auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Toyota Avensis Verso: advies gevraagd van ervaringsdeskundigen: wel of geen g3?

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 l vtt-i 16 valve

ik sta voor de keuze: wel of geen G3 installatie voorzien van een flaslube in mijn avensis verso 2.0 liter uit 2003 laten zetten.
de installateur spreekt van een vialle systeem en geeft aan dat de rijstijl bepaald of de kleppen snel zullen slijten....

graag hoor ik van 'ervaringsdeskundigen' hun advies. Dus heeft u ervaring met dit systeem in dit type wagen.... wat zegt de kenner: wel of niet doen en waarom. De algemene tendens is, zoal ik las op problemcar dat men dit afraadt. Maar daarom zou ik juist graag eens positieve geluiden willen horen.......
bedankt
Bram.
B-groen@hotmail.com

Geplaatst door

allendale (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Bram,

Als ik jouw was zou ik eens even met de importeur bellen.

Deze vraag is al diverse malen beantwoord in dit forum, ook door mensen die veeeeel kilometers maken.

ronnie34 0

17 jaar

Dag Ronnie,

ik heb inderdaad de diverse antwoorden op dit forum over dit onderwerp al bestudeerd. Maar ik heb nog niemand specifiek kunnen ondervragen over gas in dit type. Al bij al is het natuurlijk een hele stap (vooral financieel, en probeer je auto maar weer te verkopen als het niet deugt...)

De importeur heb ik inderdaad om advies gevraagd. Deze wijst me weer door naar de lokale dealer. Vrijdag ga ik daar heen, maar het is dan wel prettig om al vast wat 'munitie' te hebben om goede vragen te stellen.
Bedankt voor je meedenken.
Bram

allendale 0

17 jaar

Bram,

Je vraagt naar munitie om met een dealer te onderhandelen, die kun je krijgen. Vreemd vind ik het wel dat de Toyota importeur je doorverwijst naar een dealer.

Ik kan kort zijn, Toyota motoren zijn NIET geschikt om LPG als brandstof te gebruiken. Dit heeft o.a. te maken met klep- en klepzittingmateriaal. Mijn ervaring is dat er door de "gasboeren" klakeloos installatie's in Toyota's worden gebouwd, maar de klanten worden er niet bijgezegt dat er na pakweg 100.000 km hun grote kosten staan te wachten. De reactie's in dit forum zijn legio omtrent het niet meer kunnen stellen van de kleppen na 100.000 km en dat er een ruilkop moet worden gemonteerd. En dit soort geintjes zijn bij een Toyota al helemaal niet goedkoop.

De keuze is aan jouw, maar ik zou een diesel gaan rijden i.p.v. LPG, in welke vorm dan ook.

ronnie34 0

17 jaar

Gas is een prima alternatief voor diesel.
Maar voor deze toyota gaat dat helaas niet op.
De vvti motoren kunnen er niet tegen, dat heeft te maken met het materiaal van de klepzitting en de klep zelf.
Door de milieu eisen moeten motoren snel opwarmen waardoor de uitstoot beperkt blijft.
Daardoor word er lichter materiaal en aluminium gebruikt voor de kop.
Om de boel snel op temp te krijgen sluiten de kleppen vaak direct af in het aluminium, vroeger werden daar klepzetels met stelliet voor gebruikt.
Je kunt wel nagaan dat dat aluminum veel heter word bij het gebruik op gas met als gevolg het inzakken van de zetels, soms al na 20.000km!.
Flsh-lube is geen wonder middel en kan het misschien iets oprekken.
Laat je ook niet ompraten door een gasinbouwer want het levert een hoop ellende op!.
Ik weet niet hoeveel je gaat rijden, maar misschien is een diesel een goed alternatief.
Een diesel is wel pas aantrekkelijk boven de 30.000km.
Er zijn wel andere merken die het wel goed doen op lpg, de franse autos en de nissans en mitsubishi bijv doen het goed op gas.
Misschien zit daar wat tussen voor je op lpg.

primera p11 0

17 jaar

Ik heb positieve reacties gehoord van Flashlube op de vvti motoren van toyota. (informeer eens bij Noy LPG in Heumen)

saabske96 0

17 jaar

Flash-lube kan ook niet verhinderen dat de kleppen inbranden.
Daarbij werkt flash-lube op onderdruk in het inlaattraject.
Daarbij zie je in de winter en in de zomer grote verschillen in verbruik, in de winter is de flash-lube olie dikker en moet je druppelaar opnieuw instellen.
In de zomer is het precies andersom, doordat het dunner is gebruikt tie weer te veel.
Dit systeem is daardoor niet echt betrouwbaar.
Het zou elektrisch moeten werken en daardoor een gegarandeerde smering geven.
Ik zou het gewoon niet doen bij deze motoren, als de boel kapot loopt ben je een veelvoud kwijt aan wat je bespaart hebt.

primera p11 0

17 jaar

[quote=ronnie34]Bram,

Je vraagt naar munitie om met een dealer te onderhandelen, die kun je krijgen. Vreemd vind ik het wel dat de Toyota importeur je doorverwijst naar een dealer.

Ik kan kort zijn, Toyota motoren zijn NIET geschikt om LPG als brandstof te gebruiken. Dit heeft o.a. te maken met klep- en klepzittingmateriaal. Mijn ervaring is dat er door de "gasboeren" klakeloos installatie's in Toyota's worden gebouwd, maar de klanten worden er niet bijgezegt dat er na pakweg 100.000 km hun grote kosten staan te wachten. De reactie's in dit forum zijn legio omtrent het niet meer kunnen stellen van de kleppen na 100.000 km en dat er een ruilkop moet worden gemonteerd. En dit soort geintjes zijn bij een Toyota al helemaal niet goedkoop.

De keuze is aan jouw, maar ik zou een diesel gaan rijden i.p.v. LPG, in welke vorm dan ook.[/quote]
Nou........
Ik rij alweer 165.000 in een corolla automaat, zonder onderhoudsbeurten bij de gasboer, wel de reguliere beurten gehad bij de garage. Binnenkort toch maar eens naar de gasboer, schiet me in-ene te binnen.......

Ik maak met de regelmaat van de klok Duitse ritten, d.w.z. op de Duitse Autobahn tuf ik ergens tussen de 150 en 170 op de teller.

En dan die verhalen over meer hitte door de gas-verbranding. Ik vraag me al een poos af waar die extra warmte blijft: niet naar de snelheid want hij rijdt op z'n topsnelheid echt niet sneller dan met benzine.
Misschien wordt de uitlaat gloeiend heet? Of kun je in 3 minuten een pizzaatje bakken op het blok?

Geen enkel probleem dus met onze g3. Ik zou zo wéér een gas-auto (óf diesel) kopen.

Alleen met het laatste ben ik eens. In een gebruikte auto met wat kilometers alsnog gas inbouwen is een beetje mosterd na de maaltijd. Dus of een nieuwe(re) met gas óf diesel; daar zou ik op uit gaan!

cloud 0

17 jaar

[quote=cloud][quote=ronnie34]Bram,

...
De keuze is aan jouw, maar ik zou een diesel gaan rijden i.p.v. LPG, in welke vorm dan ook.[/quote]
Nou........
Ik rij alweer 165.000 in een corolla automaat, zonder onderhoudsbeurten bij de gasboer, wel de reguliere beurten gehad bij de garage. Binnenkort toch maar eens naar de gasboer, schiet me in-ene te binnen.......

...![/quote]
In wat voor een Corolla rijd je dan? is het een VVTi blok? Als het geen VVti blok is, dan kan dat op lpg goed gaan..

sel 0

17 jaar

Cloud, jij gaat wel erg kort door de bocht.
Wat is nou 165.00km nou helemaal?.
Een diesel is dan net in gereden.
En heter word het wel degelijk, maar dat zie jij niet aan je temp meter.
Gas is van zichzelf een schrale brandstof, met minder kalorische waarde.
Kortom levert gewoon minder energie, dus moet je harder trappen voor dezelfde versnelling.
Gas is een hetere verbranding en dit brand in op je klepzittingen.
Zolang je hier maar rekening mee houd in de totale kosten is er niets aan de hand.
Maar vroeg of laat komt die koprevisie, is niet erg, maar kost bij een jap wel een lieve duit.
Ik rij zelf een primera op gas met meer dan 2 ton inmiddels, tevreden over ondanks de onrustige loop op gas, rijd behoorlijk schokkerig af en toe.
Maar met de huidige brandstof prijzen een goed alternatief.

primera p11 0

17 jaar

Ook ik heb al een dikke 2 ton op gas op de teller van mijn mitsubishi staan. geschat wordt, dat de kop rond de 250 a 300.000 aan nieuwe zetels toe is ( afgaande op gebruikservaringen).
Ik sluit me geheel aan bij het verhaal van P11, gas is een leuk alternatief, maar vroeg of laat krijg je de kop, dat is inherent aan gasrijden.

zelf heb ik besloten gas te gaan rijden, omdat we nogal veel kilometers maken, maar voornamelijk kortere afstanden ( onder de 10 km, woon-werkverkeer.) Een diesel heeft hier veel meer van te lijden, omdat het langer duurt voordat het blok warm is, enn dus bij ( Ons ) normaal gebruik eigenlijk nooit op temperatuur zou komen. Gas wordt veel sneller warm, waardoor de slijtage, ten opzichte van een diesel minder is.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Avensis of stel zelf een nieuwe vraag.