close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Toyota Corolla: Vogeltjes in motor Corolla gtsi 1.6 1993

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Hallo.

Ik heb sinds gister een Corolla 1.6 gtsi uit 1993. Alles leek goed, stukje mee gereden, geen rare bijgeluiden (behalve een krakend piep achtig geluid van de kofferbak maar dat is opgelost door siliconen spray), geen roest op wat blaasjes in t linkerachter spatbord na, het enigste wat er aan mankeerde was een beetje kromme remschijven (daarmee heb ik er 450euro vanaf gekregen).
Ik kocht de auto verder op goed vertrouwen omdat het motorblok en alles er goed en droog (220.000km) uitzag en de buitenkant er ook nog zéér netjes uit zag (zwart)
Nu was ik de oliepijl vergeten te checken tijdens de koop, hoe dom dat ook was... Heb 30km naar huis gereden oa een stuk over de snelweg en dacht laat ik de oliepijl s checken. Stond de pijstol droog met nog een klein drupje aan de bodem van de peilstok.. Ben toen naar de Shell gegaan en heb 15w40 erin gedaan... Nu hoor ik tijdens enkele ritten als ik de motor net gestart heb en bijvoorbeeld weg wil rijden vogeltjes uit de motor komen.Ik druk de koppeling in, geef een beetje gas en t gaat weer weg.

Volgena mij is dit niet goed, of wel?
Ook hoor ik een schurend, schrapend geluid uit mn linker achterrren komen op bepaalde momenten. Ik hoorde eerder al een soort van lager geluid maar die man zei dat t niks ernstigs was. Kan dit de remvoering zijn die stuk aan het gaan is, of is het een wiellager? Ik zal de auto vanmiddag even op de krik zetten en de trommel er even af halen om te kijken.

Ik moet er morgen mee naar mn werk en de fysio... Kan iemand mij vertellen of dit goeie zaak is van onder andere de vogeltjes in mn motor? Alvast bedankt voor de snelle antwoorden! Ik heb mijn auto écht iedere dag nodig daarom kocht ik een toyota, hoop dat dit snel op te lossen valt want ik heb mn vorige franse auto's (te laks om mn account naam aan te passen) niet voor niets weg gedaan.

Alvast bedankt!!

Geplaatst door

1.1Peugeot206 (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Wat betreft de "vogeltjes" in de motor denk ik eerder dat dit veroorzaakt wordt door de multieriem(en) ,
of 1 van de rollen (poulies) waar de riem overheen loopt , (dynamo / stuur bekrachting etc . )

Spuit eens een beetje siliconen spray op de multieriem en luister of het geluid verandert .
Bij mijn Toyota Paseo zijn die "vogeltjes" ook af en toe hoorbaar als de motor stationair draait , bij mij is dat het lager in de dynamo wat af en toe
heel zachtjes mee zingt.
Maar zolang de dynamo zijn werk goed doet heb ik daar vrede mee.

Heb je het motor oliepeil meteen na de rit gecontroleerd of nadat de auto een tijdje stil stond ?
Als de motor net gelopen heeft is de meeste olie nog niet terug in het carter en kun je geen juist peil aflezen , er wordt dan al snel gedacht dat er te weinig olie inzit.
Als het motor olie lampje niet gebrand heeft tijdens de rit zou ik mij geen zorgen maken hierover ,
(ervan uitgaande dat het lampje brandt als de auto op contact staat).

Het geluid van de achterem(men) kan veroorzaakt worden door remstof of door een remschoen die een beetje aanloopt ,
trommel er af en ff controleren c.q. reinigen .
met de auto stevig op de krik , draai het wiel rond om het geluid te lokaliseren .
een defect/droog wiellager kan dit geluid ook veroorzaken , controleren op eventuele speling.

Op zich probleemloze auto`s , mit`s hij het juiste onderhoud heeft gehad en krijgt.

succes.

limbra 1520
vip badge

12 jaar

15w 40 is wel aan de dikke kant,10w 40 zou beter zijn.

primera p11 0

12 jaar

Inderdaad 10w40 is wat er in moet .

En GEEN siliconenspray op de multibelt doen , TALKPOEDER is beter !!

daandc 0
badge

12 jaar

4AFE heeft soms wat gepiep aan de verschillende rollen idd en met name die naar de stuurbekrachtiging/dynamo, niks ernstigs vaak.
Idd even ergens mee insprayen... ik heb geen voorkeur voor een produkt, gebruik zelf altijd kruipolie og WD40 dan hoor je meteen of het ergens verdwijnt.
Komt wel snel weer terug want de spray is natuurlijk zo weer weg..
10W40 half syntetisch is prima.
Verder zijn deze blokken geweldig... vaste bezoekers van dit forum weten dat de 4AFE een heiligstatus bij mij heeft :D

C.Jonker 0
badge

12 jaar

@daan, waarom geen siliconenspray? Ik doe al 6 jaar met mijn multiriem;
6 jaar geleden piepte hij een beetje, siliconenspray erop, nooit meer gepiept.

Hans4040 1285
badge vip badge

12 jaar

waarheid als een koe Hans

C.Jonker 0
badge

12 jaar

Siliconensprays en andere olieen zijn beun oplossingen rubber moet je behandelen met talkpoeder .

Dit tegen uitdrogen en evt slip .

Olieen tasten rubber aan met als slip tot gevolg .

daandc 0
badge

12 jaar

Ook dat is een waarheid als een koe.
Sowieso nooit met olie achtige spray's en dergelijke op rubber,je tast daar rubber mee aan.

primera p11 0

12 jaar

Daarom twijfel ik aan de proffesionaliteit van C jonker om met een riem van een tientje te gaan klooien met wd40 .

Toch zonde dat die mooie jaren 90 toyota's zo gemolesteert worden .

daandc 0
badge

12 jaar

Ik twijfel absoluut niet aan de kennis van C jonker,gezien de antwoorden op andere topics.
Maar ik hoor en zie wel vaker dat snaren ingespoten worden met van alles en nog wat.
Daar komt nog bij dayt alle straatvuil en stof als een magneet aangetrokken worden door de natte substantie die erop gespoten word.

primera p11 0

12 jaar

Siliconenspray wordt wel vaker toegepast als smeermiddel dat geen vuil mag aantrekken. Het piepen kan irritant zijn vooral als het niet op te lossen is door de snaren te vervangen. Dan kun je de snaren beter een beetje smeren zodat het piepen weg is.

Nico8119 0

12 jaar

Dan zul je de poulie's moeten vervangen en deze goed uitlijnen.

primera p11 0

12 jaar

De vogeltjes in de motor zijn verdwenen na het gebruik van brunox op de rollen van de multiriem, bij het ontreken van talkpoeder. verder rijd de motor nog prima. km is nu 235.000 en was bij aankoop (juni 2012) 227.500.

verder heb ik nieuwe olie en filter laten monteren.. dus dat is ook alweer gefikst. kan nooit kwaad zoiets te doen

enigste wat nu nog eht probleem is is de zware koppeling, hierover topic geopend maar die is verdwenen.

1.1Peugeot206 0

12 jaar

[quote=1.1Peugeot206]hierover topic geopend maar die is verdwenen.[/quote]
Rode tekst bovenaan iedere pagina maakt u hierop attent!

Moderator Problemcar

P. Kelder 0
badge

12 jaar

Waar is mn andere topic gebleven dan? Of moet ik een nieuwe aanmaken?
Gewoon normaal om feedback vragen zonder dat mn nieuwe topic onzichtbaar gemaakt wordt kan net zo ;)

1.1Peugeot206 0

12 jaar

Gewoon feedback geven zonder dat er om GEVRAAGD moet worden kan OOK net zo..........Dat heet dan " fatsoen"....

moderator 0
badge

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Corolla of stel zelf een nieuwe vraag.