Toyota Avensis: Inhouden Avensis 2.0 D-4D CDT250 bwjr 2004

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: CDT250

Vorige week is een Avensis (bj 2004, pas 43.000km (echt waar!!)) binnengekomen die af en toe inhoudt, valt volgens de klant dan niet harder dan 80 km/u mee te rijden (gevoel van stilvallen) en klachten over de reactie van het gaspedaal.

Er zat een foutcode in het systeem (gloeibougie) die hersteld is, brandstoffilter is vernieuwd en de auto is ter proef teruggegeven omdat er geen storing gevonden kon worden.

Vandaag had het probleem zich weer voorgedaan waarna de auto direct opgehaald en getest geworden is, na een testrit van ruim 35km niets gemerkt, ook bij hoge toeren en snelheden tot 120km/u (en ietsje hoger zelfs). Geen foutcode, lampje heeft ook niet gebrand toen het probleem zich voordeet.

SCV klepjes hebben we niet kunnen lokaliseren (zitten die op dit type?), EGR klep is het hoogstwaarschijnlijke.

Wie heeft anders nog tips?

ITCars4680

Geplaatst door ITCars4680 (0) PRO , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Avensis? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

marcel7031 (0) PRO, 11 jaar geleden

Rij eens samen met de klant, heb ik het gevoel dat de bestuurder op leeftijd is?
Hier zit al een roetfilter op? was er niet een modificatie op de drukmeters van het roetfilter?
Gaat vlgns mij gewoon met 2 vaccuumslangetjes?
opvoerpomp? water in de diesel? wellicht zelfs een beetje benzine? zat er alg in het filter?

ITCars4680 (0) PRO, 11 jaar geleden

Hoi Marcel,

Toevallig is de eigenaresse inderdaad al met pensioen, we hebben samen gereden toen de auto terug ging en met optrekken was het wat horten en stoten (en met de bocht om in de 2e versnelling) maar volgens mij was dat gewoon het spelletje met de pedalen.

Brandstoffilter was nog de eerste overigens en was niets vreemds aan te zien, geen algvorming in ieder geval.

We hebben er nog 'ns mee gereden en hij rijdt nog steeds prima, trekt super ook in het lage bereik. We willen het euvel echt vinden maar op deze manier is het vrij moeilijk om het probleem te vinden...

kdtvh (0) PRO, 11 jaar geleden

ik verdenk ook de roetfilter. de ontsteking van de regeneratie gebeurt door de bougie 1e (daarom dat deze sneller "versleten" is dan de andere 3.

heb je een toestel om de regeneratie handmatig aan te sturen?

gr.
Kevin

ITCars4680 (0) PRO, 11 jaar geleden

Verhip Marcel, glad over jouw tip heengelezen van de roetfilter.

Da's inderdaad een goeie, gezien de km stand en de altijd korte stukjes zal het regenereren haast nooit gewerkt hebben en er teveel deeltjes achterblijven. Ik geloof dat de auto 2 x per jaar langer dan 15min gebruikt wordt.

We hebben net even de klant gebeld en ze vertelde dat bij de eerste keer vorige week een gigantische pluim te zien was, dit is natuurlijk ook weer goed te verklaren met een vervuilde roetfilter.

Voor een handmatige aansturing van de regeneratie zullen we even bij een collega-diesel-specialist gaan lenen.

We kunnen er morgen wel weer mee verder, thanks!!

ITCars4680 (0) PRO, 11 jaar geleden

We zijn weer twee dagen verder, inmiddels is de EGR-klep gereinigd (viel reuze mee qua vervuiling) en hebben we Toyota (de leverancier-dealer) gebeld omdat niet duidelijk was of er wel of geen roetfilter tussen zat.

Al met al is deze van sept 2004 en is de officiële roetfilter vanaf juni 2005 geleverd, hier zit achter de kat wel een soort van roetfilter (letterlijke woorden chef-werkplaats) maar hier kan de regeneratie niet van uitgevoerd worden (niet handmatig, ook niet via de diagnose omdat het simpelweg nog niet in de ECU zit). Oplossing volgens hen was alles reinigen (ook spruitstukken demonteren en reinigen) en dan een hele lange testrit maken waarbij tot het maximale qua toeren en belasting gegaan moet worden...

iemand die wellicht nog ideeën heeft zonder dat we de motor opblazen, is van harte welkom deze te delen...

marcel7031 (0) PRO, 11 jaar geleden

Een roetfilterreiniger proberen? Ik hoorde wel eens de uitlaat verwijderen en de hogedrukreiniger erin..

ITCars4680 (0) PRO, 11 jaar geleden

We hebben de EGR-klep gereinigd, spruitstukken gedemonteerd en gereinigd en een toevoeging gebruikt ter versnelling van afbraak van roetdeeltjes in de roetfilter en na 110km testrijden (verdeeld over 3 dagen warm/koud) niets gemerkt dus is de auto weer terug naar de klant.

Vooralsnog lijkt het opgelost.

Iedereen bedankt voor het meedenken

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Avensis of stel zelf een nieuwe vraag.