close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Toyota Corolla: hoog brandstof gebruik

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2c

Hoi,

het brandstof verbruik van mijn toyota corolla diesel is de laatste 2000 km ineens gestegen van gemiddeld 1/15 naar laatst n tank met 1/11. zelfs op een ritje naar duitsland haalde ik de 1/15 nog niet terwijl daarvoor op lange ritten soms 1/19 mogelijk was. Het enigste dat er verandert was is dat ik 3x een volle tank bp ultimate diesel had getankt ( dacht ff voor de keuring ivm met roetmeting)
Kan het hogere verbruik hier door komen? Lucht filter is nieuw, heb wel 400km geleden nieuwe banden geplaatst, maar wanneer het daar aan gelegen had, zou ik het eerder gemerkt hebben.

alvast bedankt

grt w

Geplaatst door

post767 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hoi Ward,

Onverbrande diesel levert een zwarte rookpluim op dus daar kun je eens op letten (iemand achter je aan laten rijden).
verder moet je controleren of het verbruik hoger is als de auto minder kilometers maakt (lekkage tijdens rijden?).
Hoeveel kilometer heeft ie gereden? Normaal zeg je bij een diesel als het verbruik goed is is de motor goed. Verstuivers controleren en compressiemeten lijkt mij voor de hand liggend.
Verder is het een feit dat auto's op bepaalde merken zuiniger rijden als op andere dus een ander merk of pomp proberen is ook iets wat het bekijken waard kan zijn.
Is hij overigens al wel goed gekeurd? dat zegt weer iets over de staat van de motor.

Wim

wimpie1 0

17 jaar

hoi wim,

bedankt voor je info

auto heeft 196k gelopen en is pas goed gekeurd, hij rookt alleen wat bij heel veel gas geven, en dat lijkt me normaal voor een diesel met bijna 2 ton op de klok. Ik tank eigenlijk altijd bij total, laatst dus n paar maal bp ultimate, nu weer terug naar de total!
kan wel eens esso of shell proberen....

post767 0

17 jaar

Kijk eens of het gloeirelais vast zit en daardoor de gloeipluggen aanblijven. Als de dynamo moet blijven werken, dan merk je dat ook in het verbruik. Of probeer eens een flesje injectorreiniger. Iets anders kan ik niet verzinnen.

Ik heb dezelfde auto gehad en het verbruik was op normale diesel van de BP altijd iets van 1 op 18. Het roken bij veel gas geven deed mijn auto ook (met ruim 3 ton op de teller).

Nico8119 0

17 jaar

Hoi,

Na een aantal tank beurten bij total, komt het verbruik weer langzaam richting zn oude waarde, echt heel raar, dat het tanken van 120 lieter bp ultimate het verbruik van mijn auto zo heeft doen stijgen, voor mij geen speciale diesel meer....

weet iemand trouwens of het moeilijk is de ERG aftedoppen bij deze auto??? wat hetvopleverd???

grt ward

post767 0

17 jaar

nog een rare gedachte misschien, maar je zegt dat je je banden hebt verwisseld 400km geleden. Zijn die altijd goed op druk geweest, niet te slap? Rondrijden met slappe banden levert ook een hoger verbuik. En misschien heb je die wel op druk gebracht terwijl je bij de Total stond te tanken :)

woutervg 0

17 jaar

Nee bedankt voor t mee denken, maar ik heb mn banden altijd op de juiste spanning en controleer ze meestal om de 2 a3 tank beurten

grt ward

post767 0

17 jaar

Ik heb het eens geprobeerd, afdoppen van de EGR. Ofwel, het vacuumslangetje naar de EGR lostrekken. Ik merkte dit wel. Al weet ik niet precies hoe. Volgens mij werd het geluid iets rouwer. Ik heb vervolgens een tiental metingen gedaan met optrekken van 100 naar 120 in de 4 dan wel 5e versnelling. Het verschil was niet of nauwelijks meetbaar. In elk geval minder dan een halve seconde.

M

Michiel7811 0

17 jaar

Heb je al eens een keer naar je remmen gekeken?
Zou best kunnen zijn dat bijv. je linker voorwiel niet echt vrij loopt. Na een rit gewoon voelen hoe warm je velgen geworden zijn. Bij schijfremmen kan een overdaad aan remstof (vergeleken met je andere wiel) ook een indikatie zijn.
Ik had een brandstofverbruik van 1 op 21 en ging door een niet echt vrijlopend linker voorwiel terug naar 1 op 17 .
M'n garage heeft nu alles weer gangbaar en roestvrij gemaakt waardoor we (Corolla E11 2.0D uit 1998) weer terug zijn op een verbruik van rond de 1 op 21. Kilometrage: ca. 1.300 km in de week.

levensneve1 0

17 jaar

Verwacht geen enorme vermogenstoename bij de dichte EGR klep.

Voordeel is iets meer vermogen in deellast, iets zuiniger rijden, en een schoon blijvend inlaat traject, en minder rook.

Cor

Cor1822 0
badge

17 jaar

Cor,

klopt het dat je de EGR klep dicht laat zitten door gewoon het vacuumslangetje eraf te halen??
Vervolgens wel het slangetje afdoppen natuurlijk

Groet,

Michiel

Michiel7811 0

17 jaar

daar ben ik ook wel nieuwschierig naar michiel,
en levensneve ik heb 5000km terug nieuwe remschijven en bloken geplaatst, dus ik vermoed dat deze niet aan zullen lopen
het verbruik is sinds ik bij esso tank nu zo rond de 1/14 1/15, daar moet je wel bij nemen dat ik veel korte rittjes in de stad maak!
daarom vind ik het ook interessant om de ERG af te kunnen doppen, ik heb gehoord dat deze namelijk de inlaat erg vervuild bij veel korte ritten
met alle nadelige gevolgen van dien

grt ward

post767 0

17 jaar

Ik vraag me af of deze auto wel een EGR klep heeft.

Nico8119 0

17 jaar

Ja zeker heeft deze een ERg klep....
misschien dat die van jouw ouder was en deze niet had, maar die van mij oktober 96 heeft n ERG klep!

heb al gekeken, het beste lijkt me om daar waar de pakking zit tussen uitlaat s-stuk en de pijp die naar de ERG klep loopt, deze pakking te vervangen voor een metalen plaatje.

weet iemand of er dan problemen komen???

post767 0

17 jaar

Heb vandaag en gister de hele tijd gereden met de stekker van de aansturing van de EGR klep eruit. Hij wordt er nauwelijk merkbaar sneller door. Verder komt hij minder makkelijk op temperatuur. Ik ben er dus niet positief op. Als ik de vacuumslang direct op de EGR zet (volle circulatie) wordt hij zo dood als een pier. Als ik bij 120 het gas vol intrap duur het 10 seconden voor de snelheidsmeter in beweging komt.
Heb je al deze "EGR stekker" eruit gehaald?? Ben wel benieuwd wat jouw ervaring is.

Groet,

Michiel

Michiel7811 0

17 jaar

Die van mij was ouder (1994, ik zie nu ook dat het model dat ik had door liep tot '94 en niet tot '96). Bij mijn huidige auto (helaas geen Toyota) is een plaatje tussen de EGR klep en de inlaat geschoven. Losse stekers of slangen worden soms gedetecteerd door het motormanagement met alle gevolgen van dien. Nieuwere auto's (vanaf 2000 / 2001) kunnen een plaatje ook detecteren.

Nico8119 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Corolla of stel zelf een nieuwe vraag.