Hallo,
Sinds deze week heb ik een raar probleem waar de garage in eerste instantie ook niet uit komt.
Mijn groot licht werkt niet meer. De schakelaar lijkt in orde, de zekeringen ook. Het dashboardlampje voor groot licht werkt. Het dimlicht en stadslicht werkt. De achterverlichting werkt ook.
Er zijn drie omstandigheden die mo-ge-lijk van invloed geweest zijn:
- het verschijnsel trad op nadat ik een achterlampje had vervangen
- ik had die avond voor het eerst een TomTom aangesloten op de sigarettenaansteker
- 1 van de dashboardlampjes is kapot.
Hoewel ik niet de indruk heb dat 1 van die dingen de oorzaak is, noem ik het toch maar. Verder ken ik maar twee zekeringlocaties: onder het stuur en onder de motorkap links. Daar is alles in orde. Zie ik een zekering over het hoofd? En zou er ergens een relais kunnen zitten dat niet meer werkt? Aardingsprobleem lijkt me niet aan de orde. Kabelbreuk?
Wie gaat de uitdaging aan?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hoi in het motorcompartiment waren de zekeringen 9+10 ( 10 amp ) heel zei je .
Het relais heb je deze al gecontroleerd of hoor je deze schakelen als de kolomschakelaar naar je toe trekt .
Zoniet het relais uit de voet trekken en op pin 1 in de voet de multimeter zetten en kijken of hier spanning op staat . ( Common op massa)
Zoniet dan zit er nog een diode tussen pin 1 (relaisvoet) en kolomschakelaar deze komt uit op 4 en 12 uit vd schakelaar rood/witte draad .
Deze is te controleren op de diode stand een kant sperren en andere doorlaat dit doe je door de 2 meetpennen af te wisselen.
Heb je uiteraard wel spanning op de relais voet dan is het relais kapot maar deze kun je ook eventjes testen met 2 stukjes draad op de accu .
Als deze klikt dan is deze in orde .
Verder als dit het probleem niet is kun je de bedrading + stekkers controleren .
Mocht je er nog behoefte aan hebben heb ik nog een schema van het systeem .
Dag Daan,
Dank voor je vlotte antwoord! Ik hoor geen relais klikken, maar wist ook niet zeker of dat het geval zou moeten zijn. Ja dus, kennelijk. Maar vanmiddag heb ik het dashboard uitgebouwd en wel een relais gevonden voor de richtingaanwijzer, maar verder niets in die richting. Kun je me vertellen waar dat grootlichtrelais zou moeten zitten?
13 jaar
Uh daar vraag je me wat ik heb deze nog nooit hoeven vervangen .
Maar ik probeer deze morgen eventjes te localiseren hij moet binnenin zitten want ik hoor m duidelijk en mijn gehoor is niet best (-;
Zou geweldig zijn! Dit weekend mijn hele dash uit elkaar gehaald, de schakelaar van de stuurkolom gedemonteerd en helemaal doorgemeten, alle lampen doorgemeten, zekering nog eens gecheckt... niks. Ik krijg eigenlijk de indruk dat er geen relais is en dat er rechtstreeks door de stuurschakelaar wordt geschakeld. Heb je geen extra verstralers gemonteerd die met een relais geschakeld worden?
Het zou ook een aardeprobleem kunnen zijn, mijn auto is niet echt roestvrij en zo. Maar hoe controleer je zo iets.
13 jaar
Hoi daar troubleshooter !!!
Ik heb vanavond eventjes mijn oor te luister gelegt en hoor het relais ook niet zowel binnen als buiten .
Ik dacht deze ook wel gehoord te hebben .
Wel raar want op schema staat ie wel .
Ik heb deze even bijgevoegt en om cirkelt.
VL = verlichting
S = schakelaar
Wat je massa betreft deze kun je om te testen even van de accu pakken .
Heb je een multimeter ?
Dan kun je ook even meten tot waar de spanning stopt .
Scheelt je gokwerk .
Even opnieuw !!
http://img412.imageshack.us/content_roun...
http://img821.imageshack.us/content_roun...
Eventjes de directe link aanklikken .
Grootl en diml staan parallel bij elkaar met diens verstande links bij links en rechts bij rechts.
succes ermee .
Dag Daandc,
Allereerst geweldig bedankt voor je inspanningen!
Omdat nagenoeg tegelijk met het defect raken van het grootlicht ook de knalpot van de uitlaat afbrak (zou er een verband zijn???) moest ik vandaag toch al naar de garage, dus daar hebben ze ook naar het groot licht gekeken (afgelopen zaterdag was alleen nog maar een 'voorbeschouwing'). En we hoeven ons niet te schamen, want ook zij hadden er nog een aardige klus aan zeiden ze. Voor de goede orde: de garage was de Toyotadealer en die hebben toch ook nog best veel Starletjes in onderhoud. Uiteindelijk bleek het probleem een kabelbreuk in de kabelboom, iets wat ze toch niet vaak tegenkwamen, maar wat een leeftijdskwestie zou kunnen zijn - 20 jaar trillen of iets dergelijks. Hoe dan ook, hij doet het weer.
Maar ik, benieuwd natuurlijk, heb wel even gevraagd naar de aanwezigheid van een relais. Je tekeningen kende ik toen nog niet. En nee hoor, volgens hen gaat alles heel simpel rechtstreeks over de schakelaar. Om eerlijk te zijn: ik geloof het ook. Ik heb werkelijk elke uithoek van de ruimte achter het dashboard gezien, maar geen grootlichtrelais. En dat de kleurcode van de bedrading aan de knop gelijk is aan die van de lampvoetjes pleit ook al niet voor een relais. Dus waar die opzienbarende hoeveelheid relais in het schema nu vandaan komt... is het wel van een EP80, en is het niet van een buitenlandse uitvoering? Ik meen dat Duitse varianten wel eens een aantal extra relaitjes hebben in de verlichtingskringen.
Mogelijke relais die ik tegenkwam waren alleen het bekende driemanschap in het zwarte kastje onder de kap, het richtingaanwijzerrelais achter de snelheidsmeter en iets dat op een relais leek bij de aanjager.
Hoe dan ook, het werkt weer. Morgen even de ruilauto terugbrengen, een Toyota Verso met zes versnellingen, achteruitrijcamera, navigatie en stuurbediende radio, maar even de blower op het beslagen raam richten lukte me absoluut niet met dat instrumentenpaneel. Dan toch maar liever m'n Starletje :-)
Groeten en nogmaals dank!
13 jaar
Hoi deze schema,s zijn van van ep 81 series daar moet ie van jouw ook in vallen gezien jaartal !!
Maar zoals ik ook al schreef heb ik m ook niet horen klikken normaal hoor een je een relais wel .
Er staat ook geen sterretje bij dat het optioneel is wat in andere gedeelte,s zoals elektrische ramen wel voorkomt .
Tja het doorschuur probleem eigenlijk ook nog nooit meegemaakt bij een toyota zekers niet bij een starlet wat juist bij andere moderne auto,s wel veelvuldig voorkomt .
Wat je uitlaat betreft deze was zeker niet de oorzaak want je bedradinjg loopt via de binnenkant carrosserie dus kan door deze niet geraakt worden .
Maar het is weer opgelost dus suc6 met het karretje .
Hoi Daandc,
Vrees niet, ik had eigenlijk een gekke smiley achter die opmerking over het groot licht en de uitlaat willen zetten, maar die zijn er niet op dit forum. Als je uitlaat eraf valt en daardoor het groot licht kapot gaat wordt het hoog tijd voor een nieuwe auto.
Die oude uitlaat had trouwens een scheef uitlaatpijpje, terwijl Starlets een recht pijpje horen te hebben. Dat scheve pijpje was echt te laag, ik raakte iedere verkeersdrempel. Dan gaat het snel met zo'n knalpot :-)
Nogmaals dank en jij ook succes.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Starlet of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar