Toyota AYGO: Aygo kan niet schakelen met draaiende motor.

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1KR-FE, Motorinhoud (cc): 1000, Vermogen (kw): 50

Hoi... allen !

Ik heb hier een Toyota Aygo ( 2008) staan welke niet meer in de versnellingen gezet kan worden nadat de motor gestart is. Als de motor niet draait kun je alle versnellingen wel selecteren met de pook. Wat opvalt is dat vooral bij het proberen hem in zijn achteruit te schakelen je tandwielen hoort ratelen. Dus hoopte ik dat het afstellen van de koppeling voldoende zou zijn , temeer ook omdat dit een bekend probleem is bij deze auto´s. Helaas heeft dit niet geholpen. Zelfs zonder vrije slag in het pedaal blijft het probleem bestaan. Vooral het geratel bij een poging hem in zijn achteruit te schakelen zou toch niet mogen kunnen met geheel ( zonder vrije slag dus) ingetrapt koppelingspedaal denk ik. Wat is hier aan de hand? Is de koppeling aan vervanging toe of weet iemand mij een tip te geven wat hier aan de hand kan zijn en hoe dit anders opgelost kan worden...lees: goedkoper en sneller. :-)

gegroet,
Karthur8

karthur8

Geplaatst door karthur8 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Aygo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

20 Reacties

karthur8 (0), 7 jaar geleden

Hoe zit het eigenlijk met die vrije slag afstellen. Ik lees net andere antwoorden en het viel mij op dat er een antwoord tussen staat waarin gezegd wordt dat er te weinig of geen vrije slag zou zijn. Als er geen vrije slag is lijkt het mij dat de koppeling dan toch juist meer ontkoppelen zal bij het intrappen van het pedaal. ( ...maar dit niet goed is omdat de vingers van de drukgroep onder druk blijft staan continu...maar goed...het gaat hier om het ontkoppelen lijkt mij bij het schakelprobleem of niet?)

Hoe stel ik deze vrije slag af? Ik heb het pedaal met de hand zo ver ingedrukt tot aan het punt dat ik voel dat er meer druk op uitgeoefend moet worden om verder het pedaal in te drukken en dit als de vrije slag gezien.

gr,
Karthur8

harry4203 (400) PRO, 7 jaar geleden

dat doe je goed. en idd, als je geen vrije slag hebt moet je zeker kunnen schakelen. als het hevel op de bak ook gewoon bedient wordt bij intrappen van de koppeling zit er niks anders op dan de bak eraf te schroeven.

karthur8 (0), 7 jaar geleden

Bedankt voor je snelle antwoord Harry....

Het ziet er dus naar uit dat er een complete nieuwe koppeling op gezet moet worden. Ik had gelezen ergens dat vanaf 2009 de koppeling aangepast is geworden door de fabrikant in verband met dit probleem ... dus in deze zit waarschijnlijk nog de oude koppeling-set helaas. Als dit een bekend probleem is bij de fabrikant en de leveranciers van deze motor tw Citroen, Peugeot en Toyota weet jij, of iemand anders natuurlijk, dan wellicht ook of hier een coulance regeling o.i.d voor in het leven is geroepen of niet inmiddels? Ik denk zelf van niet want ik zie er niets over staan in andere berichten over dit probleem ....maar de eigenaresse/buurvrouw kwam zelf met deze vraag en ja...zo vreemd is deze vraag natuurlijk helemaal niet als je bedenkt dat de koppeling zelfs hiervoor aangepast is geworden in 2009 modellen en later .... dus ik vraag het hier toch maar voor de zekerheid even dacht ik zo.

gegroet,
Karthur8

DRAZ (0) PRO, 7 jaar geleden

Vrije slag bij induwen koppeling zowel als opkomen van koppeling.... Het probleem bij jou veronderstel ik is dat je geen vrije slag hebt bij loslaten van koppeling. Vandaar dat je ook moeilijk kan schakelen. Geen volledige ontkoppeling....

harry4203 (400) PRO, 7 jaar geleden

vrije slag bij opkomen van de koppeling????

DRAZ (0) PRO, 7 jaar geleden

Je hoeft helemaal zo neerbuigend niet te doen. Zet de auto in versnelling en laat langzaam koppeling los. Kijk hoe snel deze aangrijpt.

DRAZ (0) PRO, 7 jaar geleden

Dit geeft aan of je wel volledig kan ontkoppelen.

harry4203 (400) PRO, 7 jaar geleden

als je bij intrappen al geen vrije slag hebt, trap je de drukgroep iig geheel in, dus moet je gewoon kunnen schakelen.
jouw truuc gaat niet, er kan immers niet worden geschakeld met draaiende motor.

DRAZ (0) PRO, 7 jaar geleden

Er is een aanpassing geweest voor de halfautomaat (MMT).

DRAZ (0) PRO, 7 jaar geleden

Waarom denk je dat hij niet kan schakelen? Omdat koppeling niet volledig vrij komt.

harry4203 (400) PRO, 7 jaar geleden

klopt, maar ook de koppelingen zijn al diverse malen van onderdeelnr gewijzigd. heb persoonlijk alleen de ervaring dat wanneer je deze koppelingen netjes iedere servicebeurt afsteld, ze eigenlijk nauwelijks voortijdig defect gaan. moet daar wel bij zeggen dat ze rond de 120000km over het algemeen wel op zijn.

DRAZ (0) PRO, 7 jaar geleden

Weet ik. Na 7 jaar bij toyota dealer heb ik er al veel vervangen.

karthur8 (0), 7 jaar geleden

Het duizelt mij even nu ... maar als ik het pedaal zo afstel dat er geen vrije slag meer is, dus de koppeling bij het intrappen van het pedaal direct wordt bediend en het pedaal hierna helemaal onderin heb getrapt zitten kan ik nog niet schakelen met draaiende motor. Als ik de auto start terwijl ik hem in de versnelling heb staan en het pedaal omhoog laat komen dan grijpt de koppeling heel hoog pas aan. Ik neem aan dus dat de koppeling geheel ontkoppeld is als het pedaal onderin getrapt zit.

Maar ik wil voor de zekerheid in ieder geval toch proberen eerst het pedaal goed af te stellen alvorens alles uit elkaar te gaan halen natuurlijk. Ik weet nu echter niet meer zeker wat ik moet doen bij het afstellen.

Is het nu de bedoeling dat het pedaal zo afgesteld wordt dat bij het op laten komen van het koppelingspedaal de koppeling na ongeveer twee cm. vanaf de bodem zeg maar moet gaan aangrijpen en de auto in beweging gaan zetten....of is het de bedoeling bij het afstellen dat het pedaal eerst twee cm ingetrapt moet kunnen worden alvorens de koppeling gaat bediend worden....dus ontkoppelen gaat. Dus precies andersom...en deze twee cm vanaf bovenin naar beneden toe moeten worden aangenomen bij het intrappen van het pedaal?

karthur8 (0), 7 jaar geleden

hmm...en waar vanaf moet ik dit meten eigenlijk ? Ik bedoel dat onderaan het rubber de uitslag van het pedaal natuurlijk veel groter is als dat ik meet helemaal aan de bovenkant van het pedaal.

Hans4040 (285) PRO, 7 jaar geleden

Vrije slag van het koppelingspedaal meet je vanaf het stuur (onderkant),naar het midden van het pedaal, dat is het makkelijkst.
Het maakt in feite niks uit vanwaar je meet, als de vrije slag maar aanwezig is.
Meestal zo`n 1 a 2 cm.
Het belangrijkste is, dat de koppeling/druklager in rust niet aanloopt (meedraaid).

zie ook: https://www.gebruikershandleiding.com/To...

of deze: https://www.gebruikershandleiding.com/To...

DRAZ (0) PRO, 7 jaar geleden

Inderdaad zoals Hans4040 aangeeft.

"Het duizelt mij even nu ... maar als ik het pedaal zo afstel dat er geen vrije slag meer is, dus de koppeling bij het intrappen van het pedaal direct wordt bediend en het pedaal hierna helemaal onderin heb getrapt zitten kan ik nog niet schakelen met draaiende motor. Als ik de auto start terwijl ik hem in de versnelling heb staan en het pedaal omhoog laat komen dan grijpt de koppeling heel hoog pas aan. Ik neem aan dus dat de koppeling geheel ontkoppeld is als het pedaal onderin getrapt zit."

Denk het niet. Het feit dat je niet kunt schakelen bij draaiende motor betekent dat er niet voldoende ontkoppeling is. Je kan je kabel nog proberen afstellen maar ik denk eerlijk gezegd dat de koppeling eraan is. Magere troost: deze versnellingsbakken zijn eenvoudig te demonteren. Stelt weinig voor.

karthur8 (0), 7 jaar geleden

De koppeling ontkoppelde inderdaad niet helemaal ...hoe ik deze ook afstelde. Ik heb de koppeling er uitgehaald en van de drie veerstalen strips welke aan de buitenring van de drukgroep zitten bleken er twee afgescheurd te zijn. De vingers zelf waren nog wel heel.

Ik heb er een nieuwe koppeling in gemonteerd en nu is alles weer in orde. Ik heb alleen een klein borgveertje over en ik kan mijzelf net meer herinneren waar deze ook al weer hoorde. Ik heb er een foto van gemaakt en hier bijgesloten. Weet iemand mij hier wellicht te vertellen waar deze borgveer moet komen?

karthur8 (0), 7 jaar geleden

ps: Het borgveertje is ongeveer 3 cm lang. Ik denk dat deze ergens in een stekkerverbinding zat maar weet niet meer waar dus.

DRAZ (0) PRO, 7 jaar geleden

Dit is van je draagarm. Daar waar je fuseekogel zit met moer.

karthur8 (0), 7 jaar geleden

Oke...dus niet van een stekkerverbinding...maar voor de moer van de fuseekogel. Dus dat is toch heel iets anders. Ik miste al een borgpen en had zelf al iets gemaakt inmiddels...maar ik zal het voor de goede orde toch maar vervangen voor de originele borgveer. Hartelijk bedankt voor alle hulp jullie....het karretje rijdt en schakelt in weer prima nu.

gegroet,
Karthur8

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Aygo of stel zelf een nieuwe vraag.