Hoi,
Toen ik de bougies van mijn Corolla Verso vervangen heb zag ik dat ze bij de garage (ik weet niet meer welke dat is geweest) een soort wit vet aan de bougies gesmeerd hebben, dat zat ook in de bobines en op de veertjes die contact moeten maken met de bougies.
Ben ik nou gek, of zorgt dat juist ervoor dat de bougies niet goed contact kunnen maken met de bobines? Dat vet isoleert toch juist?
Ik heb het maar laten zitten omdat ik dacht dat ze bij een garage wel weten wat ze doen, maar ik merk dat de auto nu soms inhoudt en vooral heel slecht aanspringt bij het starten, zou dat soms daarmee te maken kunnen hebben?
Ik heb ook een injector vervangen maar die doet het eigenlijk wel goed volgens mij, een injector kan niet af en toe even een hikje veroorzaken denk ik?
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
veel typewerk maar google maar eens naar dit vet
Ja dat had ik al gedaan, en dat bevestigt mijn vermoeden toch?
"vet of vaseline is niet geleidend, dus kan het doorlaten van voldoende stroom voor het starten in de weg staan. Accupoolvet of vaseline beschermt tegen zuurdamp of corrosie en moet pas op de pool worden opgebracht nadat de accukabel is gemonteerd."
Lijkt me dus nog steeds geen goed idee als dat vet tussen de bougiescontacten en de bobines gesmeerd is?
3 maanden
Is het vaseline dan , als je zekerheid wil maak je het schoon en kijk of hij dan beter aanslaat want starten doet hij wel.
De juiste bougies gemonteerd en electrode afstand gecontroleerd?
Ja, dezelfde waarop hij altijd perfect loopt op LPG, de electrodeafstand is bij dit type standaard goed volgens mijn LPG man.
Ik denk dat het 'dielectric grease' is, en ik heb inmiddels wel wat onderzoek online gedaan, het schijnt dat er heel wat misverstanden over zijn. Er zijn grof gezegd 2 kampen, het ene kamp smeert alles ermee in en het andere kamp is paranoia dat het de verbindingen slecht maakt. Als electrotechneut lijkt mij dat de waarheid zoals altijd in het midden ligt. ;)
Het is geen geleider zoals sommigen schijnen te denken, maar een isolator. Maar tegelijkertijd is het in principe zó soepel dat het niet in de weg zit als je het in een mechanische connector smeert, het metaal komt dan nog steeds tegen elkaar.
Bij bougies zegt mijn gezond verstand dat het toch beter is om het niet in het gat te smeren van de bobine, maar om het op de bougie zelf te smeren. Zo voorkom je dat de punt van de bougie niet het vet meeneemt en het tussen de veer en de bougie komt te zitten, daar kan het toch denk ik wel voor problemen zorgen als er te veel zit, want je schijft niet 2 connectoren IN elkaar, de veer drukt slechts op de bougie min of meer.
Ik vond dit filmpje heel erg duidelijk:
https://www.youtube.com/watch?v=yuKAmaIk...
2 maanden
dat is tegen het vast zitten van de rubbers van de bobines er zijn merken waar je het bij moet gebruiken anders trek je de bobines kapot tijdens het demonteren, hier is dus special vet voor
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Corolla of stel zelf een nieuwe vraag.
3 maanden