Toyota Corolla 2003: abnormale slijtage koppeling en vliegwiel na 6 maanden (9000

Bouwjaar: 2003

Toen ik 300 km gereden had met de nieuwe auto, had ik in een file het volgende: de auto stonk verschrikkelijk en na een tiental minuten kwam er ook rook bij het linkervoorwiel vandaan.

De monteur zei dat ik waarschijnlijk te lang ontkoppelde en niet genoeg gas gaf. De stank was te wijten aan ingeoliede onderdelen. ook zou ik te hard remmen, want er is altijd zwart stof op de linkervoorvelg, meer als op de andere.

De stank is regelmatig teruggekomen; met 9000 km kon ik niet meer verder rijden... En de auto stonk weer zo verschrikkelijk.

Diagnose: zowel ontkoppeling als vliegwiel doorgebrand?!

De dealer is met me meegereden om te zien wat ik verkeerd deed. Het bleek dat ik NIET mijn voet op het ontkoppelingspedaal rij, maar ze dachten dat ik te vlug schakelde.

Met mijn vorige Toyota (1800 diesel - bouwjaar 1990) kon ik amper in eerste versnelling rijden, ik moest meteen naar tweede. Ik had dus de gewoonte om zodra de auto wat snelheid kreeg naar tweede te schakelen. Bij 50 schakelde ik naar derde, bij 70 naar vierde en ik reed vanaf 90 in vijfde versnelling.

Ik zou dus veel te vlug naar een hogere versnelling gaan.

Ik schakel nu dus pas als de toerenteller op 3000 staat en ik let erop dat de toerenteller tussen de 2000 en 3000 aanwijst. Ik probeer op de motor te remmen.

Maar ik vertrouw het niet. Kan er nog een (bijkomende) oorzaak zijn? Met deze wagen kan ik blijkbaar niet goed rijden - met de vorige heb ik 230 000 km gereden zonder noemenswaardige problemen. De monteur zei dat ik misschien naar een automatische transmissie moet overschakelen. Is dat zo?

roos10468

Geplaatst door roos10468 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Corolla? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

Jelle95 (0), 19 jaar geleden

Beetje optijd schakelen kan geen kwaad hoor, laat je niets wijs maken. Bij 3000 is ruim voldoende, eerder moet ook echt kunnen!! Zo'n auto heeft echt wel bij 1500 toeren voldoende kracht. Misschien niet direct vol gas geven, maar ik schakel op vergelijkbare momenten zoals je hierboven aangeeft (avensis diesel).

Ik meen vaker gehoord te hebben van stinkende en snel slijtende koppelingen bij de betreffende auto. Heb je hier al goed de zoekfunctie gebruikt? Het kan ook op het anwb forum zijn geweest. Die kan je bekijken indien je zelf (of een bekend: nummer en postcode "lenen") lid bent.

Jelle95 (0), 19 jaar geleden

http://forum.anwb.nl/thread.jsp?forum=1&...

Dit is de link op het anwb forum, betreft overigens een corolla verso, zie ik zojuist.

roos10468 (0), 19 jaar geleden

Hartelijk dank voor de reacties! Ik ben jammer genoeg geen ANWB-lid (Belg). Ik zal wel zoveel mogelijk informatie verzamelen om de dealer mee te confronteren. Ik heb inmiddels gelezen dat de koppeling remolie gebruikt; het niveau van de remolie in mijn auto is behoorlijk laag (2cm onder max.), maar er brandt geen lampje.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Corolla of stel zelf een nieuwe vraag.