Toyota Corolla: In het ijle draaien en niet starten

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1400

Bij deze auto is het lichtje van de oliedruk, batterij en check engine beginnen branden.
Auto is stilgevallen.
Olie genoeg, maar bij het starten met de "booster" draait de motor rond zoals bij een gebroken distributieriem.
Iemand weet van het "rekken" van de distributieketting?

jhl

Geplaatst door jhl (0) PRO , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Corolla? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

Een goede riem rekt practisch niet. Wel kan de spanner los zitten of een defect hebben evenals de pouli en tandwielen

jhl (0) PRO, 12 jaar geleden

Geen compressie op 2 cilinders. Specialist Toyotasloop vertelde mij dat het een ziekte is bij dit soort motoren.
Maar ik moet offerte maken voor het vervangen van de motor. Volgens autodata "kruipen" daat 22 u. in. Klopt dit?

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

Zonder de sloopspecialilist te kennen, vermoed ik dat hij graag een andere (hopelijk betre motor verkoopt.

Om de zaak goed te kunnen beoordelen moet je weten wat de oorzaak is van het compressieverlies, en wat inmiddels de gevolgen er van zijn.

De oorzaken kunnen onder meer zijn. A lekke koppakking door heet gelopen motor waarbij de cilinderkop is kromgetrokken en vooral ook de kleppen van de middelste cilinders niet meer afdichten. (dit is dan een behoorlijke schade. De cilinderkop moet gedemonteerd worden en (zo mogelijk) gevlakt worden. Daarnaast zullen dan de klepzittinen opnieuw gefraisd moeten worden. BV lek in het koelsysteem of verstopping.
B 2 defecte zuigers doordat deze gevreten hebben in de cilinderwanden. (dit is een nog grotere schade) De oorzaak kan ook door heet lopen gekomen zijn. Het beste kun je dan een (gegarandeerd) goede ruil of gebruikte motor laten plaatsen. (ook nu moet daarnaast de oorzaak weggenomen worden..
C. Alleen een lekke koppakking of verbrande klep. (De deelreparatie daarvan is uiteraard voordeliger dan de complete reparatie.
D. Een defect aan de nokkenas of de klepstoters zodat de kleppen niet naar behoren bediend worden.
Het beste is om een cilinderlekttest uit te (laten) voeren. Met steeds elke zuiger in het bovenste dode punt aan het einde van de compressieslag. wordt er via het bougie persluchtdruk op de verbrandingsruimte gezet, en je kunt dan horren of,,,waar en hoeveel er lucht ontsnapt langs eerder genoemd onderdelen. De diagnose is nu vrij nauwkeurig te stellen. Zonder andere demontage dan die van de dop van het expantievat van het koelsysteen, de bougies, het luchtfilter en de oliedop) Langs de zuigerveren zal er bij een goede motor wat lucht in het oliecarter lekken. Er mag beslist geen lucht lekken in het inlaatspruitsuk, de uitlaat en het (gevulde) koelsysteem

jhl (0) PRO, 11 jaar geleden

Probleem opgelost, auto is verkocht aan de sloop>.
Raar dat twee dealers in de buurt zeggen dat ze dit probleem niet kennen. Verdere navraag leverde effectief op dat de 4e cilinder geen smering meer krijgt bij verhoogd olieverbruik en als de klant niet regelmatig niveau checkt.
Sloop wou gerust okkazie motor leveren, maar klant nam risico niet.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Corolla of stel zelf een nieuwe vraag.