Toyota Picnic: kop revisie wel niet.

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: Benzine 3FSE

Hallo,

Ik heb een Picnic en die moet een kop revisie. Hij heeft nu 245000 gelopen en ik vraag me af of 2000 euro uitgeven
nog de moeite is voor deze auto. Op zich ben ik heel tevreden en hij is in goede staat.

Ik heb alleen vrees dat ik nu dit laat doen en dat ik over een half jaar weer aan de beurt ben met weer een hoge reparatie.

Nou snap ik dat het heel moeilijk is om hier advies te geven maar ik dacht misschien als ervaringsdeskundigen dat er nog wat indicaties zijn.

Zo probeer ik een beetje een beeld voor mezelf te hebben wat wijsheid is.

Mijn doel is om er nog een jaar of 3 in te rijden. Ik rijd zo een 28000 per jaar.

Alvaste hartelijk dank voor de reactie.

Groeten

Hugo

jotalan

Geplaatst door jotalan (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Picnic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

jan T (15) PRO, 14 jaar geleden

ik neem aan dat de kleppen de oorzaak zijn vande revisie.
een toyta picnic is een zeer goede wagen waar wijnig aan mankeerd.
alleen na de koprevisie en gelijk vervangen van de distrubutie hou je genoeg dingen over die gesleten zijn.
denk aan koppeling ; schokbrekers enz.
zelf weet je hoe je er mee omgegaan ben en wat er gebeurt is.
voor 2000 euro heb je niet zo n wagen terug.
koop je een andere dan kun je ook onkosten krijgen.
als hij altijd goed bevallen is en je weet wat je er aan hebt en dit nu het enigste is nou dan zou ik het gewoon doen en er nog lekker mee blijven rijden.

groetjes jan.

simondekoning (0) PRO, 14 jaar geleden

mischien is het een optie om een cilinderkop van een demontage auto te zoeken,
Kan soms goedkoper zijn dan een bestaande te laten reviseeren.

gr simon

saabske96 (0), 14 jaar geleden

Ik heb het bij 179000 laten doen. Wel met een gebruikte kop waarvan de kleppen opnieuw zijn ingeschuurd en afgesteld. Meteen de distributieriem laten vervangen en de looprollen, de radiator vervangen en twee lpg injectoren. Door de uitvoering door een ´bekende´ was ik met alles bijelkaar nog geen 1500 euro kwijt. De auto heeft inmiddels meer dan 280000km gereden. Meteen een flashlube laten plaatsen om te kijken of dat het inslaan van de kleppen wat kon vertragen.
Dus via een monteur die dit wel kan en zonder injectoren en radiator ed moet dit makkelijk voor rond de 1200 euro te doen zijn. Dan is het zeker de moeite waard toch.
Als je nu je riem laat vervangen en de kop moet 100000km wel lukken als er nu geen andere rare dingen aan zijn.
Ik heb net zelf de riem en de koppeling laten vervangen zodat ik ook nog ga kijken of ik er 50000km extra uit kan gaan halen.
Als je er nu vanaf wilt en de kleppen zijn echt niet meer goed brengt ie ook niets meer op. Maar het is goed om echt te weten waarom de revisie plaats moet vinden. Als ie bijna of helemaal is uitgesteld kun je met speciale plaatjes nog een keer extra halen dus weer zo´n 20.000 tot 25000km extra. Dit zou een optie kunnen zijn??
Heb je enig idee waarom er een revisie plaats moet vinden?

primera p11 (0), 14 jaar geleden

Het ligt eraan hoe lang je er nog mee wilt rijden.
Wil je er nog een 150.000km bij op draaien is het nog wel de moeite waard.
Maar vergeet niet,de rest eromheen heeft ook 245.000km gelopen.
Vaak zie je dat je van de ene reparatie in de andere valt als het eenmaal begint.
Zelf reed ik mijn lpg wagens tot een 250.000km door en dan kregen ze een schop.
Misschien konden ze nog wel langer, maar ik vond het genoeg.
Vaak komen er behoorlijke kosten aan en uiteindelijk doe je de auto dan alsnog weg.
Bij een diesel ligt het anders,is wel duurzamer tot hogere km standen en daardoor aantrekkelijker om er mee door te rijden.

jotalan (0), 14 jaar geleden

[quote=saabske96]Ik heb het bij 179000 laten doen. Wel met een gebruikte kop waarvan de kleppen opnieuw zijn ingeschuurd en afgesteld. Meteen de distributieriem laten vervangen en de looprollen, de radiator vervangen en twee lpg injectoren. Door de uitvoering door een ´bekende´ was ik met alles bijelkaar nog geen 1500 euro kwijt. De auto heeft inmiddels meer dan 280000km gereden. Meteen een flashlube laten plaatsen om te kijken of dat het inslaan van de kleppen wat kon vertragen.
Dus via een monteur die dit wel kan en zonder injectoren en radiator ed moet dit makkelijk voor rond de 1200 euro te doen zijn. Dan is het zeker de moeite waard toch.
Als je nu je riem laat vervangen en de kop moet 100000km wel lukken als er nu geen andere rare dingen aan zijn.
Ik heb net zelf de riem en de koppeling laten vervangen zodat ik ook nog ga kijken of ik er 50000km extra uit kan gaan halen.
Als je er nu vanaf wilt en de kleppen zijn echt niet meer goed brengt ie ook niets meer op. Maar het is goed om echt te weten waarom de revisie plaats moet vinden. Als ie bijna of helemaal is uitgesteld kun je met speciale plaatjes nog een keer extra halen dus weer zo´n 20.000 tot 25000km extra. Dit zou een optie kunnen zijn??
Heb je enig idee waarom er een revisie plaats moet vinden?[/quote]
Hallo,

De revisie moet plaats vinden omdat hj nu al hoorbaar op 3,5 cilinders loopt. Het zijn kleppen die je met plaatjes stelt en ze waren helemaal uitgesteld. Inmiddels wel een goedkoper adres gevonden. Die doet de revisie samen met distributie en waterpomp voor rond de 1500. Ik heb al een afspraak gemaakt. Ze zijn ook nog eens een keer gespecialiseerd in LPG dus dat is een meevaller.

jotalan (0), 14 jaar geleden

[quote=primera p11]Het ligt eraan hoe lang je er nog mee wilt rijden.
Wil je er nog een 150.000km bij op draaien is het nog wel de moeite waard.
Maar vergeet niet,de rest eromheen heeft ook 245.000km gelopen.
Vaak zie je dat je van de ene reparatie in de andere valt als het eenmaal begint.
Zelf reed ik mijn lpg wagens tot een 250.000km door en dan kregen ze een schop.
Misschien konden ze nog wel langer, maar ik vond het genoeg.
Vaak komen er behoorlijke kosten aan en uiteindelijk doe je de auto dan alsnog weg.
Bij een diesel ligt het anders,is wel duurzamer tot hogere km standen en daardoor aantrekkelijker om er mee door te rijden.[/quote]
Dat van de diesel is op zich waar maar volgens mij doel jij met meerkosten niet op de motor maar meer op andere dingen als schokbrekers, dynamo, enz. Maar volgens mij heb je die dingen ook met een diesel auto. Die moeten ook de meer kilometers rijden en als je de revisie doet is het motorisch weer gelijk. Ik heb het laatst nog eens puur op brandstofkosten/wegenbelasting door gerekend en dan is bij 30000 km LPG nog altijd EURO 600 goedkoper dus eigenlijk maakt het dan niet uit.

primera p11 (0), 14 jaar geleden

Dat deze zaken bij een diesel net zo versleten zijn als bij een lpg auto met dezelfde stand klopt.
Alleen een dieselmotor is bij deze stand vaak nog niet op de helft kwa duurzaamheid en bij een lpg auto is dit al een behoorlijke stand en om verder te rijden ben je toch een 2000 euro kwijt aan die koprevisie.
En is dat allemaal nog wel lonend als je weet dat die andere kosten ook nog gaan komen.
Aan een dieselmotor kan ook zat stuk tegenwoordig,maar draait in de regel makkelijker hoge km standen.
Ik heb altijd geprobeerd een beetje economisch te rijden omdat ik veel rij per jaar.
ik koop ze jong, liet er gas in leggen en er zet er dan 200 a 250.000km bovenop en voordat ik in koprevisies en dergelijke terecht kwam was tie verkocht.
Vaak als de boel los moet komt er nog van alles bij hetzij een paar gasinjectoren of een verdamper die ook niet meer jofel is.
En daar wilde ik nooit in terecht komen, ik wil rijden tegen een aantrekkelijke km prijs.
Geld overigens ook voor de diesel waar ik nu in rijd.
En daar komt nog bij dat als je van dat stuk blik afhankelijk bent moet tie ook een beetje betrouwbaar zijn en dat neemt ook af naarmate de km stand vordert.
Er kan altijd een keer wat stuk gaan, maar als dat een aantal keer achter elkaar voor gaat komen met dito rekeningen dan is de ervaring dat je de auto dan snel zat bent.

E.T.Wiersum (0), 14 jaar geleden

Uit bovenstaande reakties blijkt al dat niet te bepalen is, wat wijsheid is omdat je niet in de toekomst kunt kijken.
Daarom zou ik repareren tegen zo laag mogelijke kosten.
Het blijft een vorm van gokken.

primera p11 (0), 14 jaar geleden

Repareren tegen zo laag mogelijke kosten kun je ook van tevoren niet inschatten.
Km stand is toch vaak een goede graadmeter voor de eventuele verdere of te verwachte kosten.
Als je er nog een aantal jaar plezier van wil hebben zou ik een revisie kop erop laten leggen.
Niet gaan zitten prutsen met een kop van de sloop,ben je vaak binnen afzienbare tijd weer aan de beurt.
Vaak zit je naderhand met plotseling olie verbruik en dergelijke,als je dan door wilt rijden doe het dan gelijk goed.

Nico8119 (0), 14 jaar geleden

Naar mijn mening kun je met een auto doorrijden zolang de carosserie nog goed is. Dat is het enige dat je niet tegen redelijke kosten kunt vervangen. Maar je moet goed naar het financiele plaatje blijven kijken. Aan een andere tweedehands auto zit al snel 500 tot 1000 euro achterstallig onderhoud.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Picnic of stel zelf een nieuwe vraag.