close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Suzuki Swift: Starten na 3 jaar stilstand

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Benzine, Motorcode: G13B (1300 GTi)

Hallo iedereen,

Ik heb hier een Suzuki Swift gti staan die al zeker 3 jaar niet gelopen heeft.
Nu wil ik hem weer gaan gebruiken maar het lijkt me niet verstandig om hem zomaar te starten na zo lang stil te hebben gestaan.
Normaal zou het verstandig zijn om alle vloeistoffen, de dist. riem en multiriem te vervangen heb ik begrepen, maar die zijn eigenlijk vervangen net voordat hij stil kwam te staan. (nog geen 1000 km mee gereden)
Nu vraag ik me dus af of dat allemaal weer nodig is en of er nog andere dingen zijn waar ik op moet letten of doen voordat ik m start?

Ik heb ook ergens gelezen dat er ook wel eens ATF olie in het blok word gegoten om hem schoon te spoelen. Is dat verstandig om te doen? (vind dit nogal twijfelachtig aangezien het ATF olie is en geen motorolie...)

De motor heeft hydraulische klepstoters die waarschijnlijk droog staan na al die tijd, kan dit kwaad?

De is auto geschorst. Nu is mij verteld dat ik er wel mee naar de garage mag rijden voor een APK keuring zolang ie maar verzekerd is. Klopt dit?

B.V.D. en M.V.G.,

Stefan

Geplaatst door

Ibiya (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik zou zowieso de vloeistoffen (motorolie - koelvloeistof - benzine) vervangen en de filters (oliefilter - benzine filter).
De bougies er uit draaien en via de bougie gaten een beetje olie er in laten lopen (motorolie of wd40 er in spuiten), laat hem dan een nachtje staan .
Laat de bougies er uit en probeer de motor met de hand rond te krijgen ,met steek sleutel op krukas poulie rond draaien ,(bougies er uit omdat je dan geen compressie hebt en het rond draaien met de hand iets makkelijker gaat, (tenzij de motor vast zit , maar dat merk je vrij snel)
Als je de motor op de hand rond krijgt dan kun je hem starten , doe dit met de bougies er uit zodat mocht je iets vreemds horen de motor niet meteen
aanslaat en gaat lopen.
Zorg dat de accu in orde is en goed opgeladen is.
Dan de bougies er in bougie kabels er op (label de bougiekabels van te voren zodat je ze niet verwisseld)
Dan starten en hopen dat de motor aanslaat .(eventueel starten met startkabels en hulp accu).

De dis-riem zou ik mij geen zorgen om maken als deze idd 1000km geleden vervangen is , kun je eventueel optisch controleren net zoals de multiriem.

Voor dat je er mee gaat rijden zou ik ook de remvloeistof vervangen en de remmen controleren (lekken - vast zittende remmen - conditie rem slangen - roest op de remschijven etc...).
Als de auto 3 jaar op dezelfde plek gestaan heeft met de wielen op de grond , dan ook de banden goed controleren (haar scheurtjes - platte vlakken van het staan etc...) .

Is misschien een uitgebreid begin maar neem het zekere voor het onzekere , vroeger deden wij dit ook met oude Volvo`s die soms wel 10 jaar of langer stil hadden gestaan .

Wat betreft de schorsing , kun je het beste ff contact opnemen met je verzekering en met de RDW en vragen of je er mee de weg op mag.
voor zover ik weet mag een geschorste auto niet op de openbare weg komen ,dus niet staan of rijden.
Je kunt de schorsing opheffen of een auto ambulance regelen voor het vervoer naar de APK .

succes ermee.

limbra 1520
vip badge

13 jaar

Nee, de auto mag niet op de weg of met groene platen of op de kar. Je auto heeft geen APK meer dua mag het volgens de wet niet op de weg.

Ik zou motorolie zeker goed flush met Forthe. ze hebben ook een middeltje voor klepstoters.
Remvloeistof verversen en zeker goed naar de voering en blokken laten kijken. Remmen van Jappaners zijn hard en zeer slijtvast daar door laat door roest en vocht de lijm van de voering los waardoor deze los gaat laten.

Verders zou ik me geen zorgen maken. Je kunt wel alles vervangen, maar er zijn geneog autobedrijven waar auto's soms ook jaren stil staan.

Highway 670
badge

13 jaar

Bedankt voor de antwoorden, ik ga ermee aan de gang. :)

Heb gisteren een beetje WD-40 door de bougie gaten gespoten dus dat heeft nu een nachtje in staan trekken.
Ik heb de remolie even bekeken maar die ziet er netjes uit. (in zoverre dat het optisch te beoordelen is) Maar dat is ook een van de dingen die vervangen is, net voordat hij stil is komen te staan.

Remmetjes losmaken is zeker een goed idee ga ik ook zeker doen al maak ik me niet zo'n zorgen om de blokken. Die heb ik vervangen voor Greenstuff juist omdat die blokken van japanners de neiging hebben om los te laten. (Heb ik een keer meegemaakt toen ik de auto net had... Is niet leuk)

Accu is ook vers, die schijnen er niet tegen te kunnen dat ze 3 jaar niks doen ;)

Voor dat APK en schorsing verhaal ga ik nog een oplossing zoeken, ik ga het risico iig niet nemen om er de weg mee op te gaan. Maar eerst de auto in orde maken dan kijk ik wel weer verder.


Bedankt!

Stefan.

Ibiya 0

13 jaar

APK en schorsing verhaal ook even uitgezocht.
Van de site van de RDW:

Voertuig weer gebruiken

Zodra de schorsing afloopt moet u weer aan alle verplichtingen voldoen, dus ook aan de APK-plicht. Zorg er daarom voor dat uw voertuig aan het einde van de schorsingsperiode weer APK-goedgekeurd is. U kunt uw voertuig laten keuren vlak voordat de schorsing afloopt.

U mag met het geschorste voertuig van de openbare weg gebruik maken om naar de plaats van de keuring te gaan.



Ik had de site misschien eerst moeten checken voordat ik het vroeg ;)

Stefan.

Ibiya 0

13 jaar

Controleer als eerste of de motor goed los is door hem met de hand en een sleutel rond te draaien.
Spuit in elke cilinder wat gewone motorolie en draai de motor nog eens rond.
Als de disriem niet ouder is dan 5 jaar en nog weinig km heeft dan is dit geen probleem.
Van te voren doe je er heel goed aan de olie te verversen incl filter en de koelvloeistof.
Als de motor loopt moet je heel goed opletten op voldoende oliedruk en of het koelysteem naar behoren werkt.
Inwendige corrosie is niet ontdenkbaar na lange stilstand.
De stoters zullen zeker hoorbaar maar moet binnen seconden gevuld zijn door de oliedruk.
pas hierna het toerental voorzichtig wat opvoeren en motor warm laten worden.

C.Jonker 0
badge

13 jaar

Nogmaals bedankt voor de antwoorden.

Motor heeft al gelopen, viel me ook niet echt tegen want hij sloeg zonder problemen aan.
Alleen drukt hij nu olie langs het oliefilter naar buiten.
Ik had wel de olie vervangen maar had het oude filter nog even laten zitten (i.v.m. spoelen van het blok) dus ik vermoed dat het met een nieuw filter opgelost is. Goede nieuws is dan wel dat ik weet dat ik voldoende oliedruk heb.

Stefan

Ibiya 0

13 jaar

als je een oude filter eraf pakt ten alle tijden kijken of de rubberen afdichtingsring mee eraf gaat,er worden nog weleens fouten gemaakt om een nieuwe oliefilter te monteren terwijl de oude ring er nog op zit,dan spuit de olie langs de afdichting af met alle gevolg van dien,paar jaar terug nog iemand gehad,had oliefilter vernieuwd met olie alles op peil gebracht motorkap dichtgegooid en hawdoe,effe later lampje van de olie ging branden en nog effe later later motor begon te lageren.

we gaven niet voor niks de tip om meteen voor het starten te beginnen met een schoon filter... !!

C.Jonker 0
badge

13 jaar

Olie lekkage was idd het oliefilter, deze is inmiddels vervangen. (Ben wel vaker eigenwijs ;) )

Het blok is gespoeld met een reinigingsmiddel, olie is vervangen, oliefilter is vervangen, koelwater is vervangen, bougies afgeborsteld met een staalborstel en een nieuw accu erin gezet.
remolie, benzine en benzinefilter heb ik laten zitten.

Het enigste wat nog rest zijn de remmen gangbaar maken/ontroesten en dan kijken of hij door de APK komt.

De motor loopt in ieder geval weer als een zonnetje, dus voor mij is dit probleem opgelost.

Bedankt voor alle tips, oplossingen en het mee denken.

MVG
Stefan

Ibiya 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Swift of stel zelf een nieuwe vraag.