Hallo,
Heeft er iemand ervaring met de Denso Lambda Sensors met DOX code's, het probleem is dat het motormanagementlamp blijft branden.
Uitlezen geeft de code P1155 bank 2 sensor 1 dit is volgens mij als je voor de auto staat de linkse bovenste sensor?
Nu kan ik deze Sensor 89467-42020 vervangen voor een Denso DOX 0246 zie omrekenen site.
Heeft er iemand ervaring mee en heb ik het over de juiste Sensor, ik hoor het graag van jullie.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ja bank 2 sensor 1 is inderdaad linksboven .
Maar ga gewoon voor een orginele en ga niet lopen k%#&* met een imitatie .
Binnen de korste keren komt de storing weer terug dit is geen gewone sprongsonde maar een zirkonium oxide en werkt met een pompstroom .
En bij de toyota luisterd dit nauw .
Daan, de bovengenoemde sensor is ook een Denso is deze dan toch anders als de Denso 89467-42020?
10 jaar
Lijkt mij niet ik vindt het prijs verschil te groot met een orgineel die het 3 dubbele kost .
En dat het een denso is ja dit is het merk maar het gaat om het type .
Denso maakt meer dan alleen maar lambdasonde's !!
Als het typenr overeenkomt heb je de goede.
10 jaar
Volgens de Engelse site van Denso is dit mogelijk de goede sensor. Zie: http://www.denso-am.co.uk/catalogue.asp
Ik denk dat DOX een samentrekking is van Denso en Oxygen (Sensor) en DOX-0246 gewoon het Denso onderdeel nummer is.
De Engelse site geeft aan dat dit de rechter sonde is. Of dat dan Bank 2 is?
Bank 1 is de bank waar cylinder 1 op zit.
Hier een voorbeeld van een advensis maar bij alle modellen zijn de volgorde hetzelfde .
Dus bank 2 is cillinder 1+2 en bank 1 cillinder 3+4
Dit is dus van voorzijde gezien
Het onderstaande is nu het probleem de site geeft aan de rechtse en de fout code bank2, ga nu rechts met links wisselen en opnieuw uitlezen. Als het goed is zit op rechts de sensor eindigende op 4201. als de sensor is besteld kan ik hem niet meer ruilen kosten 179 euro!!
De Engelse site geeft aan dat dit de rechter sonde is. Of dat dan Bank 2 is?
10 jaar
Sonde rechts en links zijn verschillende sensors en andere connectors, heb een originele besteld, hoop dat deze het langer uithoud.
Wordt vervolgd
10 jaar
Probleem opgelost fout code P1155 bank2 sensor1, sensor vervangen door een originele van Toyota op aanraden van bovenstaande meldingen.
Wat me opvalt is dat op deze sensor 89467-42020 Denso 0303 vermeld staat. Ik heb er nu in totaal 2 vervangen eindigend op 0300 en 0301.
Zou Toyota deze sensors toch laten aanpassen? KM 155dzt benieuwd hoe lang deze het nu uithoud. Thanx voor de adviezen.
10 jaar
Mooi toch !!
Bedankt voor je feedback .
Alleen een kleine rectificatie van mijn kant bank 2 = cillinder 1+4 en bank 1 = cillinder 2+3 .
De volgorde blijft wel hetzelfde .
goeden avond,
Ik heb met mijn Rav 4. 2001 16 v 2.ltr ook de mil code PO 1155 volgens de uitlezing is het de heating van bank 2 sensor 1.. klopt het dat je deze kan door meten tussen de 2 zwarte draden?? onderbroken verbinding is defect? en waar zit dan het prijs verschil? bij de ene betaal ja ca 40. euro en bij de ander bijna 200 euro? kwestie van levensduur? of kwaliteit?
gr jaap a
8 jaar
40 euro imitatie
200 euro origineel
Vraag eens bij de dealer.
Naar mijn weten is bank 1 altijd cilinder 1. Dus bank 1: Cilinder 1+4 Bank 2: Cilinder 2+3. Wel is het verwarrend dat bank 2 zich aan de linkerzijde bevindt als je voor het voertuig staat. Ik heb m'n lambdasonde een jaar geleden vervangen door een NTK. Tot nu geen enkel probleem.
Bedankt DRAZ voor het duidelijk aangeven wat bank 1 en bank 2 is.
daanc heeft er in dit forum al verschillende keren helemaal naast gezeten wat betreft welke cilinders bij welke bank horen
Bij mijn avensis verso van 2003 waren beide 1e lambda sondes overleden.
Bij een toyota dealer heb ik de juiste nummers aangevraagd.
Sonde 1 bank 1 moet 89467-44030 zijn.
Sonde 1 bank 2 moet 89467-42020 zijn.
Uiteindelijk heb ik de 89467-42020 bij een sloop gekocht uit een RAV-4
En de 89467-44030 bij Rijsbergen automaterialen, de vervanger dan: denso DOX0242.
Ik vond dezelfde ook op internet, voor minder als €100,- maar dat leek me i.v.m. kwaliteit en garantie een minder goed idee.
Alle problemen opgelost, beide sondes vertonen het juiste pendelgedrag bij uitlezen.
Nu afwachten wat beter is: tweedehands of niet origineel.
8 jaar
Klopt inderdaad dat ik naast zat !!
Heb inmiddels al verscheidende vervangen en daardoor erachter gekomen welke bank bij welke cillinder hoort .
Maar ik kan je vertellen dat alleen een echte orginele langer mee gaat .
Ik heb verschillende kennisen/vrienden geholpen waarbij de degene met de echte goede ( 287E ex btw) niet meer terug kwamen .
En degene met goedkope of tweede handsjes zo weer terug kwamen met de mededeling dat het mil lampje weer brande !!
En zo draz al aangaf is de bank volgorde inderdaad bank1 = 1+4 bank2 = 2+3.
[quote=daandc]Klopt inderdaad dat ik naast zat !!
Heb inmiddels al verscheidende vervangen en daardoor erachter gekomen welke bank bij welke cillinder hoort .
Maar ik kan je vertellen dat alleen een echte orginele langer mee gaat .
Ik heb verschillende kennisen/vrienden geholpen waarbij de degene met de echte goede ( 287E ex btw) niet meer terug kwamen .
En degene met goedkope of tweede handsjes zo weer terug kwamen met de mededeling dat het mil lampje weer brande !!
En zo draz al aangaf is de bank volgorde inderdaad bank1 = 1+4 bank2 = 2+3.[/quote]
De reden waarom er voor en erna 2 sonde.s in zitten omdat je ook 2 katalysatoren hebt de 2 banken waarop bank 1foutcode P0420 gezet kan worden en op bank 2 P0430.
Daarop heb je ook nog 2 sonde.s per kat erachter zitten .
En deze mogen dus niet pendelen !!!
Bij deze !!
Bedankt voor de reactie daanc,
Als ik je goed begrijp heb jij in de tweedehands sonde ook weinig vertrouwen.
De weerstandswaarde van de verwarming was gelukkig nog laag 1,3 ohm.
Volgens de sloper kwam hij uit een rav4 met 40.000 op de teller. (wat niet te controleren is natuurlijk)
Hij kostte €65,- en ik ben als hij een paar jaar meegaat wel tevreden.
Komen de originele sondes ook niet bij denso vandaan, en waarom zijn die dan zoveel beter?
8 jaar
Je kunt geluk hebben maar voor het zelfde geld sta je binnen een maand of wat weer bij de sloop of bij de dealer om toch een nieuwe sensor te kopen .
De orginele sensors zijn gewoon van denso maar er zijn hierin ook weer verschilende typen ook qua werking
De toyota's uit de jaren 90 hadden gewoon een sprongsonde 0.1 volt ..0.9 volt .
De jaren 2000 toyota's hebben zirkonium oxide sensors die werken met een pompstroom (miliampere's)
Ongetwijfeld zitten hierin ook wel kleine verschillen maar bij de dealer kunnen ze dit exact opzoeken .
Maar een sensor die de helft of minder kost dan weet je sowieso al dat je zo weer terug bij af bent .
De sonde die daandc bedoelt is een breedbandsensor.
In volgende link wat uitleg over hoe een breedbandsensor werkt.
http://amt.nl.s3-eu-central-1.amazonaws....
Nog even een update over het vervangen lambda sensoren, bij een Avensis verso, nu 5 jaar en 80.000km verder.
Ik ben er (gelukkig) nog steeds niet achter wat beter is, een tweedehands origineel of de vervanger van Denso.
Ze doen het namelijk allebei nog uitstekend en hebben al die tijd geen enkele foutmelding veroorzaakt.
Terwijl bij een kennis waar 2 origine sensoren zijn gebruikt binnen een jaar de eerste problemen zich al weer voordeden.
Dus al de verhalen van alleen origineel werkt goed zijn een duur verkooppraatje, zeker de vervangende sensoren van Denso zijn gewoon goed !
Mijn conclusie, je moet er een beetje geluk mee hebben, en er zijn waarschijnlijk omstandigheden waardoor ze sneller stuk kunnen gaan dan normaal.
Zoals veel korte stukjes rijden (extra belasting voor de verwarmingsweerstanden)
Lang op hoge snelheid rijden (oververhit raken)
Slecht werkende mass flow-sensor sensor.
3 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota RAV4 of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar