Toyota Corolla: Koppelingsproblemen bij Corolla 2.0d 1998

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0

Hallo allemaal,

Na lang zich keurig gedragen te hebben, blijkt de corolla van mijn vrouw nu, bij 265.000 km wat problemen te geven.
Als er ontkoppeld wordt dan gebeurd het nu steeds vaker dat we moeilijk van versnelling kunnen wisselen, soms blijft de auto 'kruipen', komt dus niet goed vrij en soms gaat het wisselen van versnellingen erg stroef, soms met tandenpoetsen tot gevolg.

Meestal is de remedie door de het koppelingspedaal weer op te laten komen en opnieuw in te drukken, heel soms voel je gewoon dat de druk niet goed wordt opgebouwd.
De olie is al vervangen maar biedt geen soelaas.

Hoofdverdachte is mijn inziens de hoofdkoppelcylinder bij het pedaal maar het kan natuurlijk ook de nemer zijn op de versnellingsbak.

Hoe zou ik goed kunnen controleren welke van de twee de dader is?

Zijn er verder ervaringen met koppelingsproblemen bij een corolla?

Alvast bedankt voor de reacties.

Looney11

Geplaatst door Looney11 (0) PRO , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Corolla? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

Hans4037 (0) PRO, 15 jaar geleden

Meestal is het de hulpcilinder die als eerste kapot gaat.

Hans

Looney11 (0) PRO, 15 jaar geleden

Is de hulpcilinder redelijk goed zelf te vervangen?

Toyota11662 (0) PRO, 15 jaar geleden

Meestal als je hoofdkoppelingscilinder defect is dan is er een lekkage aan de binnenzijde bij het pedaal te zien.. weet je zeker dat niet gewoon je koppeling op is? als ik jou verhaal beetje lees denk ik dat eerder? Is je druk altijd hetzelfde van je pedaal of is die op het moment dat hij slecht schakelt anders?

Michiel7811 (0), 15 jaar geleden

Rudy,

Als de voering versleten is dan zul je toch eerder slip hebben tijdens het optrekken en juist geen problemen hebben met schakelen?

Ik vroeg me af, als je lang het pedaal ingedrukt houdt, laten we zeggen enkele minuten, zie je dan aan de "nemer" op de versnellingsbak dat die langzaam terug komt ( en evt. lekkage). Dat lijkt me dan een goed teken dat een cilinder versleten is.

Michiel

Michiel7811 (0), 15 jaar geleden

Rudy,

Ik heb dezelfde auto, ook uit 98 met dezelfde diesel.

Als je het laat vervangen/repareren zou ik graag weten wat ongeveer de kosten zijn.

De mijne heeft inmiddels 322k gereden en nog niets kapot gehad.

Schakelen gaat bij mij ook lastig, ik moet heel voorzichtig inleggen. Vooral naar de 1 en van de 1 naar de 2. Dit is nog veel erger bij kou/koude motor. Bij mij heeft dit echter niets met de koppeling te maken. Ook kruipen bij ingetrapte koppeling is niet aan de orde.

Groet,

Michiel

post767 (0), 15 jaar geleden

Hoi,

90%zeker een van de twee koppelingscylinders!

Ik zou ze gewoon beide vervangen! Oem kosten ze samen nog geen 100 euro en het is een uurtje sleutelen. Maak ook de bouten vd remcylinder los, anders krijg je de nieuwe koppelingscylinder er niet in.

Vaak wordt het verversen van de vloeistof vergeten, dan is het niet gek dat deze na 10 jaar en meerdan 2.5 ton de geest geven!
Bij mij was het bij 235.000

grt ward

Nico8119 (0), 15 jaar geleden

Regelmatig verversen is inderdaad noodzakelijk bij iedere auto. Vooral voor de hulpkoppelingcylinder. Op een gegeven moment roest die vanbinnen weg (de vloeistof is dan helemaal zwart) en raakt 'ie lek. Dan kom je met een beetje pech geen meter verder meer.

Wellicht moet de versnellingsbak olie worden vervangen? Ik heb zelf een Corolla uit '94 gehad (bij 340k weggedaan vanwege een tik in de motor) en daarmee heb ik nooit gedonder gehad met de versnellingsbak.

Bstx24 (0) PRO, 15 jaar geleden

Bijna 95% zeker dat jouw probleem de hoofdkoppelings cilinder is, gebeurt wel vaker als ze er een heleboel km's op zitten hebben.
Kan natuurlijk ook zijn dat de veren van de drukgroep lam beginnen te worden.
Nog steeds de 1é koppeling ??

Gebeurt het niet soms als je hem in een versnelling zet met koppeling ingeduwd en deze blijft induwen , dat de wagen na een tijdje van zelf begint te rijden ???
Mvg bert

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Corolla of stel zelf een nieuwe vraag.