close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Toyota Starlet: hoog stationair

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3 12v

hallo. wij hebben een starlet van januari ,92 en deze blijft lang hoog stationair lopen.
nu is het wel koud buiten maar echt na een kilometer of 5 zou hij het toch wel wat rustiger moeten doen?
thermostaat is vervangen en de temperatuur meter in het dashbord doet het gewoon.
pas als de meter bijna in het midden staat gaat hij rustig lopen.
nu heb ik wel gelezen van een temperatuur sensor maar waar zit deze bij een starlet?
iemand een tekening ofzoiets zodat ik deze kan vervangen want voor de rest rijd de auto goed.
alvast bedankt.

Geplaatst door

jack007 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Jack de Tempratuur sensor zit aan de zijkant van je motorblok boven de versnellingsbak in je thermostaathuis geschroeft.

Maar het is normaal dat deze auto hoog stationair loopt geleidelijk regelt hij het toerental terug.

Zeker nu het zo koud is merk ik ook dat de Starlet er langer over doet.


daan

daandc 0
badge

14 jaar

hallo Daan.
ja zeker duurt het met dit weer (-3 overdag) langer maar zo lang?
naar mijn idee ging het eerder veel sneller.
maar zijn hier waardes voor zodat ik deze door kan meten?
m.v.g. Alex

jack007 0

14 jaar

Bij 0 C - 6kohm / 20 C - 2kohm / 40 C -1kohm/ 60 C - 0.6kohm (600ohm) / 80 C - 0.4 ohm ( 400ohm)

Als de sensor klopt bij deze waarden dan is deze zeker goed .

grt daan

daandc 0
badge

14 jaar

kijk, dat gaan we eens even meten want meten is weten.
ik heb de auto even niet thuis (APK en grote beurt) maar als hij terug is ga ik meten.
je hoort het nog maar alvast bedankt Daan.
gr. Alex

jack007 0

14 jaar

nou eens even (in de kou) gekeken en gemeten maar ik kom aan een heel andere waarde.
bij 0 graden ongeveer buiten is de weerstand ongeveer 30 kohm?
de motor was koud bij het meten.
dus vermoedelijk overleden maar waar kan ik zo,n (temp.sensor?) kopen heeft zo,n ding nog een nummer ofzoiets?
volgens mij kan ik dat makkelijk zelf doen maar dan moet ik wel zo,n ding kunnen kopen. en vermoedelijk koelvloeistof?
iemand dit eerder gedaan?
gr. Alex

jack007 0

14 jaar

die nieuwe temp zender kun je gewoon bij een automaterialenzaak kopen je zorgt dat de motor koud is anders verbrand je je vingers,laat eventueel even de druk van het koelsysteem af door de dop even los te draaien,dan draai je de oude eruit en houd je de nieuwe in de aanslag zodat je hem er meteen in kunt draaien hoef je ook niks meer bij te vullen

okee ik ga het morgen eens even vragen of ze het hier hebben.
jullie horen nog van me.
bedankt alvast

jack007 0

14 jaar

nou, gisteren eindelijk maar eens even gekeken (ziekte bij kids en vrouw) en ik kon de sensor inderdaad zo kopen.
alleen welke?
ik heb er twee bij elkaar zitten.
1 met 2 draden en 1 met 1 draad.
welke moet ik nou hebben?
ze hebben me die met 1 draad aansluiting mee gegeven maar nu begin ik te twijfelen of deze niet voor de meter in het dashbord is.
weet iemand dit?
alvast bedankt.

jack007 0

14 jaar

dat weet je zo als je de eendraads aansluiting even op je motorblok houd kontakt maken,dan kijken of je temp meter uitslaat ,alleen met de eendraads aansluiting proberen.

en dit kan geen kwaad?
en 2 man is dan wel makkelijk he :-)

jack007 0

14 jaar

alleen die met een draadje kan bij jou auto geen kwaad

okee, je hoort het nog.
gr. Alex

jack007 0

14 jaar

vandaag eindelijk maar eens geprobeert deze sensor los te halen maar nu krijg ik er geen ringsleutel omheen omdat hij bijna tegen het thermostaathuis zit.
wel een dopsleutel maar deze is te kort dus ook dit werkt niet.
dat word dus een langere dop(pen) kopen
en............volgens mij is de "oude" sensor een sleutel 12 en de nieuwe sleutel 13 wat volgens mij al helemaal niet gaat passen omdat hij bijna tegen het huis van de thermostaat zit.
iemand hier ervaring mee?
b.v.d. Alex

jack007 0

14 jaar

Nee niet nee !!

Maar dat de nieuwe sensor een sleutelwijdte heeft van 13 mm zegt mij dat het geen orginele is ???

Verder nog nooit problemen mee gehad .

daan

daandc 0
badge

14 jaar

nou, ik ben er achter dat deze sensor voor de meter in het dashbord is.
dus zowiezo de verkeerde.
de andere met twee draden zit erboven en lijkt makkelijker los te krijgen.
ik ga morgen naar de shop om te kijken of ze deze ook hebben.
op het doosje staat ook niet toyota maar chrysler/daihatsu.
denso met een nummer maar ik vraag het morgen ook even.
en inderdaad Daandc, sleutel 13 in een toyota is vreemd.
mijn ervaring heeft alleen 12 of 14 enz. maar geen 13.
jullie horen het nog.
gr. Alex

jack007 0

14 jaar

nou de sensor met maat 13 is de vervanger zegt men hier.
ik heb hem omgeruild voor de bovenste sensor omdat deze kapot? is en de onderste niet daar deze voor de meter in het dashbord is en deze doet het.
deze bovenste is M12? en ziet er hetzelfde uit als die erin zit. auto maar meegenomen.
alleen nu wil ik het koelvloeistof ook maar vervangen maar gaat hier universeel in of iets speciaals?
en nu een dag dat mijn vrouw de auto niet nodig heeft. haha
alvast bedankt.

jack007 0

14 jaar

Je kan er gewone koelvloeistof in gooien het beste is kant en klaar dan weet je dat de meng verhouding goed is .

Als je koelvloeistof er hebt kan je ook gelijk een nieuwe thermostaat erin doen als ie nog nooit vervangen is .

Doe dit zelf namelijk wel bij sleutelklusjes .

Scheelt weer voor volgende keer en kosten de wereld niet .


grt daan

daandc 0
badge

14 jaar

hij is al wel een keer vervangen maar ik heb er toch aan zitten denken.
net wat je zegt, het zijn de kosten niet en de vloeistof is er toch uit.
weet je toevallig ook nog hoeveel erin gaat?

gr. Alex

jack007 0

14 jaar

nou, eindelijk gister de sensor, thermostaat en koelvloeistof verwisseld maar zolang de auto aan laten staan zodat de ventilator aan gaat is niet te doen.
na 3 bakken koffie en een hoop geleuter over niets en tussendoor de buren vergassen met onnodig? gas geven verder (zo,n uurtje ongeveer) stond de meter nog niet op de helft maar waren de slangen van de radiateur , boven en onder, lekker warm geloofden we het wel.
moet er nu nog iets speciaals gebeuren wat betreft ontluchten ofzo?
vandaag n.l. zo,n 15 km gereden en de onderste slang was nog koud.
komt dit door de kou buiten of zit er nu lucht in?
beetje raar want de bovenste slang is n.l. wel warm.

gr. Alex

jack007 0

14 jaar

Je vin gaat bij stationair zeker wel aan ook bij dit weer .

Want als je niet rijdt heb je de rijwind niet .

Ontluchten heb ik nog nooit gehad bij deze motoren dat gaat eigenlijk vanzelf .

Om nog te reageren op het vullen.

Radiator vol gooien tot de drukdop daarna het expansie vaatje vullen tot minimum bij (koud) Dit niveau zet uit bij warm worden

daan

daandc 0
badge

14 jaar

okee.
ik moet zeggen, ik heb de ventilator eigenlijk nog nooit horen/zien draaien.

we hebben de stekker er uit getrokken van deze sensor en toen draaide hij wel dus de ventilator doet het wel maar is misschien deze sensor ook gaar?

wel is de auto nu sneller warm en da,s best fijn met dit weer :-) en hij is veel sneller van het hoge toerental af als voorheen. scheelt een hoop mist.

dus dat is gemaakt en nu dan misschien die sensor voor de ventilator?

wel bedankt voor de reactie,s Daan en Robby

gr. Alex

jack007 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Starlet of stel zelf een nieuwe vraag.