Ik ben in het bezit van een puntgave 4deurs Suzuki Alto van 1983.
Het motortje loopt als een zonnetje als ik rij maar sinds een paar weken loopt ie niet meer goed stationair hij loopt heel onregelmatig hortend en stotend en slaat soms af in korte langzame bochten..
Het is een automaat en wil alleen starten in de P stand , dus dat betekent dat ik moet stoppen om weer te starten, en dat is heel vervelend.
Wat ik heb gedaan, eerst -wat ik denk dat de stationair sproeier is- aan de voorkant ven de carburateur er uit gedraaid en door geblazen.
Geen resultaat.
Ik heb de carburateur er af gehaald en zag dat een vorige eigenaar hem er op gezet had met van die blauwe siliconen vloeibare pakking die er grotendeels tussen uit miste, valse lucht dus.
Nieuwe pakking geknipt en het spul weer gemonteerd maar bespeurde geen verbetering.
Ik heb de contactpunten gesteld en dat gaf ietsje verbetering maad nog steeds loopt ie niet regelmatig en moet veel te snel staan om te blijven draaien.
Verdeler kap ziet er uit als nieuw
Carburateurer opnieuw afgehaald en schoon gemaakt, maar hij blijft hortend en stotend stationair draaien..
Ik weet het nu niet meer , het is een behoorlijk complex ding met allemaal vacuum slangetjes membraantjes e.d.
Iemand suggesties die ik nog meer kan doen
[url=http://postimg.org/image/ar9hzschb/][img]http://s27.postimg.org/ar9hzschb/carb.jp...[/img][/url]
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
KLepspeling al gecontroleerd ?
Bougies en kabels oke ?
Benzinefilter op het schutbord al gecontroleerd op water , heb er zelf vroeger ook 1 gehad en daar zat dit filter ook vol water , met beroerd lopen tot gevolg.
Ik heb recent de koppakking vervangen en ook de kleppen gesteld, ik had de boel er toch af ..
De bougies zitten er nog geen 5000 km in en de bougie kabels zijn toen ook vervangen, ik heb gekeken maar bij mij zit er geen benzine filter op het schutbord..
Hij rijdt overigens prima mooi regelmatig, trekt goed, alleen als ik mijn voet van het gas doe bijvoorbeeld in en bocht loopt ie even hortend en stotend en slaat af.. en het is niet zo dat je de koppeling even laat komen met een automaat om hem weer te starten..
Het zit echt in het stationaire gedeelte waar ik geen moer van snap trouwens ..
Ik ben iemand van oude motoren, van voor het electronische tijdperk simpele carburateurs maar dit is verre van simpel..
Ik zit er sterk aan te denken om eens aan andere carburateur te proberen eentje zonder al die poepas.. van een opel B kadett of zoiets..
10 jaar
ontstekings tijdstip ook afgesteld ? verse benzine ? filter zit onder de auto, voor apk wordt er nog al eens wat gesteld dus goed afstellen , van de oude motoren , die moeten dat toch weten , of komt U nog uit het slinger tijdperk, Dirk dit type carburateur hoort op dit 3 pittertje, daar hebben de jappen goed over nagedacht ,
gr Thorpe
kijk dit soort insinuaties over "slinger tijdperk" zit ik niet op te wachten..
En verse benzine ?? je maakt zeker een grapje, ik RIJ in dit autootje , ik tank elke 14 dagen het is geen ding dat altijd in de garage staat zodat de benzine kan vervuilen door het lange stilstaan
Ik rijd ook op een Yamaha virago waar normaal gesproken twee van die carburateurs op zitten waar die jappen zo goed over hadden nagedacht , niet af te stellen nooit synchroon lopend te krijgen zonder een batterij aan apparatuur, enorm storingsgevoelig, nu loopt die zelfde virago op 1 SU carburateur van een Mini 1000 en weg zijn de problemen...
Ik heb er zelfs een HowTo over geschreven .. http://www.nulnegen.nl/yamaha/index.html
Er zal best goed over nagedacht zijn maar dit kreng is niets aan te zien en niets aan te stellen, ik heb hem met perslucht door geblazen schoner dan dit kan niet
Ik heb alle dingen gecontroleerd, de benzine toevoer, de ontsteking en alles is goed het moet aan die carb liggen .
O ja er zit GEEN filter onder de carrosserie. alleen een filtertje tussen de slang naar de carburateur en die heb ik ook vervangen door een nieuwe .
Ik stel pas een vraag op een forum als ik er echt niet meer uitkom en geen duidelijke verhandelingen kan vinden met Google
Ik hoop dus iemand te vinden die begrijpt waar ik over praat.. en die mee denkt
10 jaar
Niet boos worden dirk , maar bij die van mij zat toch echt een wit plastic benzinefilter op het schutbord , ook automaat en van 1983 , vandaar mijn opmerking.
Vaak is zoiets vrij simpel waardoor er overheen wordt gekeken qua storing , alle vacuumslangetjes zijn heel , condensator van de ontsteking is goed ?
Vacuumvervroeger werkt , zit niet vast of veertjes defect ?
voor zo ver ik het kan bekijken is echt alles in orde ik heb het ding aan alle einden en kanten getest (voor zover mogelijk) ik heb hem er op het moment WEER af gehaald en helemaal open liggen..
wordt vervolgd
10 jaar
nou carburateur er weer ontsteking weer gesteld alle membraantjes werken alle kanaaltjes zijn open het enige wat ik niet heb kunnen controleren is de condensator, maar die kan niet dat horten en stoten niet veroorzaken, wat ik bedoel met horten en stoten is trouwens bijna afslaan en dan ineens weer een beetje toren maken weer langzamer tot is bijna afslaat en dan weer wat toeren maken , tot ie uiteindelijk wel afslaat
Valse lucht kan het ook niet meer zijn alle pakkingen zijn dicht , ik weet het gewoon niet meer en het beroerde is, ik moet hem zaterdag echt gebruiken voor een bezoek waar ik niet onderuit kan ..
10 jaar
Opbrengst en werking benzinepomp al gecontroleerd?
vr.gr. Theo
10 jaar
benzine pomp heeft genoeg druk om de benzine naar buiten te persen bij een slang die ik was vergeten vast te zetten ik denk dat die het dus wel goed doet
10 jaar
Als ik je verhaal goed lees lijkt het of er af en toe een tijdelijk benzinegebrek is of dat de motor soms verzuipt. Vlotter goed gangbaar? Klevende vlotternaald? Geen elektrische benzineafsluiter in de carburateur die roet in het eten gooit of de bedrading daarvan
vr.gr. Theo
10 jaar
Het rijden is goed dus het moet naar mijn mening toch in dat stationair gedeelte zitten.
Ik heb ook eens zoiets gehad met een golf en daar was gewoon de stationaire sproeier verstopt.
Maar de stationaire sproeier van dit ding schoonmaken had geen effect , je opmerking tijdelijk benzine gebrek bracht me wel op een idee ik heb hem daarnet weer eens gestart en de stationair sproeier lost gegraaid onder het draaien, hij zou er dan in moeten verzuipen maar er gebeurde niks , misschien is het kanaal NAAR de stationair sproeier verstopt op de een of ander manier , ik ga daar morgen eens naar kijken
10 jaar
Ik ken de Alto niet, maar als er een automatische choke op zit dan zou je de circulatie van de koelvloeistof kunnen checken. Als die verstopt zit blijft ie met warme motor (half) dicht staan en dan kun je ook zulke klachten krijgen. Vrij makkelijk te checken door het luchtfilter er met warme motor even af te halen. De chokeklep moet dan helemaal open staan.
Sterkte met zoeken.
10 jaar
Dit type heeft een hand choke en ik heb mijn buik vol van dit ding al een week ben ik er mee aan de gang en je gaat uiteindelijk gewoon spoken zien ..
Ik heb vanmiddag op de dolle roes provisorisch mijn su carburateur die ik ook voor mijn motor gebruik er op gezet, met een pasplaatje gemaakt van een stuk hardhout ...
Gewoon om te zien of ie daar wel stationair op wilde lopen, en wie schetst mijn verbazing: stationair lopen als een zonnetje gewoon als een spinnend poesje
Jammer dat ie verder ongeschikt is ik ben nu opzoek naar een andere (simpeler) carburateur met minder poespas..
10 jaar
Ik verdenk nog steeds je vlotter (lek) of vlotternaald/zitting (blijft hangen of dicht niet goed af waardoor de motor verzuipt. wellicht verstandig even een viergastest te (laten) doen om te kijken wat er stationair met het mengsel aan de hand is.
vr.gr. Theo
10 jaar
Samen met de sproeiers zijn vlotter en vlotternaald de eerste dingen waar ik naar kijk , en ik moet hem juist met de choke aan de praat houden dus verzuipen is het ook niet
Zoals ik al heb gezegd ik heb mijn buik vol van dit ding, nu ik heb gezien dat ie met een mijn provisorisch gemonteerde SU wel stationair liep ben ik gewoon op zoek naar een minder complex en storings gevoelig en vooral mechanische carburateur.. iets van een B Kadett of een Golf1..
En ik garandeer je dat me dit aat lukken...
10 jaar
Ik ben begonnen bij Suzuki en daar leerde ik koppelingen vervangen, want dat was een zwak punt. Ik heb een carburateur gezien waar een laag troep in de vlotterkamer lag. Het Altotje starte direct hield alleen beetje in.
Heb je andere zaken gecontroleerd? Staat alles op tijd? Ontsteking Cil 1 op vliegwiel rotor ook op cil 1? benzine filter Geen water in de tank er werd regelmatig een gaatje in de tankdop geboord. Contacthoek en voorontsteking? Inderdaad doe een 4 gasmeting.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Alto of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar