auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Suzuki Baleno: Temperatuursensor duurt erg lang voordat deze naar boven gaat

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 GLX

Goedenavond,

Ik heb een Suzuki Baleno 1.6 GLX gekocht stationwagen, bouwjaar 1999 dus met een ronde neus.
Nu rijdt ik zelf maar ongeveer 10 km naar mijn werk en dus ook weer 10 terug maar
het valt me op dat de temperatuursensor omlaag blijft staan, pas als ik de auto erg lang stationar laat lopen wil "het wijzertje"wat omhoog.
De koelvloeistof is in orde, dus er zit niet te weinig in.

Ik heb ook het idee dat het lang duurt voordat de auto warm is. Ik heb geen schuiven verwarming maar tiptoetsen.
Normaliter moet de temp sensor toch al na enkele minuten naar in het midden staan?

Ik lees van alles over lambosondes, heeft die betrekking tot de temp.aanduiding?

Alvast bedankt voor een reactie.

mvg

Richard

Geplaatst door

Richard4061.8 (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Zelf zou ik twee dingen controleren / laten controleren:
1) Juiste werking van de thermostaat
Als de thermostaat open blijft staan dan duurt het erg lang voor de auto op temperatuur komt, zeker wanneer je korte stukjes rijdt.

2) Begint de ventilator van de radiateur direct bij 't starten al te 'loeien'?

aijelt 0

16 jaar

Goedenmorgen meneer Volders,

Bedankt voor w reactie;

1) Ik heb de thermostaat inderdaad helemaal open staan op dit kortje stukje, mede omdat het nu nog vrij koud is s'morgens.

2) De ventilator loeit niet bij het begin van het starten, heb deze tot op heden nog niet horen loeien.
Deze loeit toch pas als hij moet afkoelen, bv als het warm is buiten en je gaat ver rijden?

in afwachting van uw reactie en alvast bedankt.

Richard Smolders

Richard4061.8 0

16 jaar

Hoi Richard,

Ik denk dat je een kleine denkfout maakt. De thermostaat waar ik op doel zijn niet de schuiven van de verwarming maar een onderdeel in het koelsysteem. Dit onderdeel zorgt er, bij goede werking voor, dat bij lage motor temperatuur het koelvloeistof niet door de radiateur circuleert om zo de opwarming van de motor te versnellen. Als deze thermostaat niet goed functioneerd, dus altijd open staat, ook bij koude motor, dan duurt de opwarming beduidend langer dan eigenlijk de bedoeling.

De ventilator hoort inderdaad pas aan te slaan als de koelwater temperatuur rond de 96 graden Celcius is en hoort weer af te slaan wanneer deze temperatuur gedaald is tot een graad of 92/94. Je kan je voorstellen dat als de ventilator direct zou gaan staan blazen het extra lang duurt voor je water op temperatuur komt. Maar gelukkig voor jou, is dit dus niet het geval. Je koelwatertemperatuursensor (leuk scrable woord) zal dan waarschijnlijk ook gewoon functioneren. Als ik jou was zou ik dan ook de thermostaat (laten) controleren op juiste werking.

aijelt 0

16 jaar

Goedenmorgen,

Wederom bedankt voor uw reactie echter merk ik nu het volgende.
Het reservoir van de koelvloeistof is bijna leeg (stand onder low) terwijl ik deze 1,5 week weer gevuld had. Probleem is dat ik nergens koelvloeistof zie lekken niet visueel in de auto dan wel ergens op een stoep.

Alvast bedankt voor uw reactie!

Richard4061.8 0

16 jaar

Koppakking lek?

Audifreak763 0
badge

16 jaar

Goedemiddag,

Bedankt voor uw antwoord, maar wat ik er van weet is dat er geen grote witte wolken uit mijn auto komen.
Betekent dat de koppaking niet kapot is?

Als de koppakking toch defect is, heeft u een idee wat het ongeveer kost om dit te laten maken????

alvast bedankt voor uw reactie!

Richard4061.8 0

16 jaar

Hoi Richard,

Sorry voor de tijdelijke stilte. 'k Had niet door dat er weer gereageerd was op dit forum.

Dat je koelvloeistof kwijt raakt is natuurlijk geen goed teken. Je zal de oorzaak hiervan toch moeten zien op te sporen. Als je inderdaad geen plassen onder de auto ziet dan wordt het lastig zoeken. Het is vanzelfsprekend dat dan al vlot gewezen wordt naar de koppakking. De grote witte wolken zou je dan inderdaad moeten hebben, maar vaak ook in combinatie met onregelmatig lopen van de motor en vaak zelfs verlies van vermogen. Je zou een extra controle kunnen doen en da's even de vul-dop van de olie los draaien en kijken of aan de binnenkant een substantie zit die sterk lijkt op mayonaise. Is dat het geval dan ben je aan de beurt met de koppakking. En ja, da's een kostbaar projectje. Houdt, bij de serieuze garagist, rekening met bedragen tussen de 400 en 900 euro. Dit zit 'm niet in het materiaal maar in de tijd die gaat zitten in een dergelijke klus.

Maar hoe het ook zei, je zal de reden moeten zien te vinden en deze oplossen. Let wel, het hoeft geen koppakking te zijn. Kijk ook eens goed naar de radiateur en dan vooral of er geen groene aanslag (koper-oxide) te zien is. Een plaatselijk groen spoortje duidt al vlot op een lek in de radiateur, geen onbekend probleem bij Suzuki.

Succes.

aijelt 0

16 jaar

Geachte heer Volders,

Bedankt voor uw reactie. Ik heb zojuist e.e.a. gecheckt. De motor loopt gewoon regelmatig, heb geen verlies van het vermogen, heb de motor 15 minuten stationar laten draaien.
Heb ook geen grote witte wolken. Ik zie ook geen groene aanslag op de radiateur.

Aan de bovenkant van de radiateur zit een zwarte dikke slang die naar de zijkant van het motorcompartiment gaat, deze wordt warm. Aan de onderkant van de radiateur zit een yzeren pijp die naar de achterzijde
van het motorcompartiment loopt. Ook deze wordt warm. Nergens zie ik iets lekken. De zwarte slang van het "kannetje koelvloeistof" naar de radaiteur blijft gewoon koel, de slang dat het teveel aan koelvloeistof er eventueel uitgooit is ook droog.

Ik heb de vuldop gecheckt en zie wel wat bruine olie zitten. Heb deze nu maar helemaal zuiver gemaakt
en zal binnenkort weer kijken of dit terugkomt.

Ik weet dat de auto vrij lang stil heeft gestaan voordat ik de auto aankocht +- 4 maanden. Kan het zijn dat de koelvloeistof dan sowieso aangevult moet worden? Ik heb nu sinds de aankoop 4 weken geleden 2,5 liter toegevoegd met een draaiende motor, ik weet niet hoeveel er in een radiateur kan.

Waar zit de thermostaat zodat ik die kan testen in gekookt water of deze open of dicht gaat?

En de gevreesde koppakking waar zit die? Een pakking is toch niks meer dan een platte afdichtingsring?
Hoeveel schade kan een lekke koppakking betekenen op de motor dan wel voor de radiateur.

Na de test van zojuist 15 minuten stationar met de verwarming op een warme maar kleinste stand ging de meter wel wat omhoog maar deze komt wat ik ook doe niet hoger dan net onder het midden tussen de H en de C.

Veel vragen alvast bedankt.

mvg

Richard

Richard4061.8 0

16 jaar

p.s. "verlies van vermogen"..betekent dat dat de motor meer en minder toeren maakt als deze stationar loopt?
dit doet de auto dus niet, loopt netjes +- 900/ 1000 toeren.

Richard4061.8 0

16 jaar

Hoi Richard,

Zeg maar Bert, 'k voel me anders erg oud ;-).

Op één van je laatste opmerkingen, dat de temperatuurmeter net onder het midden tussen H en C staat is eigenlijk gewoon goed. Die van mij doet dat ook. Wat je niet moet vergeten is dat de meters in het dashboard geen precisie apparatuur is en dat er nogal wat spreiding op zit. Je moet ze dan ook vooral gebruiken als waarschuwing voorals het echt te heet wordt.

Onder de olie-vuldop mag gewoon een bruine substantie zitten, dit is doorgaans gewoon olie en dus geen reden tot paniek. Pas als het wit uitgeslagen is en echt op mayonaise lijkt moet je op gaan passen.

Blijft dus de vraag waar de wagen de koelvloeistof laat als het niet in het reservoir opgevangen wordt. En ja, 't wordt nu steeds lastiger om daar het antwoord op te vinden. Zelf heb ik ooit een Golf gehad waarvan 'gewoon' het overloop-vat (dus waar 'max' en 'min' op staat) een scheurtje had. Wanneer er warm koelvloeistof in dat vat liep zette het vat uit en begon het te 'zweten'. Dit duurde even voor ik dat doorhad en dat daar dus m'n koelvloeistof bleef. Het blijft dus een zoek plaatje, helaas.

Wat de koppakking betreft, het is inderdaad een dingetje van niks eigenlijk. Het is alleen heel veel werk om zo'n koppakking te vervangen en laat dat nu juist het duurste zijn in de garage: Man-uren. Hou als vuistregel vast dat 'ze' een dag bezig zijn met het vervangen van een koppakking. Je kan dan een inschatting van de kosten maken: 8x het uurtarief van je garage vermeerderd met 150 euro materiaal-kosten.

Verlies van vermogen... Heeft niets met je stationair toerental te maken. 'k Mocht willen dat die Baleno van ons zo mooi stationair liep ;-). Bij verlies van vermogen moet je denken aan dat je Baleno minder goed reageert op je gas dan je zou verwachten.

De plaats van de thermostaat... Daar pak ik even het handboek bij ;-). En gelukkig, Suzuki gebruikt standaard techniek. Je kan de thermostaat vinden door de dikke radiatorslang die boven de radiator in gaat te volgen richting het motorblok. Waar deze slang bevestigd is, daar zal je ook de thermostaat aan treffen. En da's natuurlijk logisch omdat de thermostaat niks anders doet dan juist deze leiding open te zetten of af te sluiten.

Succes met je speurtocht.

aijelt 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Baleno of stel zelf een nieuwe vraag.