auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Toyota Avensis: Aircoproblemen na aanrijding voorbumper bijrijderkant

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 D4D

Hallo allen,

Ik heb laatst een kleine aanrijding gehad, daarbij is mijn voorbumper aan de bijrijderkant geraakt (onder de voorlamp). Ik heb daarom een andere bumper op de auto gezet en mijn mistlamp met tape vastgezet aan de binnenkant van de bumper. Volgens mij zijn er geen onderdelen achter de bumper geraakt.

Zit er een airco onderdeel achter de voorbumper aan de bijrijderkant? Of blokkeer ik met tape een luchtinlaat?

Exacte problemen: het lampje van de airco ging opeens knipperen, bij direct opnieuw inschakelen hetzelfde probleem. Een half uur later nog eens geprobeerd, nu blijft het lampje gewoon branden maar werkt de airco niet zo goed meer. (ontwasemt slecht) Er komt ook een "droge", muffe lucht uit (ruikt naar nat textiel). Iemand een idee?

Alvast bedankt!

Groeten

Geplaatst door

raulduke (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hallo,

Waarschijnlijk heeft je condensor toch een tik gehad.
Indien deze lek is bestaat maar 1 oplossing: vervangen.
Weet niet of de filter/droger bij deze auto onder de rechterkoplamp zit.
Deze kan ook een tik gehad hebben.
Laat de airco ff checken bij een STEK erkend bedrijf.
Vaak vinden die het probleem binnen een paar minuten.

Succes, Pascal

Dat is het 'nadeel' van plastic bumpers. De schade lijkt mee te vallen maar achter de bumper kan de schade nog wel eens groter zijn. Als de auto op de brug staat is in ieder geval te zien of rechtsvoor nog meer schade zit. Mogelijk dat de airco geraakt is, mogelijk kan die ook aan onderhoud toe zijn. Wel eens het koelmiddel laten vullen of vervangen? De dealer kan dat over het algemeen ook.

Marcelllecram 0

16 jaar

Ik heb nu nog 2 dagen verder gereden met het geheel, morgen maar even naar de garage inderdaad. Bedankt voor de tips dusver.

Nog een vraag: Als ik de airco nu inschakel krijg ik een krijsend geluid te horen, volgens mij de V-snaar. Kan deze conclusie kloppen, heeft het inschakelen van de airco uberhaupt invloed op de v-snaar? Of herkent iemand dit geluid?

Groeten!

raulduke 0

16 jaar

Jazeker heeft de V-snaar invloed op het gebruik van de airco... de compressor wordt hier mee aangedreven.

TheoStek 0
badge

16 jaar

[quote=TheoStek]Jazeker heeft de V-snaar invloed op het gebruik van de airco... de compressor wordt hier mee aangedreven.[/quote]
Het probleem is boven water......de compressor is stuk. (is vast gelopen, daardoor krijst de V-snaar)

Volgens de garage kunnen ze pas bekijken wat het gaat kosten als het gas van de airco gehaald wordt. Vinden ze rotzooi in de leiding dan moeten de leidingen in het systeem doorgespoeld en de andere onderdelen vervangen worden (Kosten tot 600 euro excl. compressor). Zit er geen rotzooi in, dan kan de compressor gemaakt of vervangen worden en er weer gas op leidingen gedaan worden. (zo'n 200 euro excl. compressor)

Nu de afweging maken of ik zoveel geld uit wil geven voor een werkende airco in een auto die 225.000 km gelopen heeft.....

raulduke 0

16 jaar

Bij compressorschade moet het systeem altijd gespoeld worden, de filter/droger vervangen, evt de orifice.
Gebeurd dat niet zal de nieuwe compressor niet lang meegaan.

Succes, Pascal

[quote=Pascal Limpens]Bij compressorschade moet het systeem altijd gespoeld worden, de filter/droger vervangen, evt de orifice.
Gebeurd dat niet zal de nieuwe compressor niet lang meegaan.

Succes, Pascal[/quote]
Hoi Pacal,

je geeft aan dat er altijd gespoeld moet worden? Ik had begrepen dat dit alleen het geval zou zijn als er inderdaad stukjes van de compressor het systeem ingeblazen zijn. M.A.W. als het gas eraf is en er zit geen rotzooi in de systeem dan toch nog spoelen?

Groeten!

raulduke 0

16 jaar

Het is niet vanzelfsprekend dat de slijpsel met leeghalen mee naar buiten komt.
Metaaldeeltjes kunnen zich in het systeem vastzetten (in de filter/droger, de orifice maar ook in de verdamper en de condensor. Je moet altijd spoelen want slijpsel bevindt zich ook in de olie, en de olie krijg je er nooit uit met leeghalen (wel een klein gedeelte, maar lang niet alles).
Vind 600 euro excl compressor wel een pittige prijs.

Succes, Pascal

[quote=Pascal Limpens]Het is niet vanzelfsprekend dat de slijpsel met leeghalen mee naar buiten komt.
Metaaldeeltjes kunnen zich in het systeem vastzetten (in de filter/droger, de orifice maar ook in de verdamper en de condensor. Je moet altijd spoelen want slijpsel bevindt zich ook in de olie, en de olie krijg je er nooit uit met leeghalen (wel een klein gedeelte, maar lang niet alles).
Vind 600 euro excl compressor wel een pittige prijs.

Succes, Pascal[/quote]
Wederom bedankt voor je info!

Wat vindt jij een redelijke prijs voor de reparatie van dit geheel? (Dus incl. manuren en plaatsen compressor). Een compressor kan ik 2e hands halen op de sloop, dus dat valt dan mee. Ik hoorde dat een nieuwe compressor 800 euro kost?

Groeten!

raulduke 0

16 jaar

Compressor nooit op de sloop halen.
Een aircosysteem dat lang niet gebruikt of leeg is is uitgedroogd.
De olie in het systeem smeert namelijk niet alleen de compressor,
maar zorgt er ook voor dat alle rubberdelen (o-ringen en pakkingen)
niet uitdrogen. Indien een rubberdeel uitdroogt word het poreus en dat betekent
een lekkage. Kun je alsnog de pomp laten repareren.



Grt, Pascal

idd wat Pascal zegt klopt en sluit ik me bij aan..
Persoonlijk vind ik het bedrag ook enorm hoog en dat zonder compressor.
Bij vastgelopen compressors zet ik altijd een extra filter in de zuigleiding zodat achter gebleven slijpsel ook al is het systeem gespoeld wordt opgevangen.

TheoStek 0
badge

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Avensis of stel zelf een nieuwe vraag.