Toyota Corolla: CARTERPAN vervangen

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Diesel, Motorcode: 20DXL

Ik kreeg vandag te horen dat mijn carterpan een scheurtje door roestvorming heeft. Ik ben al te bang om na de dealer te gaan. Zal wel weer bakken geld ga kosten. zelf ben ik wel aardig handig en ik vroeg me af wat voor een klus dat zo zijn als ik het zelf zou vervangen. kan iemand me hier wat over vertellen?

qlinden

Geplaatst door qlinden (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Corolla? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

27 Reacties

jan T (20) PRO, 17 jaar geleden

quintus dat is niet zo n moelijk klusje hoor dat kan je zelf wel.
olie aftappen.
buotjes los draaien.
misschien nog een plaatje of steuntje weg halen.
carterpan verwijderen.
pakking vlakken reinigen.
nieuwe carter plaatsen met nieuwe pakking en alles terug monteren.
olie vullen en klaar is het.

groetjes jan.

post767 (0), 17 jaar geleden

hoi,

Hier gaat vloeibare pakking tussen!
wat is het probleem, lekt hij ofzo??

grt ward

qlinden (0), 17 jaar geleden

ZO, Jan bedankt voor de snelle reactie? Weet je toevallig waar we een carterpan voor een goede prijs kan vinden in de omgeving van gelderland..

qlinden (0), 17 jaar geleden

[quote=post767]hoi,

Hier gaat vloeibare pakking tussen!
wat is het probleem, lekt hij ofzo??

grt ward[/quote]
Ehhh, nee, hij lekt niet(nooit niets), maar was voor de keuring afgewezen... waar koopt men dan die vloeibare verpakking? Brezan??
(haha vast niet he?)

jan T (20) PRO, 17 jaar geleden

nee quintus dat weet ik niet ik zou bij een sloper vragen .
waarschijlijk zal er wel een of andere in de buurt zijn.
je kan het ook op de sloop lijn zetten dan zie je het van zelf waar ze zo n ding hebben en wat hij kost.

groetjes jan.

qlinden (0), 17 jaar geleden

[quote=jan T]nee quintus dat weet ik niet ik zou bij een sloper vragen .
waarschijlijk zal er wel een of andere in de buurt zijn.
je kan het ook op de sloop lijn zetten dan zie je het van zelf waar ze zo n ding hebben en wat hij kost.

groetjes jan.[/quote]
Hoi jan,

Mijn ervaringen met deze autos zijn dat de slopen er niets van hebben, waren blijkbaar autos niet op de sloop te vinden.

jan T (20) PRO, 17 jaar geleden

quintus hoezo afgekeurt bij de keuring?
je zegt hij lekt geen olie waarom dan afgekeurt daar ben ik benieuwd naar.

groetjes jan.

jan T (20) PRO, 17 jaar geleden

nou quintus dan zal het een nieuwe moeten wordenmaar graag wil ik weten waarom.

groetjes jan.

qlinden (0), 17 jaar geleden

Tja, omdat het een diezel is, moeten zij een roetmeting uitvoeren,
nou weet ik dat het zwaar is op de distrubitieriem.
Zoals wat ik dan kan begrijpen, zeggen zij bang te zijn om de roetmeting uit te voeren omdat er veel druk komt en dat die bak kan barsten........ ofzoiets ....

jan T (20) PRO, 17 jaar geleden

nou quintis nog nooit van gehoord als dat de reden is zou ik hem leker laten zitten.
laat ze gewoon de roetmeting uitvoeren het enigste wat dan zou kunnen gebeuren dat hij daar op olie gaat lekken maar dat geloof ik niet.
ik heb zelf bij een carina diesel type 2 een carter wat door geroest was afgekit en deze heeft er nog 100000 km em 4 jaar onder gezeten voordat hij naar de sloop ging.
deze heeft dus nog 3 roetmetingen doorstaan dus zover ik het van hier kan bekijken vind ik het flauwekul.

groetjes jan.

qlinden (0), 17 jaar geleden

hahaha, tja, dan vind ik het wel olichterij van die bedrijf waar ik al 4 jaar heenging met mijn autotje, zij willen dus alleen dat ik nog een keer moeten betalen? maar verder moet ik ook melden dat die auto al 250 000 kilometer gedaan heeft, op 180 000 een nieuwe versnellingsbak maar verder geen enkel dag problemen.

post767 (0), 17 jaar geleden

prietpraat, nog nooit gehoord dat je een carterpan moet vervangen voor de keuring, zou maar gauw naar een ander gaan voor de keuring, en als hij niet lekt, de carterpan lekker laten zitten. Ze zijn trouwens best duur, meen zo`n 280 euro bij toyota. Misschien dat je bij Car in Nijkerkerveen hgeluk hebt, waneer je hem echt wilt vervangen. Maar ik zou het laten...

hoeveel km zit je d-riem er al op?


grt ward

qlinden (0), 17 jaar geleden

de d-riem denk ik kan nu zijn laatste keuring volstaan, hij heeft al 70 000 kilometer gedaan. die auto doet ong 30 a 40 000 km per jaar......

jan T (20) PRO, 17 jaar geleden

nou als de riem er 70000 km op zit dan kan hij nog mee hoor.

groetjes jan.

qlinden (0), 17 jaar geleden

Tja, maar dan die carterpan... Jullie maken me wel aan het twijfelen, hoor! Niet vervangen dus, en maar gewoon hopen op een goede afloop?? Vond het al zo'n raar verhaal....

post767 (0), 17 jaar geleden

hoi qlinden,

bij 250.000 km is deze auto pas net ingereden, ze halen makkelijk 500.000 km mits ze goed onderhouden worden.
vorigjaar in Griekenland zat ik een een corolla diesel taxi met ruim 8 ton op de klok en orginele motor.

mag hopen dat je bij de vernellingsbak wel zelf klachten had, en dat ze je niet ook n hele dure reparatie hebben aangesmeerd, want een bak kapot bij 180.000 vind ik zeer vreemd...tenzij er iemand in gereden heeft die niet zo van de koppeling hield. zo`n bak moet ook 4 a 5 ton mee kunnen gaan..

grt ward

qlinden (0), 17 jaar geleden

ehhhh,
de versnellingbak wat terecht, die was helemaal naar gort gereden :-( in 2005 met de zware regen in de bergen van oostenrijk.
maar heeft 't nog wel gered terug naar nederland...

jan T (20) PRO, 17 jaar geleden

zo is het ward ik heb net mijn corrolla van 1985 weg gedaan hij wet teklein maar heb er nooit wat bijzonders mee gehad.
achterremmen ;waterpomp ;dynamo en startmotor waren nog goed na 226000 km en 22 jaar ; klasse toch.
ik hoop dat ik met mijn advensis station net zoveel plezier heb.

groetjes jan.

qlinden (0), 17 jaar geleden

Nou dan, ik ga terug en ze moeten hem maar keuren. bedankt voor julli snelle reacties en me toch een goeie weekend hebben bezorg.

De groeten Quintus

post767 (0), 17 jaar geleden

ja zou ik zeker doen qlinden, fijn weekend....

qlinden (0), 17 jaar geleden

of niet, op de keuring verslag staat er dat ie lekt, maar ik heb in de 4 jaar wat ik die auto heb nog geen enkel spoor van een oli lek gezien.....

qlinden (0), 17 jaar geleden

Hoe zit de keurings routinne of maatstaffen dan in elkaar?

jan T (20) PRO, 17 jaar geleden

quintus er is wat lekkage betrefd niet veel waar hij op afgekeurt wordt zolang het onder zweten valt.
heb je een lekkage dat het druppelt dat komt het milieu om de hoek kijken en wordt hij daarop af gekeurt maar dat had je wel een plas onder de auto moeten hebben en flink bij moeten vullen.

groetjes jan.

qlinden (0), 17 jaar geleden

Goeden morgen Jan,
ik ben weze bellen met de garagen zij houden bij de verhaal van druk op de oli en motor bij de roetmeting, maar zij hebben hem toch gekeurd, ik denk dat ik dan iedergeval voor volgende jaar wel zal vervangen gelijk met de distri riem.
hartelijk bedankt voor julli reacties .....

jan T (20) PRO, 17 jaar geleden

nou quintus mooi dat het nu voor elkaar is en of je de carterpan voor volgend jaar moet vervangen ach dat moet je dan pas beoordelen wat niet nodig is moet je niet doen.

groetjes jan.

Nico8119 (0), 17 jaar geleden

Ik weet niet of ik het met het advies van Jan eens moet zijn. Bij mijn corolla zat er toen de auto 7 jaar oud was al een roestgaatje in de carterpan. Oke, waar olie zit roest het niet verder, maar je kunt wel een situatie krijgen waarbij de carterpan erg dun en kwetsbaar wordt. Als er dan een keer iets gebeurt (steen, tak, etc), dan loopt alle olie eruit in plaats van dat je een deuk in de carterpan hebt zitten.

appy (0), 17 jaar geleden

Hoi qlinden

NU die toch goed is gekeurd gewoon verder rijden niet moielijk doen maar stel dat die echt door heen gaat doe carterpan of alsje een andere gebruikte onderdeel nodig hebt bij van djine in volkel genoeg gebruikte onderdelen het is maar dat je het weet.
Succes

Appy

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Corolla of stel zelf een nieuwe vraag.