auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Toyota Previa: inhouden op LPG bij laag toerental

Bouwjaar: 1998

Motor (170.000km) houdt resoluut in als er gas gegeven wordt bij 1000 - 2000 toeren. Heel voorzichtig gas geven biedt dan uitkomst. Soms treedt er back-fire op onder deze omstandigheden. Verder slaat de motor af op LPG als in de 4e of 5e versnelling plots de koppeling wordt ingetrapt. Op benzine start en loopt de motor perfect en treden er geen problemen op. Wat kan de oorzaak zijn ?

Geplaatst door

previa (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

is hier al vaak gezegd, maar hoe staan de kleppen?

j.romijn 0
badge

19 jaar

Beste John,

Dat weet ik niet, wij hebben de auto net een maand in ons bezit, gekocht van een particulier. Maar misschien een domme vraag, maar als de motor op benzine geen enkele klacht vertoont en alleen op lpg de genoemde klachten geeft, wat hebben de kleppen hier dan mee te maken ?

previa 0

19 jaar

Peter,
Het lijkt het er op dat je een te schraal mengsel hebt ( niet trekken en back-fire )maar om je eventueel verder te helpen zal ik moeten weten wat voor merk LPG installatie je hebt.

Wellicht heel stom, maar ik kan alleen een getuigschrift vinden van de (Belgische) LPG-installateur, waarop alleen de verschillende componenten staan omschreven. Zo zit er een verdamper in van OMVL, een ringtank van Stako, een lpg-afsluitklep van Med, een vulleiding van Parker, een 80% vullingsbegrenzer van Ceodeux, een veiligheidsklep van Ceodeux, een elektr.bed. gasklep met doorstr.begrenzer van Valtek. Maar of het G1, G2, G3, multipoint of singlepoint is kan ik nergens vinden. Er zit een grijs kastje onder het dashnoard met een zwarte wipschakelaar voor de omschakeling van LPG naar benzine. Auto start altijd op benzine, schakelt na enkele sec. automatisch over op LPG. Er zitten 4 LED's op voor de verschillende bedrijfstoestanden. Onder op dit kastje zit nog een soort resetknopje. Verder kan ik er niks van bakken.

previa 0

19 jaar

Peter,

Het is niet makkelijk om nu zo te zeggen wat je probleem is.Het lijkt mij als je je inst. zo omschrijft een vrij simpel systeem
met een lambda regeling. Een OMVL verdamper is wel makkelijk stationair af te stellen. Het advies is om naar een LPG inbouwer te gaan en daar je uitlaatgassen te meten en eventueel de LPG installatie af te laten stellen

Gisteren-avond nog even onder de motorkap gekeken. Hier valt weinig te zien, motor ligt grotendeels onder de auto. Wel lag het luchtfilterhuis uit elkaar en zat er een gat in het deksel veroorzaakt door de back-fire. Vandaag reed de auto al wat beter, waarschijnlijk door het in elkaar zetten van het luchtfilterhuis. Verder is de auto vandaag voor diagnose bij een Toyota/LPG specialist geweest en alles is nagemeten, gecontroleerd en er is mee proefgereden. Alles is in orde. De enige optie die zij kunnen bedenken en hetgeen mogelijk ook de oorzaak zal zijn is de afstelling van de kleppen. Het feit datt de klachten sinds het dalen van de buitentemperatuur zijn verergerd, bevestigt dit vermoeden volgens de monteurs. Ook zetten ze vraagtekens bij de toestand van de bougies. Deze schijnen zelden vernieuwd te worden bij de Previa omdat ze moeilijk bereikbaar zijn en derhalve voorzien zijn van platina elektroden. Wij hebben nu de vorige eigenaar een mailtje gestuurd of hij aan kan geven wanneer de kleppen en bougies voor het laatst zijn nagezien. Dus wellicht heeft John Romijn gelijk ? Wordt vervolgd.....

previa 0

19 jaar

Kleppen zijn gesteld bij 100.000 km evenals het vervangen van de bougies. De lokale Toyota / LPG expert gaat volgende week de kleppen stellen en de bougies vernieuwen, beide zijn hoognodig lijkt me.

previa 0

18 jaar

Kleppen zijn deze week gesteld, dit was hard nodig volgens Toyota-garage, kan nog 1 of 2 keer en dan kop reviseren. Verder bleek er 1 bougiekabel slecht te zijn, deze is voor nood gerepareerd. Tenslotte zijn de bougies vervangen. Ik heb een complete kabelset besteld, alsmede een nieuwe rotor en verdeelkap.
Het optrekken vanuit laag toerental is enorm verbeterd, motor heeft in het hele toerenbereik overigens veel meer pit gekregen. Echter na het intrappen van de koppeling slaat de motor nog steeds af. Dit gebeurt alleen op LPG. Wie weet verbetert dit na vervanging van bovengenoemde onderdelen. Wordt vervolgd.

previa 0

18 jaar

Bij mijn 405 op lpg dezelfde problemen (had in verleden ook back-fire gehad), eerst bougiekabels, bougies, bobine vervangen. Auto liep wel beter echter sloeg nog steeds af. Op sloop werd verteld dat gasklep door back-fire wel eens beschadigd raakt, toch maar eerst gasklep gereinigd, afslaan motor minder. gasklephuis vervangen, geen afslaande motor meer.

Maitree 0

18 jaar

Ik ga het zeker onderzoeken, bedankt voor de tip Erik. Overigens heb ik gemerkt dat de auto in koude toestand op LPG-bedrijf de eerste paar km's probleemloos rijdt. Zodra de auto enkele km's gereden heeft beginnen de problemen met afslaan en inhouden bij lage toeren pas.

previa 0

18 jaar

Peter als deze auto bij jou nog aan een kop revisie toekomt,dan kun je beter een goeie benzine kop van de sloop halen en die er op laten zetten. Stukken voordeliger.

j.romijn 0
badge

18 jaar

Onlangs liep de motor ineens helemaal niet meer op LPG. Na onderzoek door Vogels Autogas te Son, bleek de toevoerleiding van de LPG nabij het gasklephuis los te zitten. Deze is opnieuw goed gemonteerd. Tevens is meteen het gasklephuis gereinigd. Waarschijnlijk heeft die gasleiding al geruime tijd niet goed aangesloten gezeten, waardoor te weinig gastoevoer en lekkage. (Hoewel niet te ruiken). Problemen zijn (eindelijk) opgelost, motor slaat niet meer af en LPG verbruik is tevens verbeterd.

previa 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Previa of stel zelf een nieuwe vraag.