Toyota Corolla Verso: Koppeling klappert vooral bij koude motor

Bouwjaar: 2011, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1600

het betreft hier uiteraard geen corolla verso, maar een verso van 8-2011 met slechts 4000km gelopen. Sinds een paar weken valt mij op dat met onze Verso vooral bij koude motor niet meer fatsoenlijk weg te rijden valt. De koppeling klappert alsof er olie op zit. De garage heeft pas over 14 dagen tijd, maar ik wil natuurlijk heel graag weten wat er aan de hand is. Zelf vermoed ik een lekke versnellingsbakkeerring of krukaskeerring. De dealer had het over frictiemateriaal dat door een paar dagen staan gecombineerd met regen vochtig zou zijn. Omdat het een nieuwe auto is met uiteraard 3 jaar garantie sleutel ik er zelf niet aan, anders had ik de bak al lang eens los gehad. Ook is mij opgevallen dat ik tot twee keer toe de versnellingsbak voor een stoplicht niet in de 1 geschakeld kreeg. Ik moest eerst de pook richting 2 duwen en daarna ging hij pas in de 1. Voor alle duidelijkheid de koppeling komt wel zeker helemaal vrij en de bak schakelt verder voorbeeldig mooi.
Het lijkt erop alsof ik twee problemen heb. Graag zou ik willen weten wat er aan de hand is en of het meer voorkomt bij de Verso.

Groet Bert928GT ( Toyota Verso, Ford Focus wagon, Porsche 928GT)

Bert928GT

Geplaatst door Bert928GT (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Corolla? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Hij is nieuw,dus dealer klusje.
kan idd combi vocht en een paar dagen staan zijn,of lekke krukaskeerring of de koppeling is onoordeelkundig behandeld en daardoor verbrand.

Bert928GT (0), 12 jaar geleden

Vocht zou inderdaad kunnen. Vanochtend trad het probleem duidelijk op en vanmiddag weer. Zelf denk ik aan olie op de koppeling. Onoordeelkundig gebruik is uitgesloten, zonder te willen opscheppen kan ik zeggen dat zowel mijn vrouw al ikzelf technisch goede chauffeurs zijn. Ik heb overal op internet gezocht, maar het lijkt geen specifiek probleem te zijn van de Verso. Als het snel erger wordt zet ik de auto bij de dealer op de stoep en mag hij het uitzoeken. Jammer dat het allemaal zo lang moet duren en juist om dit soort problemen zo veel mogelijk te voorkomen heb ik een toyota gekocht. Als ik aan het eind van de maand wat weet meld ik mij met de oorzaak.

Groet Bert928GT

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Dat probleem wat jij hebt herken ik wel,bij mij begint dat nu langzaam te komen.
Maar de mijne staat over de twee ton en ik vermoed dat dat meer aan de drukgroep ligt en dat het bij mij een normaal slijtage patroon is gezien de km stand.
En idd,alleen in de ochtend bij vochtig weer merk ik er meer van,het is nog niet storend aanwezig.
Als ik iets meer gas geef dan normaal dan heb ik het niet.
Het is ook geen specifiek probleem van de verso,maar het mag bij een nieuwe auto gewoon niet voorkomen met een lage km stand.
De peugeot'en de vw's die ik gereden heb hadden het allemaal in meer of mindere mate.
Heb weleens een complete koppeling vervangen en 15/20.000 km later zat het er weer in.
Een monteur kwam toen met de tip de koppeling een paar keer flink te laten slippen,dan slijp je er een klein laagje af en ligt de plaat weeer goed aan en was het weg.
Toendertijd zeiden ze,er word geen asbest meer in de koppeling gebruikt en daardoor was de warmte afvoer minder met als gevolg het licht krom trekken van de plaat.
Het was overigens een goede tip,want idd was het bibberen weg bij koude motor en vochtig weer.
Maar het bleef een repeterend probleem.

ratdraaier (0), 12 jaar geleden

kan het niet zijn dat er wat lucht in de leiding zit van de koppeling en dat hij slecht vrij trekt en na een paar keer opnieuw instappen wel voldoende vrij trekt en anders zou ik denken dat de diafragma plaat/veer stuk is een productiefout zou kunnen bij een kapotte keerring zou je olie lekage moeten zien lijkt me
en als hij met olie besmeurd is zou hij volgens mij nog wel werken maar eerder gaan slippen en niet klapperen

Bert928GT (0), 12 jaar geleden

Het klapperen doet zich voor vlak voor het moment dat de koppeling helemaal aangrijpt. De wrijving is dan het grootst. Natuurlijk kun je het grotendeels voorkomen door met iets meer toeren weg te rijden bij heel weinig gas en dan pas als je de koppeling helemaal los hebt gas bij te geven. Als je echter enigszins berop staat lukt dat al moeilijker.
Vandaag heb ik weer met de auto gereden en het was er gewoon weer vanochtend. Natuurlijk is het weer vochtig en regenachtig geweest, dus dat is als oorzaak niet helemaal uit te sluiten. Als het aan de diafragmaveer zou liggen dan zou het toch ook bij warme motor moeten gebeuren of niet? Lucht in de koppeling is het vermoedelijk niet, de koppeling komt onder alle omstandigheden helemaal vrij. Bij warme motor is het helemaal weg. Mijn theorie is dat de krukaskeerring een klein beetje lekt op de plaat. Als de koppeling vervolgens een paar keer slipt bij het optrekken is de olie weer verbrand en functioneert de koppeling weer normaal. Deze week wordt het droger en dan zal ik er ook weer eens goed op letten. Ook zal ik even de aansluiting tussen bak en motor op olie inspecteren, tot nu toe was er niets te zien. Ik houd jullie op de hoogte. Mijn Ford Focus met dik 150000km en mijn Porsche met 140000km achter de kiezen hebben dit absoluut niet. Ooit had ik een oude BMW met ruim 2 ton achter de kiezen en die had het ook, maar een nieuwe auto hoor dat niet te doen.

Groet Bert928Gt

ratdraaier (0), 12 jaar geleden

ja bert idd een beetje vreemd allemaal ik ben erg benieuwd wat het zou zijn

Bert928GT (0), 12 jaar geleden

Nu het wat droger weer is heeft de auto er geen last van. Ook heb ik de auto van onder goed bekeken en die blijft 100% droog. Voorzichtig concludeer ik dan ook dat het een combinatie van vocht en wat langer staan is. Met de dealer heb ik dan ook afgesproken dat ik het voorlopig even aankijk, omdat ik ook geen zin heb om de boel uit elkaar te laten schroeven om vervolgens tot de conclusie te komen dat het corrosie is bij vochtig weer. Mocht het blijvend zijn en/of erger worden dan gaat hij uiteraard wel voorgarantie uit elkaar. Een nieuwe Toyota hoort gewoon foutloos te rijden.

Groet Bert928GT

ratdraaier (0), 12 jaar geleden

ja idd ik zou het ook gewoon even aan zien suc6 er mee

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Corolla of stel zelf een nieuwe vraag.