Beste forumleden,
Wat een routine klusje had moeten zijn is helaas een mislukking geworden. Ik dacht even de bougies te vervangen van mijn Swift 1.2 (94 pk) 2011 benzine motor. Bougies besteld bij motointegrator. Echter, nu blijkt achteraf, dat ik de verkeerde bougies eriin heb gedraaid. Die voor de K12B maar dan na 2013. Deze hebben een draad van 26mm ipv 19mm. Dus 7 mm te lang.
Had de bougies er dus in en 1 start poging gedaan. Bougies plat geslagen. Daarna de oude bougies er weer in gedaan. Helaas wil de auto nu niet meer aanslaan. Wat kan ik nu het beste doen?
Groeten,
Hendrik
Filmpje van het starten
https://www.youtube.com/watch?v=CPTj0OAt...
Op alle vier bougies wel vonk
https://www.youtube.com/shorts/Eez1QZm3h...
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
compressie meten kijken of je zuigers nog heel zijn.
Anders met een endoscoop even via bougiegat kijken wat de schade is .
Heb een compressiemeet setje besteld. Morgen ga ik even meten.
2 jaar
Heb net de compressie gemeten. Allemaal 6 bar. Is veel te laag. Volgens de Haynes manual zou deze 12,5 bar moeten zijn.
Wel vreemd is dat de beschadiging overal “gelijk” is omdat de compressie op elke cilinder 6 bar is.
Wat is nu wijsheid?
2 jaar
Gemeten op de juiste wijze met gasklep open ?
6 is echt laag , lektest geeft misschien uitsluitsel.
Alle bougies waren natuurlijk te lang dus schade zou ook maar zo gelijk kunnen zijn.
Heb gemeten met het gaspedaal helemaal ingedrukt. Heb ook nog wat foto’s gemaakt met de endoscoop…
Daar is wel een afdruk te zien van de bougie maar niet heel diep.
2 jaar
Wat ik voorstelde , doe eens een lektest , die compressie moet ergens blijven.
Of gewoon de kop er af. Waarschijnlijk lekt er een klep die beschadigd is of krom.
Lektest setje is onderweg. Ondertussen de klepdeksel eraf gehaald. Blijkt dat ie niet meer op tijd staat.
Heb de dynamo gedraaid totdat de twee gemarkeerde tanden bovenop de tandwielen van de nokkenas liggen. De markering op de tandwielen staat dan verkeerd.
Heeft het nog zin om een lektest te doen?
2 jaar
Loop je het risico dat je ook kromme kleppen hebt , lijkt me het beste dat hij uit elkaar gaat , distributie vervangen , kop er af , deze laten controleren , en zuigers bekijken , alles heeft een flinke dreun gehad , zelfs de drijfstangen en lagers.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Swift of stel zelf een nieuwe vraag.
2 jaar