Ik heb een eindeloos probleem met de koeling van mijn Camry stationwagon 1996 2.2 4 cyl. Nieuwe radiator, nieuwe thermostaat, sensor getest, maar toch slaan de fans (2 stuks vanwege de airco) waarschijnlijk niet op tijd aan en raakt de motor oververhit. De motor loopt goed, geen witte rook, dus vermoedelijk geen koppakkingsproblemen. Ik denk aan een draadbreuk oid in de bedrading van de ventilatoren. Hellup! ik wordt er zo langzamerhand een beetje gek van Toyota was toch zo probleemloos?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
dit ligt ook niet aan toyota maar aan degene die zomaar lukraak onderdelen vervangt...
op deze manier is elk merk duur met reparatie....
heb je al eens gecontroleerd of je voldoende circulatie hebt bij warme motor?
Ja, dat lukraak onderdelen vervangen is waar ik ook zo akelig van word. Ik heb mijn garageman (best een goede monteur) gevraagd of de waterpomp wel goed werkt, qua circulatie. Hij zegt: wat kan er niet goed zijn? En hij heeft gelijk. Als de waterpomp het doet, is dat het probleem niet. Volgens mij heeft het te maken met de aansturing van de fans. Probleem doet zich nl vooral voor bij rijden in de stad of file.
Ik heb deze Toyota gekocht omdat ik met mijn vorige BMW's en Volvo altijd problemen had. Met de koeling...
17 jaar
aan een waterpomp kan van alles niet goed zijn.
schoepen kunnen afbreken/wegrotten,pompwieltje kan van het asje afbreken enz.
je moet bij warme motor en een beetje gasgeven circulatie zien in het expansietankje.
als je geen circulatie hebt duurt het erg laat voordat de fan inslaat omdat de hete koelvloeistof er niet naartoe gestuurd wordt.
Heb je de fans al een kortgesloten (relais overbrugd) zodat ze altijd aanstaan zodra je auto draait. Dan weet je in iedergeval zeker dat die spanning hebben. Als je weet dat je in een file terecht gaat komen de komende dagen gewoon lekker kortgesloten laten zodat ze blijven draaien dan merk je snel genoeg of je daar moet zoeken. (je weet iig of ze het nog doen). Als de thermostaat al vervangen is kan ik me niet voorstellen dat ze te laat een signaal krijgen.
17 jaar
Wilbert en Jan-Jaap bedankt. Ik ga idd de fans kortsluiten (ik meen dat ze permanent draaien als de stekker van de sensor los is). Als hij goed blijft koelen, weet ik dat het geen lekke koppakking is en waarschijnlijk ook geen kapotte pomp. Maar een kapotte sensor.
17 jaar
Toyota kennende is de radiator flink overbemeten en zijn de ventilatoren bij normale omstandigheden overbodig. Ik had voorheen een Corolla op diesel en daarvan is de ventilator nooit aan geweest, ook niet bij 30+ graden in de file. Ik denk eerder dat er ergens een verstopping in het koelsysteem zit of de waterpomp is aan gort.
17 jaar
Ik heb zo'n beetje hetzelfde 'probleem' met een carina 2.0...
Net terug van vakantie liep ie op de autobahn redelijk warm. Niet zo warm dat het lampje ging branden, maar toch wel vrijwel in het rood...
Fans draaiden bij een stop gewoon, dus dat zou het niet geweest moeten zijn...
Ik vrees inderdaad ook voor de waterpomp, aangezien die de laatste keer -op advies van de dealer- niet mee is genomen bij het vervangen van de riem...
Vraag is dus; is het normaal dat de temperatuur omhoog loopt? In het boekje staat "normal operating temperature" tot aan het rood. Precies waar de temperatuur ook was dus... Maar ik vertrouw het niet...
17 jaar
Heb gisteren gereden met de fans kortgesloten. Geen centje pijn, temp meter bleef vast in het midden. Mijn conclusie is dat het koelwater circuleert en dat de koppakking niet lekt. Dus moet de aansturing van de fans niet goed zijn. Ga nu eerst de sensor vervangen.
17 jaar
Hoe ingewikkeld kan het zijn... (Lees het voorafgaande). Uit de uitlaat druppelt koelvloeistof. Er lekt flink koelvloeistof weg. Er is een beetje witte rook zichtbaar. Maar geen dikke pluimen. Hoe komt die koelvloeistof daar? Lekke koppakking, zou je zeggen. Maar de motor loopt OK, slechts een klein beetje onregelmatig. Of lekt de koelvloeistof op een andere manier weg?
Morgen meer duidelijkheid, want dan gaan we de zaak echt uit elkaar halen.
17 jaar
Nou, het was al gauw duidelijk toen de bougies eruit gingen en we in de cilinders konden kijken. Cilinder 3 was nat, de koppakking was lek. Inmiddels vervangen (1000 euro) en alles werkt naar behoren. Wat een klus. Euvel is vermoedelijk ontstaan nadat de radiateur lek was, de motor warm liep, en de kop kromtrok.
Zowel de lokale Toyotadealer als de automaterialenhandel hadden nog nooit meegemaakt dat dit type motor een lekke koppakking had.
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Camry of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar