š Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Vraag: ik heb een Toyota Avensis staionwagon 2.2 D-4D van bouwjaar juni 2005 en gereden +/- 133.000 km.
Vorige week donderdag toen ik naar huis reed viel mijn cruise contol ineens uit en ging er 3 waarschuwingslichten branden. Ik voelde dat mijn auto geen vermogen meer had. Ik ben de volgende morgen meteen naar de Toyota dealer gegaan in Almere.
Mijn man kreeg vrijdag middag te horen dat de uilaat katalysator is kapot. We hebben Toyota extra garantie dus ik maakte me geen zorgen totdat ze ons terug belde en zei dat het niet viel onder de garantie. De totale schadepost is 2200 euro! De garage zei dat ze meteen via de importeur een coulance regeling zouden treffen en dat we maandag/ dinsdag meer zouden horen.
Ik heb meteen maandag gebeld en vroeg of ze al wat hebben gehoord. Ik kreeg te horen dat het de algemene procedure is dat de importeur er soms wel eens 2 maanden over doet om te beslissen of ze een coulance regeling zouden doen of niet.
De garage zei dat we maar gewoon eerst moeten laten maken en als de importeur het willen vergoeden zouden we erna geld terug krijgen!
Ik vind een bedrag van 2200 euro niet een kleine bedrag om eerst te doen en dan afwachten of ik terug krijg of niet.
Ik heb zelf meteen geprobeerd om te spreken met Toyota Nederland maar ze zeggen dat het hun procedure is. Mijn man kreeg erna een telefoontje dat als ook als ik zelf bel met de importeur het niet helpt om zo snel mogelijk antwoord te krijgen!
Wie zou mij raad kunnen geven? Is dit normaal?
Wie heeft ervaring met dit?
Wat moet ik doen?
Een wanhopige Avensis rijder
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
In het vervolg in de juiste rubriek plaatsen
Sorry toezicht. Het is de eerste keer dat ik een vraag plaats. Ik was al aan het zoeken hoe ik het moet coriigeren. Bedankt voor het goed plaatsen.
Quyen
16 jaar
Ik denk toch dat je de auto zal moeten laten repareren en afwachten wat eruit komt.
het is veel geld voor een katalysator, er zal wel meer mee vervangen worden.
Ik vermoed dat het bedrag wat je terug krijgt via coulance niet erg hoog zal zijn.
meestal is er een maximum aantal km voor,vaak tot 150.000km en dan houd het wel op.
En uitlaten en katalysatoren vallen meestal niet onder de garantie, evenals banden en koppeling en dergelijke.
16 jaar
ik zou eerst eens vragen wat er nu precies vervangen moet worden,ik weet dat toyota onderdelen duur zijn maar 2200 euro alleen voor een katalysator dat lijkt mij toch wel erg veel.
mvg Diko
Hallo Diko, ik heb gevraagd want ik was verbaasd dat ik zo' n dure kostenpost heb terwijl mijn auto nog niet z oud is.
Die mener van de receptie van de dealer zei dat heet een grote deel arbeidskosten is. Hij zei dat de katalysator zo'n 1200 euro kost en dat er 9 uur werk erbij komt!
Onder uw naam Diko staat professional, bent u een monteur? Ik heb namelijk voor dit probleem een ander probleem gehad.
Ik wil weten of het dan misschien het gevolg is van dat probleem. Mvg. Quyen
16 jaar
De katalysator vervangen is net zoveel werk als een uitlaat vervangen.
Ik zou maar eens een beetje rond gaan shoppen, dit kan een heel stuk goedkoper, of je nou coulance hebt of niet.
16 jaar
[quote=primera p11]De katalysator vervangen is net zoveel werk als een uitlaat vervangen[/quote]
Dat zou je wel zeggen, maar helaas. De katalysator van dit type (DPNR 4-weg katalysator) is een geheel met het uitlaatspruitstuk vandaar de vele arbeidsuren.
Gr. paul
ik ben geen toyota specialist en normaal is het zoals primera p11 schrijft niet zo veel werk,alleen als de katalysator en het uitlaatspruitstuk een geheel zijn dan zou het inderdaad veel meer werk kunnen zijn.
misschien is er iemand op dit forum die bij toyota werkt en daar iets over kan zeggen.
mvg Diko
ik zie dat Paul het antwoord al gegeven had, sorry mvg Diko
We hebben ongeveer een half jaar geleden ook al 2 andere problemen gehad met de Avenss. Ik weet niet in hoeverre ze met elkaar te maken kunnen hebben, maar ik meld he toch maar even. We hadden gemerkt dat de auto bij een snelheid tussen ongeveer 90 - 110 km/uur (steeds vaker) ging schokken, met name na een koude start (maar soms ook als de motor al warm is). Het leek erop dat ie niet harder wilde gaan, ook al trapte je de gaspedaal helemaal in. Na een paar minuten ging dat wel over, maar soms duurt dat wat langer. En soms komt dat ook wel eens terug na een tijdje rijden.
Na een paar garagebezoeken hadden in eerste instantie niks gevonden omdat de computer niks aangaf (dus alleen de brandstofpomp gereset). Na aandringen hebben ze het probleem kunnen "meemaken" door zelf ermee te gaan rijden op de snelweg. Uiteindelijk hebben ze het vliegwiel, koppeling en nog wat dingetjes wat erbij hoort vervangen. Dat viel nog onder de fabrieksgarantie.
Het schokprobleem was daarmee niet verholpen (al bij de eerste de beste rit bleek dit al). Dus weer terug naar de garage. Uiteindelijk hebben ze ontdekt dat (als ik me goed herinner) de zuigers en/of cylinders vervuild of verstopt waren door roet. De garage gaf mee dat we vaker meer toeren moesten maken (>3000) en dat we eigenlijk de zesde versnelling niet meer moesten gebruiken. Dat klonk mij als flauwekul, maar goed. Het schokprobleem was na het schoonmaken van de zuigers/cylinders in ieder geval wel verholpen.
En nu dus het probleem met de katalysator/uitlaat. Is dit gewoon pech?
16 jaar
[quote=Quyen]En nu dus het probleem met de katalysator/uitlaat. Is dit gewoon pech?[/quote]
Indien er niet meer soort gelijke gevallen bekent zijn ? kun je spreken van domme pech. Het ea uitzoeken kunnen zaken verhelderen. Mocht blijken dat er meer soort gelijke gevallen bekent zijn kun je de dealer daarmee confronteren.
Gr. paul
[quote=paulkelder][quote=Quyen]En nu dus het probleem met de katalysator/uitlaat. Is dit gewoon pech?[/quote]
Indien er niet meer soort gelijke gevallen bekent zijn ? kun je spreken van domme pech. Het ea uitzoeken kunnen zaken verhelderen. Mocht blijken dat er meer soort gelijke gevallen bekent zijn kun je de dealer daarmee confronteren.
Gr. paul[/quote]
Hoe kan ik het uitzoeken? Ik wil het ook graag uitzoeken. Waar/ Bij wie kan het vragen? Is er een website? Ik heb geprobeerd met Google maar ik kon niets vinden.
Gr. Quyen
16 jaar
Dat werkt ook niet.
Als er al zijn die hetzelfde soort gelijke probleem hebben gehad, dan was de storing toch net effe anders.
Is dit toevallig al een uitvoering met regeneratie katalysator, zo eentje die zichzelf schoon brand door het mengsel te verrijken?.
Deze uitvoering kent nogal wat problemen met betrekking tot de katalysator.
16 jaar
[quote=primera p11]Dat werkt ook niet.
Als er al zijn die hetzelfde soort gelijke probleem hebben gehad, dan was de storing toch net effe anders.
Is dit toevallig al een uitvoering met regeneratie katalysator, zo eentje die zichzelf schoon brand door het mengsel te verrijken?.
Deze uitvoering kent nogal wat problemen met betrekking tot de katalysator.[/quote]
Ik weet het niet. Ik kan alleen zeggen dat onze auto een van de eerste is die " schoon" rijdt. Het is die nieuwe dieselmotor die Toyota zo grote reclame heeft gemaakt dat zelfs als je een witte zakdoekje achter de uitlaat houd is die gewoon nog wit. Ik weet wel wat de uitvoering is.
Deze is: Toyota Avensis; 2.2 D- 4D, D-cat Wagon van juni 2005, diesel motor met 6 versnellingen, executive uitvoering.
heb je er wat aan?
Ik heb vandaag de dealer gebeld, helaas nog geen nieuws van de importeur, moet nog afwachten. De hoofd van werkplaats zei dat de eerste deel van de katalysator waar de roetfilter zit, is vol met roet en is ermee gestopt en omdat het in zijn geheel moet de gehele katalysator vervangen worden!
16 jaar
die extreme roetvorming moet toch een oorzaak hebben en dat euvel zal toch opgelost moeten worden om te voorkomen dat je na korte tijd weer met hetzelfde probleem zit.
heeft de dealer daar ook iets over gezegd of vinden ze dit normaal bij een "schone motor"???
mvg Diko
[quote=diko]die extreme roetvorming moet toch een oorzaak hebben en dat euvel zal toch opgelost moeten worden om te voorkomen dat je na korte tijd weer met hetzelfde probleem zit.
heeft de dealer daar ook iets over gezegd of vinden ze dit normaal bij een "schone motor"???
mvg Diko[/quote]
Nou Diko, ik heb al gevraagd of het te maken heeft met mijn vorige probleem maar hij zei dat het los staat. Hij zei dat bij een ander soort merk auto wel eens eerder kan gebeuren dat de katalysator kapot gaat bij 70.000/80.000 km ofzo maar ik zei dat ik ook geen ander soort merk auto heb gekocht en dat ik een Toyota heb gekocht vanwege de betrouwbaarheid! Ik weet het niet of dat zo iets kan gebeuren maar ik heb al gezegd tegen de dealer dat ik absoluut niet eens ben dat ik bij 133.000 km al zo'n dure kostenpost heb.
Ik heb al aangegeven dat ik nog niet wil vervangen totdat ik wat meer hoor van de importeur. Helaas wil de dealer niet expleciet zeggen dat het niet normaal is. Hij zei dat hij moet afwachten wat de importeur ervan vindt.
Hoe kan ik achter komen of wat er gebeurd met mijn auto normaal is of niet?
16 jaar
Hoe je het ook wend of keert, dat roet moet ergens blijven.
Volgens mij is dit zo een uitvoering die om de zoveel duizend km de brandstof verrijkt en dan het roetfilter schoon brand.
Is er daar misschien iets mis.
Vind dit schoonbranden wel plaats.
Dit is toch te achter halen via de software.
Er zijn behoorlijk wat problemen hier mee geweest.
Op dit gebied zijn zo uit mijn hoofd ook modificaties geweest aan het systeem.
Maar een toyota dealer zal dit wel weten, mag ik aannemen.
Dit systeem was in ieder geval niet vlekkeloos.
ook viel hierdoor de trekkracht weg en stond de auto verschrikkelijk te roken, echt diepzwarte roet kwam er dan uit.
In de autoweek is nog een duurtest toyota geweest met exakt hetzelfde probleem.
Misschien kun je daar nog wat van terug vinden op hun site.
Het lijkt op jullie probleem, maar misschien is het toch nog wat anders.
16 jaar
[quote=primera p11]Hoe je het ook wend of keert, dat roet moet ergens blijven.
Volgens mij is dit zo een uitvoering die om de zoveel duizend km de brandstof verrijkt en dan het roetfilter schoon brand.
Is er daar misschien iets mis.
Vind dit schoonbranden wel plaats.
Dit is toch te achter halen via de software.
Er zijn behoorlijk wat problemen hier mee geweest.
Op dit gebied zijn zo uit mijn hoofd ook modificaties geweest aan het systeem.
Maar een toyota dealer zal dit wel weten, mag ik aannemen.
Dit systeem was in ieder geval niet vlekkeloos.
ook viel hierdoor de trekkracht weg en stond de auto verschrikkelijk te roken, echt diepzwarte roet kwam er dan uit.
In de autoweek is nog een duurtest toyota geweest met exakt hetzelfde probleem.
Misschien kun je daar nog wat van terug vinden op hun site.
Het lijkt op jullie probleem, maar misschien is het toch nog wat anders.[/quote]
Primera, we hebben de site bij Autoweek niet kunnen vinden. Kunt u misschien de link sturen?
Avast bedankt. Quyen
16 jaar
Ga naar www.autoweek.nl
Klik aan: magazine.
Klik aan: cover index.
Klik aan: Zoek op index functie.
Vul merk en type in.
Klik aan:toyota avensis 2.0 D4D D-Cat linea sol 2006 43 48 klokje rond speciaal.
Dat bestandje kun je downloaden, kost je 1.15 euro.
Misschien dat je aan deze info wat hebt.
16 jaar
dat het roet filter storing geeft dat is een bekend probleem bij toyota, het nieuwe roetfilter is dan ook gemodificeerd.
er staat van toyota uit inderdaad 9 uur voor om het te vervangen. Dit roetfilter zit namelijk direct aan de turbo vast en het complete sub frame moet weg gehaald worden om het roetfilter er tussen uit te halen.
Het is absoluut geen flauwekul om de motor wat meer toeren te laten maken want met het "nieuw rijden"vervuilen deze motoren als een gek. Gewoon af en toe lekker door trekken, als de motor warm is, dat is goed voor de motor.
Hij zal dan even lekker roken maar dat is de vuiligheid die er uit moet, je zal het roken dan ook steeds minder zien worden
gr jim
[quote=Jim Broerse]dat het roet filter storing geeft dat is een bekend probleem bij toyota, het nieuwe roetfilter is dan ook gemodificeerd.
er staat van toyota uit inderdaad 9 uur voor om het te vervangen. Dit roetfilter zit namelijk direct aan de turbo vast en het complete sub frame moet weg gehaald worden om het roetfilter er tussen uit te halen.
Het is absoluut geen flauwekul om de motor wat meer toeren te laten maken want met het "nieuw rijden"vervuilen deze motoren als een gek. Gewoon af en toe lekker door trekken, als de motor warm is, dat is goed voor de motor.
Hij zal dan even lekker roken maar dat is de vuiligheid die er uit moet, je zal het roken dan ook steeds minder zien worden
gr jim[/quote]
Hallo Jim, mijn auto is kun je wel zeggen een van de eerste auto uit de reeks van het D-4D cat motors , ik heb mijn auto gekocht in juni 2005 en heb 133.000km gereden. Mijn vraag is heb je ook zulke klachten gehad zoals die van mij (zie voorgaande berichten)?
Wat is je ervaring hiermee inzake coulance regeling van de importeur?
Ik heb nog steeds niets gehoord van ze. Mvg. Quyen
16 jaar
Het is absoluut geen flauwekul om de motor wat meer toeren te laten maken want met het "nieuw rijden"vervuilen deze motoren als een gek. Gewoon af en toe lekker door trekken, als de motor warm is, dat is goed voor de motor.
Hij zal dan even lekker roken maar dat is de vuiligheid die er uit moet, je zal het roken dan ook steeds minder zien worden
roetfilter beter voor het milieu??????????????????????????????????????
mvg Diko
roetfilter is wel beter voor het milieu maar niet voor de motor
gr jim
de klachten die ik ken zijn vaak met auto`s van rond 2007 en dan nog met relatief lage kilometerstanden.
Deze filters worden dan ook onder garantie vervangen.
Bij hogere kilometer standen weet ik dan ook niet hoe het met coulance zit.
Als je er met de dealer niet uit komt dan kan je zelf ook altijd nog contact op nemen met louman en parqi.
weet je toevallig welke fout code er in zat, was dat toevallig code 2002??
gr jim
[quote=Jim Broerse]de klachten die ik ken zijn vaak met auto`s van rond 2007 en dan nog met relatief lage kilometerstanden.
Deze filters worden dan ook onder garantie vervangen.
Bij hogere kilometer standen weet ik dan ook niet hoe het met coulance zit.
Als je er met de dealer niet uit komt dan kan je zelf ook altijd nog contact op nemen met louman en parqi.
weet je toevallig welke fout code er in zat, was dat toevallig code 2002??
gr jim[/quote]
Hallo Jim, ik heb gevraagd aan de de dealer maar ik heb alleen te horen gekregen dat het de roetfilter is ermee gestopt en daaro moet de gehele katalysator vervangen worden. Ik zal eens vragen wat voor fout code die heeft. Ik heb al meteen naar de importeur gebeld, toen ik van de receptie van de dealer hoorde dat de kans op coulance zeer klein was! Ik heb via de website van Toyota Nederland een algemene nummer gezien. Er was geen specifieke klachten nummer. Ik was zo ten einde raad dat ik een ander dealer had gebeld voor hulp. Ik kreeg een nr die jullie ook bellen als jullie problemen hebben. Ik belde op en die meneer was boos dat ik belde want het was een dealer ondersteuningsnummer. Ik mocht niet met hem spreken. Hij verbond me door naar het algemene nummer. Daar had een dame tegen me gezegd dat het echt de procedure is en dat het niet helpt om zelf te bellen met de importeur. Ik vroeg haar nogmaals te spreken met haar collega en hoop dat ze toch wat gaan doen. Ze zou nogmaals aangeven bij betreffende afdeling. Mijn man kreeg de volgende dag een " boos" tel van de importeur en werd het nogmaals erop gewezen dat het niet de manier was. Ik mocht niet met ze spreken. Ze zullen het behandelen met de dealer.
Wat ik niet snap is dat ik wel het advies krijg om de importeur te bellen omdat het weleens helpt en dat ik dan zo'n reactie krijgt van de importeur. Hoe zit dat nou?
Ik heb destijds toen ik een nieuwe auto wou kopen ook echt gevraagd of er een roetfilter erbij was die vervangen moet worden na een x kilometers stand. Dat was namelijk het geval bij de Peugeot 307 van mijn man. Er moest namelijk na elke 80.000 vevangen worden en dat was een kostenpost van ruim 450 euro! Ik wou dat perse niet hebben. Ik had het gevraagd bij de Opel astra station en dat was zo. Ik ging naar de Toyota dealer en daar werd gezegd dat er wel een filter inzit maar zit een bijzondere katalysator in die dan niet vervangen hoeft te worden! En nu na 133.000 km is het wel het geval en de kostenpost is nog groter! Wat is dit nou?
16 jaar
Hallo Jim, ik heb gisteren mij dealer gevraagd en de foutcode is inderdaad P2002!
16 jaar
dan is het inderdaad je roet filter. deze moet dan vervangen worden door een gemodificeerd exemplaar.
gr jim
Dan zou ik zeker coulance aan kaarten.
16 jaar
[quote=primera p11]Dan zou ik zeker coulance aan kaarten.[/quote]
Nou, dat is ook mijn idee nu ik veel meer hoor dat ik niet de enige ben. Het heeft dan ook niet te maken met slijtage!
Mijn dealer zegt zelf ook dat momenteel 4 auto's( incl die va mij) in de garage zijn vanwege die kapotte roetfilter. Alleen die andere zijn onder de 100.000km, ik ben helaas de enige die er over de 100.000km is.
Wie heeft ervaring met coulance regelingen?
Helaas laat de importeur op zich wachten. Ik moet wachten want ze hebben nog niets van zich laten horen. Ik ga volgende week gewoon weer bellen.
16 jaar
Toyota is in de regel wel netjes met zijn coulance.
Die van jullie heeft er nog lang mee gedaan met dit roetfilter.
Maar zoals je ziet, er zijn er meer met deze klachten.
16 jaar
het is inderdaad in je nadeel dat die van jou het "zo goed"heeft gedaan, "normaal" gesproken begeven ze het veel eerder. Ik sta deze dingen op me werk ook aan de lopende band te vervangen.
Dit probleem is dan ook bekend bij toyota.
gr jim
[quote=Jim Broerse]het is inderdaad in je nadeel dat die van jou het "zo goed"heeft gedaan, "normaal" gesproken begeven ze het veel eerder. Ik sta deze dingen op me werk ook aan de lopende band te vervangen.
Dit probleem is dan ook bekend bij toyota.
gr jim[/quote]
Hallo Jim, bij de vorige probleem had mijn dealer in Almere tegen me gezegd dat ik de in 6e versnelling niet kan gebruiken in Nederland en ik moet mijn auto even doortrappen tot min. 3000 toeren om te schakelen.
Het was beter het niet te gebruiken want je kunt hier niet meer dan 120 km/uur rijden. Mijn man vindt het maar onzin want dan moeten Toyota die niet inde Avensis doen en een ander dealer zei dat het niet klopt.
Wat vindt jij ervan?
Ik durf al een tijdje niet in de " 6" te rijden maar dan verbruik ik veel meer brandstof dan voorheen.
Wat moet ik doen? Mvg. Quyen
16 jaar
Gewoon lekker in de 6 rijden en die kul verhalen naast je neerleggen.
Kortom, het is een constructiefout en al die zwets verhalen eromheen koop je niks voor.
Als ze dit verhaal bij de verkoop aan je verteld hadden, had je de auto niet gekocht.
Eigenlijk staan ze de boel te verdoezelen.
Ik koop een auto met een 6 bak maar ik mag er niet mee in de 6 rijden want dan gaat de katalysator dicht zitten.
En je staat gewoon sterk, want dit probleem is allang bekend bij toyota.
Dus moeten ze ook geen zwets verhaal op hangen.
Het zijn allemaal tactieken om je met een kluitje het riet in te sturen.
16 jaar
ik ben het niet met primera eens.
Die zesde versnelling zit er in om het verbruik in te perken want we doen alles voor het milieu.
Het gevolg is dat deze motoren zeer lage toeren staan te draaien en helemaal dicht roeten.
Zeker als je nog een behoorlijk olie verbruik er bij hebt dan is het helemaal erg.
Gevolgen hiervan zijn dat bijvoorbeeld je roetfilter het begeeft, door dat de gaten waar de sensoren van het roet filter zich bevinden dicht koeken met roet. Toyota heeft dit gemodificeerd door 1 van de gaten wat groter te maken zodat ze minder snel dicht gaat zitten.
Andere gevolgen zijn dat je egr klep niet meer sluit doordat er te veel bagger tussen zit en je geen vermogen meer hebt.
Ik zie dit probleem dan ook dagelijks.
Wij adviseren mensen ook om de motor wat meer toeren ze laten draaien, trek hem maar eens lekker door in de versnelling dan kan je op de snelweg gewoon in zijn 6 rijden.
Als je hem een paar keer lekker door trekt zie je veel zwarte rook maar dat wordt vanzelf minder.
gr jim
Als die zesde versnelling erin zit wil ik hem gebruiken ook.
Een constructie fout moet je niet op een versnellingsbak of een bestuurder afschuiven.
16 jaar
[quote=primera p11]Als die zesde versnelling erin zit wil ik hem gebruiken ook[/quote]
Laten we reƫel zijn..... De nederlands overheid verplicht ons om als slakken over de weg te kruipen, dat zo'n motor op den duur dichtslipt kun je op wachten.
Gr. paul
Misschien word daarom lpg wel weer interessant hierdoor.
Ik ben het met je eens dat een diesel hier nooit op bedrijfstemp komt.
Daardoor vervuild de boel ook.
Maar ja, dat is nou eenmaal zo in nederland.
Veel in de file en nooit echt lekker door kunnen trappen.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Avensis of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar