Hallo,
Hoe kan ik de afstelling, dus of hij er goed op ligt en niet 1 tandje versprongen is, controleren bij een Picnic, 3sfe.
Waar staan de merktekens en hoe zijn deze het makkelijkste te controleren?
Als de wagen nu laag in toeren komt dus rond de 1600rpm dan hikt deze eerst een keer voordat hij weer optrekt. Ook lijkt het verder optrekken met wat schokjes te gaan dus minder soepel dan voor het vervangen van de d-riem. Het motormanagementlampje gaat echter niet aan.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Distributie is echt niet met een tandje versprongen, anders heb je de kleppen krom bij toyota.
Heb wel een tekening voor je uit autodata.
Kleppen raken echt niet bij een benzine motor van Toyota (16vmotoren).
Je kunt het controleren door de krukaspoelie met het streepje op nul te zetten en dan moet bij de nokkenas een gaatje in het tandwiel overeenkomen met een streepje op de lagerkap(dit is wat lastig te zien, kun je het beste een spiegeltje gebruiken), Het gaatje moet omhoog zitten.
Idd de kleppen lopen vrij de 3sfe.
De riem lag twee tandjes verkeerd ,ongeveer 10graden te laat, echter blijft de auto nog steeds hikken als je even gas loslaat voor bijvoorbeeld een rotonde en dan vanuit een toerental onder de 2000rpm weer gas gaat geven. Hij hikt dan 1 of twee keer nogal fors.
De kleppen waren ook gesteld en staan nu op inlaat 35, dus maximaal voor LPG, maar de uitlaatkleppen staan op 55 dit zou max 50 mogen zijn. Zou dit een oorzaak kunnen zijn?
Waar zou ik nogmeer naar kunnen zoeken?
15 jaar
Doe maar eens een compressie test, ze zeggen wel hij raakt de kleppen niet, maar ook dit heb ik al meegemaakt dat het wel zo was! De compressie test zal ook uitwijzen of je misschien een klep verbrand hebt, ook dit behoord tot de mogelijkheden, hij loopt namelijk op gas.
15 jaar
Deze motor is een z.g "Interference engine", wat zoveel betekend als:
bij een riembreuk (of onjuiste afstelling) is het zeer waarschijnlijk dat de zuigers de kleppen raken.
klepspeling is ook veel te groot touwens;
inlaat moet 0,19-0.29 zijn
uitlaat moet 0,28-0,38 zijn
Beide koud stellen.
De compressietest is uitgevoerd echter was het probleem direct zichtbaar voordat de test is gedaan. Eén rubberdop aan de bougiezijde op de bougiekabel ontbrak!
De compressie zat tussen de 15 en 14,3 bar.
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Picnic of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar