auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Toyota Carina E: brandstoffilter bout moervast

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 4A FE

Probeerde onlangs benzine filter te vervangen. Bout echter gruwelijk vast. Durfde niet tot uiterste te gaan. Mogelijk breekt ie af.
Hoe krijg ik hem los ? Welk leed staat mij te wachten als ik hem niet vervang ? Filter zit er nu 80.000 km in. jaap

Geplaatst door

jaap1060 (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

JAAP ALS JE HEM NIET VERVANG DAN kan hij verstopt gaan zitten en daardoor in gaan houden maar zo n vaart zal het niet lopen dus ik zou hem gewoon lekker laten zitten want zo telezen heb je nu alleen maar kans dat je de boel stuk maakt.

groetjes jan.

jan T 155
badge vip badge

16 jaar

deze bouten zijn holle bajonet boutenje kan ze los kopen
zitten niet an t filter vast
gewoon goed kracht zetten
ze breken niet makkelijk maar zitten meestal wel loeivast

kaylee 0

16 jaar

Laat dat ding toch zitten, wij hebben hele schone brandstof hier in nederland.
Misschien kun je er wat kruipolie op spuiten en over een paar maandjes nog eens proberen het ding los te krijgen.

Michiel

Michiel7811 0

16 jaar

Een brandstoffilter filtert benzine, hoe schoon die in Nederland ook is, het filter zit er niet voor niets, dus hij houdt eventueel vuil tegen. Zolang de auto goed loopt gewoon laten zitten, want mogelijk verstopt hij nooit en ga je dingen slopen die gewoon hadden kunnen blijven zitten. W40 of kruipolie kunnen het makkelijker maken tegen de tijd dat hij los zou moeten...

Marcelllecram 0

16 jaar

en laten zitten omdat er weinig vuil inkomt?
maar hebben wij met de wisselende temparaturen zeker geen last van (condens) water in de tank
ook dit gaat in t filter zitten
en dan of bevriest t of hij raakt verzadigt
en in beid gevallen doet ie t niet meer

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

De dichtheid van benzine is 0,7-0,8 => Benzine blijft dus drijven op water, ofwel als er al watervorming in de tank zou zijn, dan gaat dat gelijk door naar de motor, de benzine wordt immers uit het laagste stuk van de benzinetank gezogen. Het filter kan dus niet bevriezen, men start hooguit met wat water in het mengsel, waarna alleen nog benzine door het filter gaat. Zelfde geldt voor leegrijden van een tank. Schadelijk omdat dan al het vuil uit de tank meekomt is onzin, dat gaat al geleidelijk door het filter doordat vuil zinkt naar het laagste punt in de tank, en daar ook de benzine wordt aangezogen. Gewoon doorrijden dus.

Marcelllecram 0

16 jaar

dan moet je de wegenwacht vertellen dat er nooit iets kan bevriezen
en dat filter MOET water stoppen
als dat wel door t filter gat kan je na een jaar je injectoren vervangen omdat die stijf in de roest staan
en als jet niet geloofd
komlangsen ik heb een bmw staanwaar water in de tank zat
pomp filter en injectoren naar de kl
ROESTMONSTTER

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

Hoi

Als ik Marcel zn verhaal lees dan moet ik hem een beetje gelijk geven maar is theorie, zou bijna denken scheikundig onderlegd, maaaar helaas wijst de harde praktijk toch wel anders uit dus Jerry heeft ook gelijk.
Ik weet dat brandstoffilters niet zo nauw zien als alles goed gaat, helaas kan je dat niet zien en dan zo tegen de 100000km mag het toch wel een keertje dus bouten moeten los, ik denk niet dat kruipolie veel zal helpen is gewoon een kwestie van een tikje of even door duwen en dan krak los succes.

gpekaar 0

16 jaar

Hoi,

Marcel heeft gelijk met zijn opmerking dat benzine op water drijft.
Echter de benzine word bewust niet uit het laagste punt van de tank gepompt want dat word gebruikt als neerslagpunt voor zwaardere verontreinigingen.
Hierdoor komt het vooral voor bij een bijna lege tank dat er toch wat water mee komt.
Op een gegeven moment kan er zoveel water in het brandstoffilter zitten dat het naar de injectoren gaat en dan heb je een probleem. Wanneer dat gebeurt kan niemand inschatten denk ik.

Mijn raad is als volgt:
Zoek een autosloop op die een compleet filterhuis heeft liggen, koop dat en schroef het open, en draai vervolgens het filter in je auto er onderuit koste wat kost.Gaat het dan fout monteer je het andere filterhuis.
Bij een aantal autoslopen kun je niet gebruikte onderdelen nog terugbrengen.

Op die manier kan je geen grote builen vallen denk ik.

Wim

wim1 0

16 jaar

[quote=wim1]Hoi,

Marcel heeft gelijk met zijn opmerking dat benzine op water drijft.
Echter de benzine word bewust niet uit het laagste punt van de tank gepompt want dat word gebruikt als neerslagpunt voor zwaardere verontreinigingen.
Hierdoor komt het vooral voor bij een bijna lege tank dat er toch wat water mee komt.
Op een gegeven moment kan er zoveel water in het brandstoffilter zitten dat het naar de injectoren gaat en dan heb je een probleem. Wanneer dat gebeurt kan niemand inschatten denk ik.

Mijn raad is als volgt:
Zoek een autosloop op die een compleet filterhuis heeft liggen, koop dat en schroef het open, en draai vervolgens het filter in je auto er onderuit koste wat kost.Gaat het dan fout monteer je het andere filterhuis.
Bij een aantal autoslopen kun je niet gebruikte onderdelen nog terugbrengen.

Op die manier kan je geen grote builen vallen denk ik.

Wim[/quote]
is een idee
alleen het filter zit met 2 banjo bouten aan de leiding
dus niks geen filter huis

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

Fijn he zo'n filter...
Er is een manier om het zaakje los te krijgen.
Haal de leiding boven op het filter los.
Het steuntje waar de leiding in ligt kun je met een waterpomptang eraf slopen( laat hierbij het filter vast aan het schutbord zitten.)
Als dit eraf is kun je er een dop 19 opzetten.
Neem nu een goede leidingsleutel en zet deze onder op het filter op de wartelmoer.
Houd deze goed vast of klem deze tegen het schutbord.( met 2 man gaat dit, alleen niet)
Draai het boutje van de ring die om het filter zit los, niet eruit.
Zet een grote ratel met enkele verlengstukken bovenop het filter en draaien maar.

let wel op, als je het zo doet is er geen weg meer terug, je moet door.

Ikzelf heb meerdere malen met dit bijltje gehakt in de werkplaats en in het ergste geval moet je de leiding mee vervangen.

Het probleem bij deze filters is dat de schroefdraad van de wartel langer is dan de schroefdraad in het filter.
Het conische gedeelte in het filter drukt met het aandraaien de wartel van de leiding uit elkaar.
Hierdoor kun je de wartel onder 2 of 3 slagen losdraaien en komt dan vast te zitten.
Bekend probleem toyota trouwens.......

Bavke 0
badge

16 jaar

bedankt voor de vele reacties en het meedenken. Ik zet de wartel en de moer in de kruipolie en ga een poging wagen hem los te krijgen. Dat er uiteindelijk water in de injectoren kan komen lijkt me reeel. Bedankt

jaap1060 0

16 jaar

"Echter de benzine word bewust niet uit het laagste punt van de tank gepompt want dat word gebruikt als neerslagpunt voor zwaardere verontreinigingen. Hierdoor komt het vooral voor bij een bijna lege tank dat er toch wat water mee komt."

Hoe hoog wordt benzine dan wel niet uit de tank gehaald? Want bij een rijdende auto klotst benzine enorm en verdwijnt in mijn ogen toch echt wel al het 'water' zo geleidelijk dat men daar niets van merkt. Want benzine drijft op water, maar water is echt niet zo enorm veel zwaarder dat het water als lood op de bodem van de tank blijft liggen, ofwel gaat toch gewoon het condens door de motor heen, ook al rijdt men de tank niet leeg...

Marcelllecram 0

16 jaar

en om roest aan je injectie systeem te voorkomen zitten er tegen woordig hele fijne en wateropnemende filters in auto;s

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

dus is het van belang een goed filter te hebben, dus om de oude te vervangen...

Marcelllecram 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Carina of stel zelf een nieuwe vraag.