Toyota Corolla: Aircopomp wordt niet aangestuurd

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 GXI 4AFE

De aircopomp slaat niet aan. De A/C Amplifier (aircomodule) legt het pomprelais niet aan massa. Doe ik dit handmatig wel wordt het interieur goed koud, waaruit ik concludeer dat er voldoende koudemiddel in zit en de drukken goed zijn.
Het lampje van de bedieningsschakelaar brand continu en de schakelaar stuurt ook een signaal naar de module.
De module heb ik nog van een extra massa voorzien.
De Thermistor geeft een weerstand van 1.2K ohm bij een omgevingstemperatuur van 24 graden, weet niet of dit een aannemelijke waarde is.

Wat ik vermoed is dat de aircomodule niet de juiste waarden van het motermanagement krijgt. Wie weet raad?

Ramon1000

Geplaatst door Ramon1000 (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Corolla? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

kaleido 1 (1795) PRO, 11 jaar geleden

Voldoende koudemiddel en drukken zomaar aannemen is wel heel makkelijk, meten is weten.
Er zit ook nog zoiets als een drukgever in het systeem die het een en ander bepaald.
Is het een mechanische airco trouwens?

Ramon1000 (0), 11 jaar geleden

Dank voor je reactie.
Meten is natuurlijk altijd beter, maar aangezien ik geen airco apparatuur heb moet ik het zo maar even doen en ik denk dat ik er niet naast zit want zodra ik het pomprelais via of op de aircomodule aanstuur, dwz massa geef, slaat de pomp in en wordt er een goede koude stroom lucht geblazen. Ook werd ik bevestigd in de gedachte dat de vullig ok is omdat in de plusdraad naar de pomp toe de hoge en lage druk sensoren zitten. Als een van beide niet is gesloten betekent dat geen voeding naar de magnetischekoppeling.

En ja het is een mechanische aan/uit airco.

Mvg,
Ramon

TheoStek (0) PRO, 11 jaar geleden

Het relais zal voorzien van een maak en breek contact, in ruststand staat het hoofd- of wisselcontact altijd op breek contact 87a (gesloten).
In dat geval maakt het hoofd/wissel contact geen verbinding met het maak contact 87 (open) omdat het relais (spoel) niet wordt bekrachtigd (stroomkring onderbroken)
Dus zit er een onderbreker in het spel (zodra ik het pomprelais via of op de aircomodule aanstuur) die jij rechtstreeks door verbind.

Ramon1000 (0), 11 jaar geleden

Dank voor je reactie. De onderbreker in het spel begrijp ik nog niet zo goed. Bijgevoegd heb ik een scan van het elektrisch schema. Als ik op pin 9 van de A/C Amplifier massa zet gaat de pomp draaien. Ik heb daarom het vermoeden dat de A/C Amplifier niet het juiste signaal van het motormanagement krijgt. Op pin 3 meet ik 0,05V en moet conform schema zijn 9-10V en op pin 8 meet ik 14V en moet zijn <1V. [url=http://postimage.org/image/5d4bqnesr/][img]http://s9.postimage.org/5d4bqnesr/scanne...[/img][/url]

Ramon1000 (0), 11 jaar geleden

Ik ben er uit! De oorzaak is de thermoschakelaar op de aircopomp. Ik neem aan dat deze schakelaar de pomp beveiligd tegen het oververhitten. Deze blijft open staan zodat de A/C module geen signaal (12V) krijgt.
Heb de thermoschakelaar kortgesloten en het systeem functioneert naar behoren. De thermoschakelaar is driehoekig van vorm en zit met drieschoeven bovenop de aircopomp gemonteerd.

Resteerd mij echter nog de vraag of de themoschakelaar los kan worden vernieuwd?

TheoStek (0) PRO, 11 jaar geleden

Fijn dat je de oorzaak hebt gevonden, dan begrijp je ook wat ik bedoelde met dat er een onder breker in het spel zit (circuit).
De thermoschakelaar is inderdaad om de compressor te beschermen tegen oververhitting, dan mag je er vanuit gaan dat dit natuurlijk ook een oorzaak heeft.

De compressor is te warm geworden doordat er waarschijnlijk te weinig koudemiddel in het systeem zit.
Vernieuwen? dan zou je het compressor type en fabrikant moeten weten (staat op compressor).

Ramon1000 (0), 11 jaar geleden

Dank voor je reactie. Wat ik nog niet begrijp is dat de compressor helemaal niet meer inschakelde, ook al was deze nog koud. Wellicht een keer warm geworden en vervolgens is de schakelaar open blijven staan...?

De Toyota dealer zegt dat de thermoschakelaar niet los te koop is. De compressor is van Denso, type TV12C 442500-2570. Zijn er ook gespecialiseerde bedrijven die dit soort onderdelen los verkopen?

TheoStek (0) PRO, 11 jaar geleden

Nee, de schakelaar blijft op de gesloten stand staan.
Is gewoon kapot.
Ik zal eens informeren naar de schakelaar..

TheoStek (0) PRO, 11 jaar geleden

Thermoschakelaar kan ik je origineel leveren, is niet bepaald goedkoop.
Wel goedkoper dan een nieuwe compressor, ofwel de na sleep die je kunt verwachten zonder die extra beveiliging.

Interesse stuur maar een e-mail.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Corolla of stel zelf een nieuwe vraag.