Toyota Avensis Wagon 2009: Inhouden bij accelereren geen foutcode

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 2ZR-FAE, Motorinhoud (cc): 1800, Vermogen (kw): 108

Hallo,

Onze Avensis houdt al een hele tijd in bij accelereren. De reactie van de motor klopt op dat moment niet met de stand van het pedaal. De volgende rit rijdt de wagen voor hetzelfde geld weer als een zonnetje! Bij constante snelheid is er nooit iets aan de hand. Op vakantie is het een paar keer duidelijk naar voren gekomen dat de auto bij helling trekken niet van zijn plaats komt omdat het vermogen wegvalt.

De auto geeft nooit een foutcode. Het is een storing onder garantie maar na een jaar zoeken weet de garage het ook niet meer.

Wie o wie herkent dit?

Niels van Dijk

Geplaatst door Niels van Dijk (0) , lid sinds 3 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Avensis? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

oldford (0) PRO, 3 jaar geleden

Tja, en wat stelt de verkoper nu voor?
Want het is en blijft garantie en hij moet dit oplossen.

Is de verkoper een officiele Toyota dealer?

Niels van Dijk (0), 3 jaar geleden

Nee geen officiële dealer. Wel bovag en heb ik alle vertrouwen in hun deskundigheid. De verkoper is tot nu heel reëel en stelt nu voor om eventueel een andere auto te regelen. Hoe we daar uit gaan komen weet ik nu nog niet maar hij staat open voor gesprek. Dat is op zich positief. Maar ik word er nooit wijzer van. De auto is alweer anderhalf jaar ouder + de kilometers dus ja...... Ik vind het gewoon bijna niet te geloven dat zo een storing onvindbaar zou zijn bij een auto met een dergelijke reputatie van betrouwbaarheid. Het liefst houd ik deze auto zonder de storing....

    Al opgelost? Eventuele revisie is 'n stuk goedkoper dan nieuw en betrouwbaarder dan tweedehands.
    Zie: https://www.actronics.nl/ (alleen toegankelijk voor autobedrijf) - Hempie1 (85), 3 jaar geleden

oldford (0) PRO, 3 jaar geleden

Als de verkoper de fout wil oplossen, dan zou hij de auto naar een Toyota dealer kunnen sturen.
Die hebben op zijn minst betere uitleesapparatuur en mogelijk ook meer kennis van Toyota's.

Michiel-0478 (30), 3 jaar geleden

Ik heb ca 5 maand geleden hetzelfde gehad met mijn auto. Zie mijn topic:

https://problemcar.nl/topic/toyota/inhou...

Het is een heel ander soort motor maar misschien helpt het je. Ik heb het hele inlaattraject, intercooler, EGR schoongemaakt. Hierbij bleek weinig vervuiling. Hierna was het probleem niet weg. Vervolgens ben ik zonder iets te demonteren met de hand aan het morrelen geweest aan de gasklep. Daarna is het probleem niet meer opgetreden. Ik vermoed dat de klep door vervuiling af en toe iets klemde. Ik rij inmiddels ca. 12000 km probleem-vrij.

    Hoi Michiel,
    Bedankt voor je reactie. Inderdaad zoiets moet het bijna zijn. Ik hoorde een toyota monteur zeggen dat de klephoogteregeling ook wel eens wat wil blijven hangen, maarja, dat geeft meestal ook een foutcode. En zonder foutcode en bij onregelmatig optreden van het probleem kun je lang zoeken. Het is een garantie geval waarbij je natuurlijk ook afhankelijk bent van wat zij willen/kunnen doen.... - Niels van Dijk (0), 3 jaar geleden

Michiel-0478 (30), 3 jaar geleden

Ok, even voor de duidelijkheid. Ik denk dat de monteur de variabele kleptiming bedoelt. Dit is echt iets anders. Ik zal een foto sturen. De eerste is een foto van de klep zoals in mijn d4d zit. Aan het omcircelde deel heb ik zitten morrelen. Ik denk dat jouw gasklep lijkt op de volgende twee foto’s. Je zou misschien die dikke inlaatslang eraf kunnen halen en voelen of de klep vrij kan bewegen. Misschien beetje reinigen met oplosmiddel, remreiniger oid

    Hoi,
    Ja is zeker iets anders je hebt de variabele kleptiming en daarnaast de valvematic, de variabele klephoogte regeling. De gasklep die je op de foto hebt staan is inderdaad de eerste keer dat ik in de garage was gereinigd. Helaas kwam de storing weer terug. Maar wellicht is het onderdeel toch de boosdoener. Het is echter aan de garage of ze over willen gaan tot vervanging. Zij lopen het risico dat het dat ook niet is.....Ze hebben tot nu toe de gasklep gereinigd, de bougies vervangen, het gaspedaal vervangen, doorgemeten, gereden met een dongel, luchtmassameter vervangen. Nu zijn ze op het punt dat ze het liever op een andere manier oplossen dan blijven gissen.... - Niels van Dijk (0), 3 jaar geleden

peterjanwilbrink (0), 3 jaar geleden

Ik ben benieuwd naar de uitkomst!

Hempie1 (85), 3 jaar geleden

Ik ben ook benieuwd naar de uitkomst want ik heb sinds kort een Avensis 1.8 CVT die bij 1000rpm en stationair soms wat onrustig loopt. Ik heb van een terugroepactie (koolstoffilter voor de benzinedamp) gebruik gemaakt om de dealer het hemd van het lijf te vragen en die adviseerde het schoonmaken van het gasklephuis. Daar ben ik nog niet aan toe gekomen maar de behulpzaamheid bij deze dealer was een verademing vergeleken bij de behandeling die ik eerder kreeg bij de dealer van een concurrerend Duits merk hier in de omgeving.
Ik laat het resultaat weten zodra het zover is.

Michiel-0478 (30), 3 jaar geleden

Ik heb een heel ander soort motor maar reageer toch even omdat ik eerder iets heb bijgedragen. Bij mijn avensis 2.0 diesel uit 2005 (cdt-250). Is de storing eerst weer teruggekomen en vervolgens toch verholpen. Bleek de EGR klep te zijn. Deze bleek niet te sluiten bij optrekken. Dit heb ik ontdekt door de EGR stekker los te trekken, hij wordt dan niet meer aangestuurd en blijft dus dicht. Het merkwaardige is, dat blijkbaar een kapotte EGR niet tot een storingscode leidt. Groet, Michiel

Hempie1 (85), 3 jaar geleden

Inmiddels heb ik het gasklephuis schoongemaakt, toevallig zag ik een ANWB filmpje waar in te zien was dat je de gasklep zonder bezwaar tegen de veerdruk in kunt openen. Met een schoonmaakmiddel van Liqui Moly en een poetsdoek werd 'ie bijna helemaal schoon, zonder demontage. Na enige tijd rijden was het motormanagement gewend aan de nieuwe situatie en nu reageert 'ie weer schokvrij. Ook het stationair toerental is gezakt naar van 1000 naar 750-800. Met het vervangen van de vrijloop-poelie van de dynamo verdwenen de laatste trillingen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Avensis of stel zelf een nieuwe vraag.