auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Toyota Picnic: 2.0i (3S-FE) terug schakel probleem

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 3S-FE

hallo allemaal,

Ik heb een probleem met het terug schakelen in mijn picnic.
Als ik terug schakel van:

4 naar 3
4 naar 2
3 naar 2
2 naar 1

dan wilt hij soms niet in de versnelling gaan.
Ik krijg hem dan wel bijvoorbeeld uit de 4, maar wanneer ik hem in zijn 3 wil doen dan komt hij niet uit zijn vrij.
Het voelt alsof hij wordt tegen gehouden.

Ik heb allerlei zaken al geprobeerd:

- 'koppeling los, koppeling weer in en dan in zijn 3 zetten
- terug naar zijn 4 en dan de 3 weer in
- combinatie van bovenstaande etc. etc.

Niets helpt. Het enige wat helpt is hem er letterlijk in te forceren.
Ik heb er echter niet altijd last van.
Hoewel ik garantie heb op de auto, wil de garage (nog) niets doen omdat ze er zelf mee gereden hebben en niets hebben kunnen ontdekken.
(goh ik zei toch ik heb er niet altijd last van).

De laatste wekenspeelt het probleem niet heel erg. Het is soms wel lastig om terug te schakelen en ik voel wel wat weerstand, maar niet zoveel dat je hem er gewoon niet in krijgt.


Zijn er mensen die weten waardoor dit veroorzaakt kan worden?
Heeft iemand dit zelf al eens meegemaakt (mensen met een Carina E 2.0i ook) en wat was toen de oplossing?

Ik begin er zo langzamerhand kriegel van te worden... het begint zo een kwaal te worden die er niet is zodra je bij de dokter bent...

Geplaatst door

FrAgFo0d (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik heb dezelfde motor gehad in een carina 2, echter nooit problemen ondervonden (ook niet na 450.000 met orginele koppeling).

Ik ken de avensis uit 2000 met D4d motor, deze heeft vrij regelmatig DIT probleem. En dan betreft het een afgebroken verbindingsnagel van de koppelingsplaat welke tussen kopplingsplaat en vliegwiel klem zit.

Waar ik het eerst aan denk is; zou het kunnen dat de koppeling niet volledig vrij komt? Bijvoorbeeld doordat er bellen in de koppelingsleiding zitten.

Wordt het probleem erger als je de koppeling net wat minder diep intrapt?

Michiel

Michiel7811 0

16 jaar

Hoi Michiel,

Iemand anders zei ook al dat ik eens een luchtbelleninspectie moest gaan doen.
Een ander zei dat er ook nog wel eens problemen willen zijn met de synchromesh-ringen omdat het ook voornamelijk de eerste versnellingen betreft.

Ik heb al gekeken of er een automat in de weg lag etc, maar tot op heden heb ik niets kunnen vinden.
Voor het gebruik van de koppeling wordt ook de remvloeistof gebruikt.
Het potje van de remvloeistof zit tot over het maximum... kan dat ook dit probleem veroorzaken?

Ik de auto op dit moment uberhaupt zwaar schakelen, nu ben ik niet souplesse bij het schakelen gewend bij toyota's, maar dit is toch een stuk zwaarder werken dan ik wil.

Het niet in de versnelling krijgen voelt precies hetzelfde aan als het terug schakelen naar de 1e versnelling als je niet stapvoets rijdt danwel stil staat. Ook dan wordt het schakelen geblokkeerd.
Deze blokkade is er dus ook bij het terug schakelen naar zijn 3 en zijn 2.

FrAgFo0d 0

16 jaar

heb net de volgende test nog gedaan:
- koppeling half intrappen en dan schakelen om het verschil met heel intrappen te testen: geen verschil
- tussengas gegeven bij het terug schakelen --> geen effect

FrAgFo0d 0

16 jaar

Hallo,

Ik vroeg me nog even af. Als de motor NIET draait. Hoe voelt het schakelen dan? Als het dan heel soepel gaat lijkt het me dat het met de plaat temaken heeft. Iets geeft me het gevoel dat de plaat niet goed vrij komt. Hoor je geen gekke geluiden?

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik niet zoveel ervaring heb met deze dingen.

Een (te) hoog vloeistofniveau van de koppeling lijkt me hier niets mee te maken hebben.

Waar je ook nog even naar kunt kijken is of het armpje waar de koppelingscilinder tegenaandrukt bij het intrappen van het koppelingspedaal wel zijn volledige slag maakt. Spijtig genoeg kan ik je niet zeggen hoeveel dan precies een volledige slag is. Bij mijn corolla is het tussen 20-25 mm. Ik vermoed dat dit bij jou een vergelijkbare afstand is.

Misschien kun je er wat mee.

Groet,

Michiel

Michiel7811 0

16 jaar

Mogelijk eenvoudig te verhelpen:
- picnic heeft 2 stalen kabels tussen de pook en de versnellingsbak
- Door vet blijft vaak vuil plakken waardoor deze vast komen te zitten
- Zonder vet gaan ze roesten, en komen dan ook vast te zitten
- Via de voorklep kan je de 2 kabels losmaken
- Vanuit het middenconsole de kabels onder de pook losmaken
- Of reinigen en weer monteren, kost niets
- Of 2 vervangers halen op de sloop.

Is dit niet aan de orde en de koppeling werkt nog goed, dure bak vervangen....

Obi-Wan 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Picnic of stel zelf een nieuwe vraag.