Mijn Ignis stottert als ik gas terugneem.
Vorige week heb ik de bougies vervangen die er al 140k inzitten en de bougiekabels want één was denk ik met het er uit trekken kapot gegaan.
Toen was het motormanagement lampje ook aan gegaan en volgens de garage was dat de electronische gasregelaar maar die zit er niet in zei die, deze heeft een gaskabel.
Na het vervangen van de bougies met kabels doet die het nog maar het lampje blijft uit dus geen storing in het motormanagement
Vanmorgen was die koud en toen was het veel erger maar bij warme motor doet die het ook maar niet zo erg.
Wat me op viel is dat die het doet bij ±2750 toeren
Iemand advies ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Weet iemand of er een LMM in zit en zo ja waar die zit ?
Het is een Ignis van 12-4-2002 met een 1.3 motor 16V
Deze heeft een MAP-sensor geen LMM ,
map sensor zit op het inlaat spruitstuk naast het gasklephuis ,
(afbeelding is achterzijde motor, rode pijl is map-sensor),
een vervuild gasklephuis kan dit probleem ook veroorzaken of een slecht werkende TPS-sensor (van de gasklep, gasklephuis) ,
controleer ook eens met remmen reiniger (bij draaiende motor) of er eventueel een vacuumlek is ,
*aangezien de bougies pas na 140.000 km vervangen zijn denk ik dat een grote onderhoudsbeurt hem goed zal doen.
Bedankt voor je reactie en ik begrijp ook wat je bedoeld maar 10.000km gaat die naar mijn garage voor een beurt, ongeacht of dat een simpele is of een grote beurt.
We zijn nog steeds eerste eigenaar en onderhouden hem zo goed mogelijk en dit is het eerste probleempje dus klagen we niet.
Ik heb de MAP er uit gehaald en schoongespoten met remmenreiniger, ben benieuwd of het geholpen heeft
ECU uitgelezen en geen foutmeldingen.
Als er foutmeldingen in zouden staan dan was het wat directer zoeken maar nu is het gokken en als ik dat zelf doet dan kost het niets.
Het leek gisteren wel of het erger werd en als die koud is dan is het heel erg, ben benieuwd hoe die het morgenochtend doet
Maar als je nog advies heb dan hoor ik het graag
6 jaar
Indien hij nog stottert zou ik zeker het gasklephuis reinigen met remmen reiniger,
(na het reinigen beetje wd40 op de scharnierpunten van de gasklep spuiten),
*als je het gasklephuis gaat reinigen dan auto Niet op contact zetten*
mocht dit niet helpen dan kun je de TPS-sensor (gasklep positie sensor) laten controleren,
Inmiddels enkele dagen door gereden en hij blijft schokken tot vanmorgen toen werd het heel erg, zo erg dat is dacht nu stopt die maar hij bleef rijden maar ook het motormanagment lampje ging branden.
In mijn geval een uitkomst want dan kan ik zien in welke richting ik het moet zoeken.
Na enkele stukken gereden te hebben met lampje bleef het lampje ineens uit maar de foutcode kon ik vanavond thuis uitlezen en dat is P0120 - Throttle Position Sensor/Switch (TPS) A Circuit Malfunction
Betekend dit dat de TPS sensor defect is ?
Waar zit die ? Aan de andere kant van de luchtklephuis waar ook de MAP zit ?
6 jaar
Ik denk toch dat vervuiling van het gasklephuis de oorzaak is, waardoor de gasklep (byv.) niet meer in basis stand komt en de TPS sensor een fout melding geeft omdat de basis waarde niet meer klopt,
Zoals ik al eerder aangegeven heb kun je het beste (om te beginnen) het gasklephuis reinigen, (baat het niet dan schaad het ook niet),
de "sensor" die je op de foto aanwijst is niet de TPS-sensor maar de stationair regelaar/stappenmotor, de TPS sensor zit aan de andere kant van de gasklep,
(zie afbeelding),
Nadat ik de TPS vervangen heb loopt die weer als een zonnetje, bedankt voor de adviezen
5 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Ignis of stel zelf een nieuwe vraag.
6 jaar