Mijn ouders hebben een Toyota Avensis 2.2 D4D D-Cat Executive Wagon van 2005
Het probleem is dat hij erg veel rookt. Dit is wit/witblauwe rook. Vooral bij rijden in de 3 en stilstaan. Het ene moment is het erg veel het andere moment erg weinig tot niets.
Ik had hier op het forum al gelezen dat het de software kon zijn, ook had ik de dealer gebeld waar hij altijd in onderhoud is geweest. Deze vertelde mij dat het de software, egr, turboslang of anders de cat kon zijn.
We zijn gisteren bij een Toyota dealer geweest deze heeft de software nagekeken maar er stond al de nieuwste in (2009) 1 december 2009 is er ook een garantie claim geweest. Dit zou volgens de dealer waarschijnlijk de motor moeten zijn aangezien daar bekende problemen mee waren. Hij heeft de turboslang nagekeken, deze was iets vettig maar dat was normaal. Ook heeft hij de EGR los gehad, deze was ook schoon en sloot netjes. Hij heeft voor dat wij weg gingen er een middeltje in gedaan (forte dpf cleaner) met de hoop dat deze de cat goed schoon zou branden.
Zou het toch de cat zijn? Of kan het ook nog iets anders zijn?
Ik heb geïnformeerd bij de dealer waar hij altijd is onderhouden, hij kon mij vertellen dat de wagen is ingeruild tegen een opel. Dus waarschijnlijk is hij bij een opel dealer terecht gekomen, deze heeft hem doorverkocht aan een Bovag vakgarage waar wij hem vandaan hebben. We rijden de auto nu bijna 7 week en het probleem is er al vanaf het begin. We hebben de auto zonder Bovag garantie gekocht en hebben het probleem nog niet gemeld bij de Bovag garage waar hij weg komt
Hopelijk weten jullie nog iets
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Gekocht zonder enige vorm van garantie ? er zijn niet alleen bovag garanties.
Ja, helaas helemaal geen garantie
11 jaar
Ook zonder garantie moet de verkoper waar maken wat 'ie belooft. Het is volgens de wetgeving eigenlijk onmogelijk om iets zonder garantie te verkopen. Als de auto een (ernstig) verborgen gebrek heeft dan moet de verkoper dat herstellen of de auto terugnemen. Een rechtsbijstandverzekering is goed om te hebben voor dit soort situaties.
Voor wat betreft het technische probleem: hebben ze bij de dealer de rook zelf ook gezien en gekeken of de koppakking misschien lek is?
11 jaar
Nee, de dealer heeft geen rook gezien. Hij heeft wel naar de koppakking gekeken, hij zei dat die niet lek was.
11 jaar
Zou het misschien een gescheurde cilinderkop kunnen zijn? Kan de koppakking ook lek zijn zonder dat je het ziet?
Hij heeft trouwens geen last van vermogensverlies enz. Ook is het olieverbruik goed.
11 jaar
Kijk eens of de koelvloeistof netjes op pijl blijft. Ik heb trouwens dit PDFje gevonden waarin op pagina 18 e.e.a. staat over witte rook. Helaas is er een hele waslijst van mogelijke oorzaken. http://www.timloto.org/download/pdf_lesb...
11 jaar
We reden naar het winkelcentrum (5km) en toen hadden we ineens geen turbo meer. Als de turbo aan zou moeten slaan begon hij te fluiten. Onze monteur heeft er naar gekeken en de slang tussen de radiator en de luchtmassameter was kapot. Er mist een rubber. Volgens Toyota is dit rubber niet los te bestellen en moest er dus een hele nieuwe slang op. Wel heb ik het idee dat hij nog niet heeft gerookt?
11 jaar
Inmiddels zit de nieuwe turboslang erop, het vermogen is weer helemaal terug, maar hij fluit nog steeds. (Wat hij overigens nooit heeft gedaan)
11 jaar
Deze motoren zijn een waar ziekenhuis.
de meeste zijn inmiddels gemodificeerd of vervangen.
Gescheurde koppen,koelvloeistof peil zakt,verstuiver problemen.
Er is een vorm van coulance tot 250.000km mits de auto dealeronderhouden is.
Ik zou het boeltje goed in de gaten houden met name de koelvloeistof en het olie peil.
Kun je de onderhoudshistorie achterhalen?.
Dit is een D-cat met roetfilter,kan ook elke keer in regeneratie vallen,waardoor meer diesel ingespoten word met als gevolg roken.
Houd dan ook het oliepeil in de gaten of het niet stijgt.
Als het regenereren elke keer opgestart word of afgebroken komt er diesel bij de smeerolie en stijgt het oliepeil.
Met als gevolg verschraling van de olie en het uiteindelijk kapot lopen van de motor.
11 jaar
Hij is altijd bij dezelfde Toyota dealer onderhouden, en netjes afgestempeld in het boekje. April van dit jaar heeft hij z'n laatste (grote) beurt gehad, en daarna is hij (waarschijnlijk) bij een Opel dealer ingeruild en zo bij een bovag vakgarge terecht gekomen waar wij hem dus hebben gekocht. De Toyota dealer kon ons aan de hand van het chassis nummer vertellen dat er op 1 december 2009 met ongeveer 80.000KM een garantie claim heeft gehad. Hij kon alleen niet vertellen welk onderdeel het was, maar hij dacht de motor (dit omdat de nieuwste software er al wel in stond maar dat dit niet in het boekje stond). Toen wij dus vorige week ineens geen vermogen meer hadden hebben wij onze eigen monteur (geen toyota monteur) er even naar laten kijken. Hij zag meteen dat het luchtfilter slang los zat en dat daar helemaal geen rubber meer aan zat. Wij hebben dus een toyota (andere garage als bovenstaande) garage gebeld met deze mededeling. Ze vertelden ons dat dat rubber niet los te verkrijgen was maar een nieuwe slang zouden ze er maandag (vandaag) op kunnen zetten. Dit is dus gebeurd (100 euro) maar het fluiten was nog niet weg? Wel is het vermogen helemaal terug. We hebben ook gevraagd aan deze garage hoe het zit met die verlengde garantie/coulance, ze vertelden ons dat dat waarschijnlijk niet meer mogelijk was omdat het blok al veeeel te veel kilometers had gelopen. (hij heeft 175.000 gelopen). Ook konden ze ons vertellen dat de turbo geleden heeft omdat hij zonder rubber heeft gelopen. Misschien kwam het roken wel van de turbo, misschien was het rubber wel in de turbo gekomen. Hij rookt lichteblauwachtige rook en hij ruikt naar verbrand rubber/olie. Het oliepeil is goed. De temperatuur is goed. (koelvloeistof moeten we nog even kijken).
11 jaar
Vanmorgen contact gehad met Toyota Nederland. Ze vertelden mij dat de EGR, 5e injector, oliekering en de druksensor van de turbo vervangen zijn eind 2009.
11 jaar
Mocht het een scheur in de kop zijn zou ik coulance aanvragen,er is verlengde coulance.
Antwoorden in de trant van waarschijnlijk en teveel gelopen zou ik niet mee akkoord gaan.
Dat zijn geen antwoorden,dat is gissen.
ik zou dat op papier willen hebben of ik zpu bellen naar toyota nederland.
Let wel,mocht het een scheur in de kop zijn.
Gebruik de zoekfunctie,er staan er verschillende op.
Mocht het alleen de koppakking zijn ,dan is het eigen kosten,maar een scheur of erger is een ander verhaal.
11 jaar
De monteur van het werk van mijn vader (allround monteur, landbouwmachines en auto's). Vertrouwd de olie niet, hij dacht dat het te dun was. Kan het gewoon verkeerde olie zijn (te dun) of kan het misschien toch zijn, ondanks dat de 5e injector vervangen is dat er diesel bij de olie in komt?
11 jaar
Bij een gescheurde kop moet je dat toch ook kunnen merken bij het rijden? Hij loopt en trekt verder super goed. Ook wil ik toch nog even vermelden dat het lichtblauwe rook is en geen witte. Ook stinkt de rook erg beetje olie achtig.
[quote=primera p11]Mocht het een scheur in de kop zijn zou ik coulance aanvragen,er is verlengde coulance.
Antwoorden in de trant van waarschijnlijk en teveel gelopen zou ik niet mee akkoord gaan.
Dat zijn geen antwoorden,dat is gissen.
ik zou dat op papier willen hebben of ik zpu bellen naar toyota nederland.
Let wel,mocht het een scheur in de kop zijn.
Gebruik de zoekfunctie,er staan er verschillende op.
Mocht het alleen de koppakking zijn ,dan is het eigen kosten,maar een scheur of erger is een ander verhaal.[/quote]
11 jaar
Na diverse dingen te hebben gelezen heb ik de volgende theorie bedacht. (plz correct me if i'm wrong)
Zou het zo kunnen zijn dat:
De auto rookt omdat hij olie zuipt maar wij dit niet merken aan het oliepeil omdat er diesel bij de olie in komt? Hoe zouden we kunnen zien of er werkelijk diesel in komt??
11 jaar
Laat nou eerste eens een goede diagnose stellen bij een toyota dealer,gissen heeft niet veel zin.
Het heeft ook niet veel zin om er door een universeel naar te laten kijken.
Mocht er iets ernstigs mee zijn dan kan een dealer misschien nog wat voor je betekenen.
11 jaar
Ik heb bij de dealer waar hij aangekocht is en waar hij altijd (tot april dit jaar) is onderhouden. We hebben een aardig dik pak met papieren binnengekregen. In het kort:
Er is regelmatig een kleine koppakking (1 euro) vervangen. Ook is het motorblok door Toyota vervangen en een jaar geleden nogmaals door de dealer vanwege een scheur. Ook is naast de vervangactie van Toyota de zuigers en de 5e injector een aantal keren vervangen. De auto heeft volgens dit logboek een keer goed in de prak gezeten.... Wij hebben na het lezen van dit logboek besloten om niet meer met deze auto verder te gaan en hebben hem kunnen inruilen bij de verkopende dealer voor een VW Passat Variant Bluemotion van 2009. Ik denk dat dit een maandagmorgen auto is geweest. Bedankt voor jullie hulp. Deze vraag kan gesloten worden
11 jaar
wij hebben exact hetzelfde gehad met onze avensis.
ook wij hadden een splinter nieuwe motor erin gekregen geheel gratis.
deze motor begaf het bij 20.000 en was in onderhoud bij de dealer.
wij hebben geen gezeur of wat dan ook gehad en hebben een nieuwe auto ervoor terug gekregen.
de nieuwe auto is een benzine waar we erg blij mee zijn.
kortom de diesels is echt een flop van toyota maar ze lossen het netjes op.
11 jaar
Hopelijk heeft Casper nu wel zijn huiswerk beter gedaan en info over de bluemotion verzameld en bekeken en reviews gelezen.
Danny,waarom nu een benzine toyota?.
Ik rij een diesel vanwege de km's die ik maak,ik zou dus absoluut niet tevreden zijn als ze me een benzine auto aanbieden.
Dat is geen oplossing en niet netjes opgelost.
11 jaar
De 2.2 D4D motoren zijn naar verluidt niet bepaald zuinig. Als je er een zuinige 1.6 benzinemotor voor in de plaats krijgt en ook nog eens meeneemt dat benzine en diesel inmiddels bijna hetzelfde kosten per liter dan denk ik dat de prijs per km niet eens zo gek veel zal schelen. Natuurlijk zijn er kleinere en zuinigere auto's tekoop maar dan lever je ook in op comfort.
11 jaar
Mwoah,bijna hetzelfde kosten per liter.
1,40 of 1,80 is nog wel een verschil.
1 op 12 of 1 op 15/16 is ook nog wel een verschil.
En als je dan 30.000km per jaar rijd is er nog wel een behoorlijk voordeel.
Minder dan 30k per jaar,dan misschien beter benzine of lpg.
11 jaar
We kunnen er een hele discussie over voeren maar bij de schelp hier om de hoek is het prijsverschil tussen benzine en diesel momenteel 27ct per liter. Doordat de accijns op diesel iedere keer sterker omhoog gaat (1-1-2014 weer 3ct erbij!) dan die op benzine wordt het prijsverschil steeds kleiner. De tijd dat diesel al snel voordeliger was is echt voorbij. Danny heeft een hele goeie deal. Een auto die (hopelijk) wel blijft lopen en op termijn zelfs nog voordeliger is ook. Misschien een goede tip voor andere D4D 'slachtoffers'.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Avensis of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar