Toyota Yaris: afslaan motor Toyota Yaris Hatchback 1.3 Sol

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3

D.d. 2 november 2007 heb ik een nieuwe Toyota Yaris afgehaald. Al direct de eerste dag sloeg de motor bij lage snelheid steeds af. Ik bedoel hiermee bij parkeren (insteken kleine ruimte), optrekken na bij een stoplicht te hebben stilgestaan of achteruit wegrijden vanaf een parkeerplaats e.d. Ook rijdt de auto stoterig bij een een lage snelheid van ong. 6 km/u. Aangezien ik al heb meegemaakt dat ik midden op de rijweg stilstond door het afslaan van de motor ben ik met de auto na het weekend naar de garage gegaan. Men heeft even met de auto gereden en niets bijzonders geconstateerd. Men gaf mij het advies om "het gas erop te houden". Ik rijd al meer dan 30 jaar waarvan de laatste 30 jaar schadevrij. Helaas heb ik donderdag jl. doordat de motor weer afsloeg en ik er daarna het gas op hield, conform het advies, een schade veroorzaakt aan mijn eigen en andersmans auto op een parkeerplaats. Ik voel me bijzonder onveilig in deze auto waarvan ik niet weet of hij zomaar kan afslaan en ik een volgende keer wellicht meer dan alleen blikschade krijg doordat deze auto op de meest onmogelijke plaatsen afslaat. Overigens altijd bij lage snelheden. Rijd ik op de snelweg dan is er niets aan de hand. Ik heb een andere, ervaren automobilist in mijn auto laten rijden, die hetzelfde probleem ondervond, al was het bij hem tijdens het achteruit rijden.

Is er iemand die enig idee heeft waarmee dit probleem te maken kan hebben? Cq waardoor dit probleem veroorzaakt wordt?

Zelf denk ik dat er wellicht iets met de electronica mis zou kunnen zijn. Dit ook vanwege het feit, dat ik de ene dag dit probleem heb en een volgende dag weer niet.

Ik zou erg blij zijn met uw suggesties of eventuele zelfde soort ervaringen.

Alvast bedankt voor de reactie.

Ineke.

InekevH

Geplaatst door InekevH (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Yaris? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

Santa (0), 16 jaar geleden

Nooit proefgereden in dit model?

Waardoor slaat de motor af? Stopt jij er "zomaar" mee of komt het omdat u de koppeling te snel laat opkomen bij een te laag motortoerental?

Het is sneu om te zeggen, maar 30 jaar schadevrij rijden zegt niet zoveel over iemands bedrevenheid in het bedienen van de automechanica........

Het gas "erop houden" wil niet zeggen dat u moet planken. Kennelijk is er onvoldoende communicatie tussen u en de auto c.q. het gevoel in de bediening van het mechaniek.

Vreemd is wel dat u zegt er de ene dag wel en de andere dag er geen last van te hebben.
DAT zou weer kunnen duiden op een technisch probleem......

Ook slaat de motor steeds af bij lage snelheden.

IK trek daar de conclusie uit dat dit dus plaatsvind wanneer u de koppeling bedient en deze dient te slippen/aangrijpen bij LAGE motor toerentallen.....

Ik durf het bijna niet te vragen, maar wat voor auto had u hiervoor....?

Misschien is het verstandig om, indien het mankement puur bedieningsmatig is, voor een automaat te kiezen?

De autotechniek is de laatste jaren nogal in beweging en elke auto rijdt anders. De bestuurder zal zich daarop moeten aanpassen. De auto zal zich NOOIT aan U aanpassen......

Kennelijk heeft u een 16V motortype met weinig trekkracht onderin?

InekevH (0), 16 jaar geleden

Hoi Santa,

Bedankt voor je snelle reactie. Jawel, ik heb proefgereden en geen probleem gehad. En hiervoor heb ik 5 jaar in een Toyota Yaris gereden, ook nieuw gekocht, en 5 jaar probleemloos mee gereden.
Waarom slaat de motor af? Ik wou dat ik het wist. Ik rijd hetzelfde als in mijn vorige Yaris maar kennelijk is dat bij deze auto geen optie. Idd zegt 30 jaar schadevrij rijden niet alles maar toch wel iets want ik rijd veel en ook vaak in de stad.
Natuurlijk is het met een nieuwe auto altijd even wennen. Maar dit probleem heb ik nooit eerder bij andere, ook altijd nieuwe, auto's gehad. Ik heb o.a. ook Ford gereden. Ook altijd probleemloos.
Ik weet ook wel dat ik niet moet "planken". Maar na veelvuldig afslaan, slaat de irritatie ook toe en dan ga je idd enigszins planken.
Het gebeurt idd als de koppeling wordt bediend. Wellicht grijpt deze te snel in of is het toerental te laag.
Ik weet niet hoe het toerental van mijn vorige Yaris was bij stationair draaien. Deze Yaris was van eind 2002.
Een automaat is geen gek idee misschien maar deze auto is nieuw en moet ik em dan al inruilen na een week?

Hoor graag van je.

Groet Ineke

Santa (0), 16 jaar geleden

Bij proefritten pleegt men meestal te RIJDEN en gaat men NIET file parkeren en dat soort handelingen verrichten. Men let meestal meer op het RIJDEN dan op de motorkarakteristiek.

Ik denk dat ik wel weet wat de garage bedoelde met "planken".

U heeft een 16V motor en over het algemeen zijn 16V motoren niet zo sterk "onderin".

M.a.w.: indien u een auto gewend bent die wat meer trekkracht onderin heeft danwel een langere slag in het koppelingspedaal heeft, zal uw huidige auto vaker en eerder afslaan.

Ik vermoed dat uw koppeling in een kleine slag van het pedaal aangrijpt, dat uw motor te weinig toeren maakt (stationair) en dan te weinig vermogen levert en dan afslaat.

De oplossing ligt in het met de rechtervoet iets meer toeren geven.

Heeft u een toerenteller?

Zo ja, kunt u zien hoeveel toeren de motor maakt. Voer de manouvres bij stilstand (inparkeren) uit met wat meer toeren dan stationair, bijvoorbeeld zo rond de 1200 toeren en laat de koppeling LANGZAAM opkomen.

Misschien moet u daarbij uw HAK op de bodem laten rusten i.p.v. het pedaal met uw hele voet in te drukken?

Dit alles er van uitgaande dat er aan de auto zelf niks mankeert......

InekevH (0), 16 jaar geleden

Dat klopt; bij proefritten ga je idd niet fileparkeren :-) en hij reed evenals mij vorige Yaris met hetzelfde vermogen prima.
Mijn vorige motor was duidelijk wel sterk onderin want ik kon zo'n beetje stationair parkeren; dat blijkt dan allemaal achteraf uiteraard; nooit bij stilgestaan.
Mijn motor zakt bij stationair draaien naar 500 toeren waarbij hij overigens in stilstaande positie niet afslaan en soepel loopt.
Bij inparkeren stijgt het toerental idd naar zo'n 1200 en ik laat de koppeling zoals normaal gewend, beheerst opkomen en niet als een beginneling met een schok.Mijn hak rust sowieso altijd op de bodem want ik rijd altijd met hoge hakken dus dat gaat automatisch zo. Ik druk uitsluitend met de voorvoet het gaspedaal in.
Wellicht moet ik bij deze auto de koppeling langzamer laten opkomen dan ik gewend was. Dat zal ik later op de dag direct gaan uitproberen. 's Kijken of dat verschil maakt. Maar dan is het ook nog zo, dat ik de enig keer zonder probleem rijd en dat dan onverwachts het afslaan weer toeslaat.
Maar oke, stel het ligt toch allemaal aan mij, Interesse in een auto van een week oud? Zwart metallic met lichtmetalen velgen en een spoiler. Sportief uiterlijk en rijdt als een zonnetje op de snelweg.
Maar nog even een vraag. Kan men in de garage het toerental niet hoger instellen zodat de koppeling eerder ingrijpt op een tijdstip dat beter aansluit bij de overdracht van de motor op de wielen?

Wat gaaf dat je zo snel reageert. Ik heb er zeker iets aan en kan met enige informatie volgende week naar de garage gaan want als het aan mij ligt, oke, dan zal ik mn rijstijl aanpassen maar ik heb zo het idee, dat het daar toch niet aan ligt. Maar ik ben geen autotechneut en alle info en suggesties zijn mij zeer welkom, waarvoor tot zover al hartelijk bedankt.

Dank dank en groet Ineke

InekevH (0), 16 jaar geleden

Dat klopt; bij proefritten ga je idd niet fileparkeren :-) en hij reed evenals mij vorige Yaris met hetzelfde vermogen prima.
Mijn vorige motor was duidelijk wel sterk onderin want ik kon zo'n beetje stationair parkeren; dat blijkt dan allemaal achteraf uiteraard; nooit bij stilgestaan.
Mijn motor zakt bij stationair draaien naar 500 toeren waarbij hij overigens in stilstaande positie niet afslaan en soepel loopt.
Bij inparkeren stijgt het toerental idd naar zo'n 1200 en ik laat de koppeling zoals normaal gewend, beheerst opkomen en niet als een beginneling met een schok.Mijn hak rust sowieso altijd op de bodem want ik rijd altijd met hoge hakken dus dat gaat automatisch zo. Ik druk uitsluitend met de voorvoet het gaspedaal in.
Wellicht moet ik bij deze auto de koppeling langzamer laten opkomen dan ik gewend was. Dat zal ik later op de dag direct gaan uitproberen. 's Kijken of dat verschil maakt. Maar dan is het ook nog zo, dat ik de enig keer zonder probleem rijd en dat dan onverwachts het afslaan weer toeslaat.
Maar oke, stel het ligt toch allemaal aan mij, Interesse in een auto van een week oud? Zwart metallic met lichtmetalen velgen en een spoiler. Sportief uiterlijk en rijdt als een zonnetje op de snelweg.
Maar nog even een vraag. Kan men in de garage het toerental niet hoger instellen zodat de koppeling eerder ingrijpt op een tijdstip dat beter aansluit bij de overdracht van de motor op de wielen?

Wat gaaf dat je zo snel reageert. Ik heb er zeker iets aan en kan met enige informatie volgende week naar de garage gaan want als het aan mij ligt, oke, dan zal ik mn rijstijl aanpassen maar ik heb zo het idee, dat het daar toch niet aan ligt. Maar ik ben geen autotechneut en alle info en suggesties zijn mij zeer welkom, waarvoor tot zover al hartelijk bedankt.

Dank dank en groet Ineke

Santa (0), 16 jaar geleden

Wellicht eens met schoenen zonder naaldhakken gaan rijden...?

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=Santa]Wellicht eens met schoenen zonder naaldhakken gaan rijden...?[/quote]
[url=http://imageshack.us][img]http://img143.imageshack.us/img143/3397/...[/img][/url]

[url=http://imageshack.us][img]http://img143.imageshack.us/img143/8673/...[/img][/url]

Santa (0), 16 jaar geleden

En oefenen op een lokatie waar GEEN verborgen cameraatjes hangen.......

InekevH (0), 16 jaar geleden

Dank heren voor het goede advies :-)
Ik zal m'n naaldhakken verbranden en soldatenkistjes aandoen.
Dinsdag a.s. gaat mijn auto naar de garage terug en krijg ik een leenauto.
Ik hou u op de hoogte.

Santa (0), 16 jaar geleden

Neemt u dan wel zogenaamde "desert-boots". Die zijn van soepeler materiaal..........

InekevH (0), 16 jaar geleden

Uiteraard......

InekevH (0), 15 jaar geleden

Het waren allemaal " inrijdproblemen ". 4 maanden en 1500 km verder waren alle problemen op slecht starten na verdwenen.
Ik heb gewoon pech gehad met deze auto volgens de garage. De ene auto heeft het erger dan de andere en de mijne spande de kroon op dit gebied.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Yaris of stel zelf een nieuwe vraag.