Toyota Avensis Wagon 2008: accu leeg in 2-3 dagen

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 1AZ-FSE, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 108

Sinds een paar maanden is de accu leeg als de Toyota meer dan 2-3 dagen niet wordt gebruikt. Er slurpt dus een verbruiker stroom als de auto stil staat. Daarom lekstroom gemeten; die gaat van een korte piek van 1,5A naar 155mA, na 30 seconden naar 128mA en na een minuut naar 8mA en blijft op deze waarde. Hiermee duurt het maanden om een 60A accu leeg te trekken.
Het maakt niet uit of de centrale vergrendeling is geactiveerd. Accu is nieuw, laadstroom laten meten; laadstroomcircuit is ook OK.
Ik weet t niet meer en haal nu dus elke keer de pluspool los als ik een paar dagen niet rijd en maak m weer vast voor ik start. De accu is dan natuurlijk nog vol.
De enige verklaring zou kunnen zijn als er een verbruiker wordt ingeschakeld lang nadat de auto is stilgezet, bijvoorbeeld na een uur of zodra het donker wordt. Zit er zoiets in? Of heeft iemand nog een ander idee?

a-ven-sis

Geplaatst door a-ven-sis , lid sinds 3 maanden geleden

5 Reacties

a-ven-sis, 3 maanden geleden

Aanvulling/correctie: de capaciteit van de accu is natuurlijk 60Ah (ipv 60A) en de auto start in een tik en rijdt als een zonnetje.

atte PRO, 3 maanden geleden

Stroomtang aansluiten en dan een voor een de zekeringen er uit halen, waarvan je zou kunnen verwachten dat die de onderdelen 'voeden' die nogal eens een lekstroom veroorzaken. Denk aan verlichting van motorruimte, bagageruimte, maar ook dat bijvoorbeeld een achterruitenwisser niet in de ruststand kan terugkeren. Lijkt dan wel zo, omdat deze 'plat' ligt maar toch niet helemaal waardoor hij stroom blijft trekken.

a-ven-sis, 3 maanden geleden

Hi atte, bedankt voor je snelle reactie. Heb ik gedaan; dan had ik iets in de orde van 1A moeten zien weglekken, maar de enige zekering waar in rust stroom doorheen loopt is de DOME zekering en wel precies 8mA. Hier zitten allerlei interieurlampjes en frutseltjes achter. Maar met 8mA trek je een 60Ah in ~8 maanden leeg, niet in 3 dagen. Ik heb die zekering er een keer uitgelaten, maar ook toen was in 3 dagen de accu leeg. Er moet een verbruiker zijn die automatisch na x uur of zodra t donker wordt, wordt ingeschakeld en dan circa 1-2 A gaat staan trekken tot t weer licht wordt of de accu leeg is. Ik zal er eens in gaan slapen.

atte PRO, 3 maanden geleden

Zijn er nog accessoires gemonteerd die niet standaard op de auto werden geleverd? Radio's en navigatiesystemen blijven vaak ook nog stroom trekken als je denkt dat ze uitgeschakeld zijn. Bekabeling naar trekhaak/fietsendrager in orde? Ik heb al eens meegemaakt dat achter de zekeringen/relaisdoos schimmelvorming had plaatsgevonden met als gevolg een lege accu/niet startende auto.

a-ven-sis, 3 maanden geleden

Hi Atte, nee, het is een helemaal standaard Business Edition. Navigatie en radio/cd ingebouwd af fabriek, stoelverplaatsing en verwarming idem. Nogmaals, ik heb tussen de pluspool van de accu en de pluskabels (die dikke naar de startmotor en de dunnere naar de zekeringenbox) een goede AVO meter (0,01 Ohm) gehangen en zo de stroom van alle verbruikers tezamen (radio, afstandsbediening, ECU geheugen, navigatie, etc.) in rust gemeten en die is steeds 8mA. Overdag, dat wel. Vanavond ga ik eens in het donker meten.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Avensis Wagon of stel zelf een nieuwe vraag.