auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Toyota Avensis: Kachel geeft geen warme lucht, enkel bij hoog toerental.

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 D4D

Kachel geeft enkel warme lucht bij hoog toerental (boven 2500).
Tevens houdt de motor in/schokt wanneer ik flink optrek. Dit doet zich voornamelijk voor in hoog toerental bereik.
Het schokken/inhouden had ik al eerder last van. maar veel heftiger. kwam soms niet boven de 120 km/uur. Heb twee weken geleden de luchtmassasensor vervangen. Probleem was toen weg (niet helemaal dus).
Iemand een idee?
Groet
Taco

Geplaatst door

Taco7 (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hoe is het met het koelvloeistof niveau??? En hoe is het met de spanning van de multie riem. Hoe doet de temperatuurmeter (op het dash bord)

Het schokken met flink optrekken hoeft geen verband te hebben net de verwarming, of de cilinder kop pakking moet lek zijn...

Ha Cor,
Dank voor je reactie. Heb ondertussen al even wat verder gegoogled en zie dat ik inderdaad waarschijnlijk een koelwatersysteemprobleem heb en het inderdaad waarschijnlijk (hopelijk) geen verband houdt met schokken/inhouden.
Koelwater temp blijft netjes op pijl. Nu ik weet dat het waarschijnlijk koelwatersysteemprobleem is valt bij mij een klein kwartje.
Aantal weken geleden koelwater bijgevuld door garage. Na proefrit was peil weer gezakt. Toen hebben ze m weer bijgevuld. Op de snelweg zag ik rook onder de kap vandaan komen. Onder de kap zag ik dat er via overdrukslangetje koelwater geloost was. Dacht dat het systeem het teveel eruit gegooid had, garage had m namelijk tot over hoogniveaupijl gevuld. We moesten naar huis vanuit oost Duitsland. Ondertussen 2500 km gereden zonder problemen. Behalve nu dan, sinds twee dagen het kachelprobleem.
Wat denk je? Waterpomp checken? (Ik zal niveau even checken morgen,zal gezien bovenstaande wel te laag zijn). Tevens spanning multiriem, zal ik ook even nagaan.
En voor wat betreft het inhouden? De EGR klep schoonmaken?
Dank je alvast

Taco7 0

11 jaar

Inmiddels zit er lucht in het koesysteem vooral in de kachel. door gas te geven komt er toch soms koelvloeistof in. Schrik nu maar vast, dan hoef je het morgen niet meer te doen... Is het niveau te laag??? toch een lekke koppakking oid. denk ik.. die was er de eerste keer ook al denk ik weer. kleine kans dat alleen de overdrukklep in de overloop lekt? met hetzelfde effect.. Geen lucht maar waterdamp van meer dan 100 graden (stoom) drijft dan de vloeistof weg.
Met een goede dop kookt de vloeistof pas bij ongeveer 130 graden.

Vloeistof zet in tegenstelling tot lucht maar heel weinig uit bij opwarming.. De lucht drijft de koevloeistof voor zich uit het expantie vat in daar loopt dat de overloop uit...

Beste Cor
Niveau was inderdaad laag zoals verwacht. Liter erbij en de kachel doet t weer. Nu eens kijken waar het lek zit.

Taco7 0

11 jaar

Zojuist bij de garage geweest. Oorzaak koelwaterverlies: Koppakking (of erger, dat is pas te zeggen als de kop los is). Toyota geeft aan dat het bij dit type 9 op de 10 keer enkel de koppakking is. Koppakking vervangen voor een vernieuwde versie koppaking.

Er wordt nu gecheckt of het klopt dat de coulanceregeling opgetrokken is naar 250000km en 7jaar. Ondertussen gevraagd wat (in gunstige geval) koppakking en kop vlakken gaat kosten. Mij werd verteld dat bij dit type motor (1AD) de komplete motor eruit moet. Reden: de klep waar de ketting achter zit is wel te demonteren maar terugplaatsen (met vloeibare pakking) is niet te doen zonder dat de motor eruit is.

Klopt dit? Kosten koppakking + vlakken worden geschat op ongeveer 2000 euro.

Taco7 0

11 jaar

Zucht,toyota is ook niet meer wat het geweest is.
De d4d-d cat is een nagel aan de aan de doodskist van toyota,dat heeft wat gekost.
Ik rij nu een verso van de eerste generatie d4d zonder roetfilter en een gewone 90pk.
Mijn volgende zal geen toyota diesel worden met de beruchte serie d4d-dcat motoren.
Tegen de tijd dat ik ze aanschaf is overal de coulance en garantie af,daar lopen we dus met een grote boog omheen.

primera p11 0

11 jaar

Primera: Dank voor je bemoedigende woorden. Had je me 2 jaar geleden beter kunnen zeggen...;-)
Maar dat vroeg ik niet. Wellicht heb je wel een zinnig antwoord op mijn vraag?

Taco7 0

11 jaar

Vlgs mij heb je twee topics lopen over dit probleem.
Als het enkel de koppaaking is,verwacht ik eigenlijk geen coulance of er moet een constructiefout in zitten.
Maar dat kan de dealer beoordelen.
Kosten van 2000 euro,tja,als de boel eruit moet,dan zit je daar zo aan.
Hoop maar dat de kop gescheurd is,dan valt tie in de regeling.

primera p11 0

11 jaar

Hoe is het mogelijk??? Eerst maar eens de motor en daarna de kop verwijderen, om te zien of de pakking lekt... Het kost hoogstens een kwartier extra werk om vooraf diagnose te stellen. Maar je verdient wel bijna 2000 euro als er toch iets anders blijkt te lekken..

Cor,het vervelende is dat om een scheur in de kop vast te stellen moet de boel los.
Koppakking of scheur,het resultaat is hetzelfde,koelvloeistof verlies.
Hij moet dus sowieso los.

primera p11 0

11 jaar

Er bestaat toch zoiets als een cilinder lektest??? Ik begrijp wel dat de kans op een andere lekjkage niet zo groot is.. Maar 1 of 2 keer meemaken dat men het al wist eer er diagnose was gesteld lijkt mij genoeg... Lekker niks zeggen en doen alsof je neus bloedt... (behalve bij garantie, de fabrikant kent zijn pappenheimers..)[quote=primera p11]Cor,het vervelende is dat om een scheur in de kop vast te stellen moet de boel los.
Koppakking of scheur,het resultaat is hetzelfde,koelvloeistof verlies.
Hij moet dus sowieso los.[/quote]

Cor,hoe je het ook wend of keert.
De boel moet sowieso los en kost sowieso 2000 euro.
Het klint lullig,maar de TS jkan beter hopen dat er een scheur in de kop zit,dan valt tie in de coulance regeling.
Bij een lekke koppakking weet ik het zo net nog niet.
En ook bij cilinderlektest is ook niet altijd uit te sluiten of het de koppakking is of een scheur.

primera p11 0

11 jaar

Daar gaat het niet om. Mijn punt is dat bij dit type alle koelvloeistoflekkage problemen worden toegeschreven aan de koppakking of de cilinderkop. er wordt vergeten dat err nog andere oorzaken kunnen zijn..

Daarom opnieuw mijn stelling.... Eerst diagnose stellen en niet zomaar gaan sleutelen... Er zijn natuurlijk grenzen. Als de verlichting niet werkt probeer ik ook een nieuw lampje... Maar als demontage ervan 3 uur werk is, lijkt het me handiger eerst maar eens te meten........

Uiteraard moet je eerst vaststellen waar die lekt.
Maar dat is al vast gesteld in topic nr 6.

primera p11 0

11 jaar

Kun je op 2 manieren lezen.. Oorzaak koelwaterverlies:
Ik las het zonder dubbele punt..
Sorry je hebt gelijk..

Heren heren...hou het hoofd koel..;-)

Eerste diagnose is gebeurd op feit dat het koelwaterreservoir flink aan het borrelen is.
Dus koppakking/kop gescheurd...wellicht ergens anders een scheur maar in het blok zal het zitten lijkt mij.

Voor reparatie moet het blok eruit, dat is een ding dat vaststaat.

Ondertussen heb ik meer nieuws. Ik heb eerst contact opgenomen met een Toyota dealer in de buurt van mijn werk. Kosten opgevraagd: EUR 2200,- voor enkel de koppakking wisselen. Tevens naar coulance gevraagd. Nee meneertje die loopt tot 180000km en 7 jaar...tja u heeft 184.000 km erop staan en dan kan ik het wel voor u aan gaan vragen maar als Toyota Nederland dan coulance toezegt moet ik als dealer 1/3 van de kosten zelf betalen en gezien u geen vaste klant bent doe ik dat niet......jammer joh! U kunt wellicht zelf een brief schrijven.....
Kul verhaal vond ik, dus verder zoeken....

Vervolgens de garage gevraagd waar ik de diagnose heb laten vaststellen. Die hadden goede contacten met een andere Toyota dealer. Uitkomst: coulance is sowieso van toepassing tot 180.000 km en 7 jaar. Tussen 180.000 km en 250.000 km en 7 jaar op aanvraag. Ik de betreffende dealer gebeld. Kom maar langs dan nemen we alle gegevens op en zullen wij de aanvraag uitdoen aan de importeur.

Er is dus een groot verschil hoe een Toyota dealer zich opstelt......is dus de moeite waard om zelfs onder de Toyota dealers zelf rond te vragen.

Ik ga deze week even bij ze langs. Ik hou jullie op de hoogte.

Taco7 0

11 jaar

FF iets wat iedereen, met betrekking hiermee, misschien wel interessant vindt? in 1963 waren we Simca dealer. Simca gaf toen ipv de meeste geen 3 maar 6 maanden garantie. Op onderdelen en arbeidsloon!!! Hoe het exact geregeld was?? moet ik mijn oudste broer vragen...Het kwam er op neer dat wij als dealer de marge van de onderdelen moesten inleveren en dat we ongeveer 80 % van ons arbeidsloon bij de importeur konden claimen volgens de door hun eerder ingevoerde vaste tarieven voor vastgestelde werkzaamheden.. Net als nu was al het zoekwerk risico en dus rekening dealer. De garantie werd later(ik denk,onder druk van de concurentie) verlengd tot 1 jaar en ik weet nog dat veel Datsun(Nissan) dealers in opstand kwamen, omdat ze 3 jaar garantie door hun strot geduwd kregen. (2 jaar verlies van marge op arbeidsloon en onderdelen) Tja, zo werkte het, en nu nog denk ik...Begin jaren 80 , als Renault dealer werden we geconfronteerd met een voor de klant behoorlijk verbeterd systeem.Men noemde het coulance regeling... In het kort kwam het hier op neer: Ieder betaalde 1/3 deel van de te verwachten kosten... Klant, Dealer , en Fabrikant. Voorbeeld Totale Kosten 1000 gulden.. De klant wordt 333 gulden in rekening gebracht.Als Onderdelen en arbeidsloon elk 500 gulden zijn? ontving de dealer via de fabrikant 80% oid van het loon en de nettoprijs van de onderdelen. In plaats van 1000 gulden ving de dealer 333 (van klant) + 1/3 van netto onderdelen was (bij bv 40% marge erop) 1/3 van 60% van 500 gulden = 100 gulden. Daarnaast ontving de dealer een vergoeding van 80 % van 1/3 van het arbeidsloon.. 0,33 X 0,8 X 167 = 44 gulden.. Hoe je ook bekijkt?? De dealer ontving 44 + 100 + 333 = 478 gulden voor een reparatie waar hij normaal 1000 voor zou hebben gevangen..Inmiddels ben ik er al heel wat jaren uit...Maar fabrikanten kennende ??? denk ik dat het nu niet veel anders zal zijn...Ik begrijp de klant, maar ik begrijp ook de de dealer die de boot afhoudt...

Ergens vind ik de reactie van de dealer begrijpelijk.
Je auto is ergens anders in onderhoud,regel het daar maar mee.
Al die jaren mijn deur voorbij gelopen en nu coulance gaan claimen.
Dat antwoord kun je krijgen,zou je zelf misschien ook doen in zo'n geval.

primera p11 0

11 jaar

Als dealer representateer je het merk, in dit geval Toyota, handel daar dan ook naar.
Zodra dealers iets schappelijker met werkplaatstarieven en onderdeel prijzen gaan werken denk ik dat ze de tent zo voltrekken. Ik vind het niet erg iets meer te betalen, maar ik schrik altijd enorm van de prijzen die zij rekenen. In hoeverre zou je kunnen zeggen...eigen schuld, dikke...? Ik weet het niet. Tevens is het geen verplichting onderhoud uit te laten voeren bij de merkdealer.
Wanneer de coulance regeling ook bij een onafhankelijke dealer geregeld kon worden zou ik dat doen.
Wellicht ben ik nu wel genegen om bij de dealer die voor mij zn best gaat doen mijn onderhoud te gaan laten uitvoeren. Zo werkt het namelijk ook nog. Dus die ene dealer heeft gewoon pech omdat hij niet verder denkt dan zn neus lang is. Dit even gezegd hebbende....nogmaals. Ik laat even weten hoe dit afloopt.

Taco7 0

11 jaar

[quote=Taco7]Als dealer representeer je het merk, in dit geval Toyota, handel daar dan ook naar.
Zodra dealers iets schappelijker met werkplaatstarieven en onderdeel prijzen gaan werken denk ik dat ze de tent zo voltrekken. Ik vind het niet erg iets meer te betalen, maar ik schrik altijd enorm van de prijzen die zij rekenen[/quote]
Grote stappen snel thuis....., het steekt iets anders in elkaar.

Dealers kunnen in deze materie niets veranderen gezien zij contractueel verbonden zijn aan een importeur.
De importeur bepaald de prijzen en de marges, niet de dealer.

Dealers moeten voldoen aan een bepaalde uitrusting en uitstraling waarmee ze in mijn ogen de drempel wel heel erg hoog leggen voor de normale man die net iets minder te besteden heeft.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

11 jaar

De fabrikant lacht zich een bult.. De dealer welke minimale tarieven hanteert heeft de minste mogelijkheden.. De dealer welke hard roept maar net als de fabrikant alles zodanig organiseert dat de zaak afgeschoven wordt doet het meestal beter...En klanten welke vertellen: "Als je me nu van alles geeft zal ik het je later terug geven" geloof ik niet.

Het is nog steeds zoals vroeger.. De dealer staat onder druk en de fabrikant wil dat graag zo houden...En sommige klanten doen alsof ze dat niet begrijpen...

Vanmiddag te horen gekregen dat onder coulance de complete motor kostenloos uitgewisseld wordt. Vervangend vervoer wordt waarschijnlijk zelfs vergoed. Snel antwoord en gelukkig voor mij bijzonder positief antwoord. Ik waardeer dus de opstelling van de dealer in amersfoort. Geen gepiep van u ben geen vaste klant. Doet wat je van een dealer verwacht.
Meteen aangegeven dat ze APK mogen uitvoeren en groot onderhoud. Ik doe dus wat de dealer van mij verwacht als hij zn best doet.
Zo werkt t volgns mij. Was ik jouw rug, was jij de mijne...voor wat hoort wat...etc. En nee, het blijft niet bij 1 onderhoudsbeurtje.

Taco7 0

11 jaar

Hoe je het ook wend of keert,het word in ieder geval netjes opgelost.
En dat is uiteindelijk ook normaal.
Als je claimt kwaliteit te maken zoals toyota dat doet,moet je ook kwaliteit bieden als je rotzooi maakt.
Dat doen ze tot 250.000km.
Coulance tot 250.000km vind ik ook normaal,motor zit op de helft van zijn levensduur.
Gewoon keurig opgelost.

primera p11 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Avensis of stel zelf een nieuwe vraag.