Toyota Avensis Verso: Lambda Sensor

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2Liter

Hallo allemaal
Ik rij een Toyota Avensis Verso uit 2002 (nieuw gekocht). Paar jaar terug (km-stand 110.000km) ging een lampje op het dashboard branden. Was volgens de garage een kapotte “lambda sensor”. Kostte € 300. Na enkele weken ging ie weer branden. Bleek weer zoiets te zijn. Garage vertelde mij dat er 4 van die dingen in mijn auto zitten en dat ze alle 4 kapot kunnen. De facto betekent dat dat je dus in principe om de haverklap met deze extra kosten geconfronteerd kan worden. En dat blijkt wel want nu is dat lampje weer gaan branden. Dat is toch van de gekke? Wie heeft hier ervaring mee? Zo’n sensor moet toch een redelijke tijd mee kunnen gaan? Het is volgens mij niet een apparaat dat aan zware slijtage onderhevig is. De laatste jaren rij ik extreem weinig (3000km per jaar).
Bedankt voor uw reacties.
De groeten en een Gelukkig Nieuwjaar

PS Ik merk niets aan de auto en vraag me af of ik niet gewoon kan blijven doorrijden met zo'n kapotte sensor.
Oliepeil en koelwaterniveau in orde.
Volgende APK-keuring is in april.

Rrrrobert

Geplaatst door Rrrrobert (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Avensis? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

daandc (0) PRO, 13 jaar geleden

Robert heb je ook de code opgeschreven of opgevraagd .

Er zijn inderdaad 4 lambda sensoren aan boord .

Bank 1 sensor 1 = cillinder 1+2 voor de kat

Bank 2 sensor 2 cillinder 3+4 voor de kat

Bank 1 sensor 3 cillinder 1+2 achter de kat

Bank 2 sensor 4 cillinder 3+4 achter de kat

Dus kan je voorstellen dat deze ieder een eigen foutcode hebben .

En hierop heb ook weer verschillende foutcode,s zoals signaal niet plausibel of heater control signaal te laag / of te hoog / of weerstand etc .

Wat ik al een paar keer heb meegemaakt is dat de heater in je lambdasensor stuk is en mijn ervaring is dat het altijd bank 1 sensor 1 is .

Code P0135 = o2 sensor heater circuit ( fabriekkant specifiek is dat p1155 bank1 sensor 1 )

Ja kunt er mee doorrijden !!

Maar beter is het oplossen ivm keuring en de bij behorende 4 gastest .

Deze waarden moeten correct zijn .

Motorlampje mag ook niet branden duidt op een motor probleem met bij behorende uitstoot problemen .

Maar om het probleem echt aan te pakken zou je het gasklephuis eens moeten reinigen hier zit door dat je weinig en waarschijnlijk te kleine stukjes rijdt drap( troep ) in je gasklephuis .

Vaker dit probleem gehad en de eigenaren reden ook volgens het nieuwe rijden dit is ook bar slecht voor de huidige motoren .

Deze drap wordt mee gezogen en vervuild ook je lambda sensor voor de kat .

Dit is ook de reden dat de sensoren achter kat niet stuk gaan .

Want de kat is zo heet die verbrand die troep wel .

Het beste is het komplete inlaat traject reinigen en dan de kapotte sensor vervangen .

En als het motortje warm is af en toe even toeren maken waardeert het karretje wel .

Lambda sensor reinigen werkt wel maar is meestal van korte duur reinigen met remmenreiniger en luchtspuit .

Maar ik denk alleen dat het jaartal niet klopt !!!! 1992 ???

Rrrrobert (0), 13 jaar geleden

Hallo Daan
Zeer bedankt voor je bericht. Kon niet eerder reageren.
Zag inderdaad ergens op een rekening staan P0141: Oxygen Sensor Heater Circuit (bank 1 sensor 2).
Mijn ervaring is dat het probleem steeds terugkomt en ik heb eerlijk gezegd mijn buik vol van Toyota. Ik ben dat merk gaan rijden vanwege zijn reputatie maar die is volgens mij gewoon fake. Toen de auto een week oud was stond ik al met pech (bleek een loszittend relais). Ook is ie al een keer teruggegaan vanwege een oproep van de fabriek. Voor wat betreft de sensoren geeft de dealer hier in Zoetermeer niet meer thuis omdat de auto van 2002 is maar het probleem van de sensoren heb ik al jaren. Het beste is denk ik deze kapotte sensor te laten vervangen bij de e.v. apk-keuring en dan overstappen op een ander merk.
Goet Robbert

PS Jaartal klopt inderdaad niet. Heb je scherp gezien. Moet 2002 zijn.

maarten4874 (0) PRO, 13 jaar geleden

robbert,
geloof me,elk merk heeft z'n problemen...
Dat de dealer je niet wilt helpen omdat de auto van 2002 is is echt niet normaal vind ik. Hebben ze dan al genoeg geld verdiend om werk te weigeren???
Weet je toevallig of de garage een originele sensor heeft gebruikt? daar gaat het ook vaak fout. Verder laat ze eens de spanning controleren,anders blijf je bezig met sensoren te vervangen.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Voor dat je dure sensoren gaat vervangen, zou ik eerst laten uitlezen welke storing je nu hebt.
Hoeft helemaal geen lambda sensor te zijn die er nu voor zorgt dat het lampje aan gaat.

Mercury (0) PRO, 13 jaar geleden

Juist, het kan best een andere storing zijn, dus laten uitlezen, altijd de codes op laten schrijven (kunnen wij hier zien wat er nu precies mis is) en dan pas weet je of het weer een lambdasensor is

Het probleem met de lambda sensoren hoeft niet terug te komen en jou verhaal van slechte auto...... Toyota's worden over het algemeen gezien als heel erg betrouwbaar (er zijn een paar uitzonderingen) je hebt de auto al 9 jaar en dat zal toch ook een reden hebben.
Indien je je dealer niet vertrouwd of ongeschikt vindt, kun je toch ook naar een universeel autobedrijf gaan? vraag eens rond in je kennissenkring waar zij goede ervaringen mee hebben.

Helaas (voor sommige mensen weer niet) is door de milieu eisen en ons zo goedkoop mogelijk rijden wens, de techniek tegenwoordig van zoveel electronica voorzien dat daar nog wel eens wat stuk gaat. Zo'n sensor zit in een uitlaat, wordt koud, maar ook erg warm en ja, dat levert wel eens problemen op.

gr

Peco Power

daandc (0) PRO, 13 jaar geleden

Robbert ik ga met de anderen mee toyota heeft een goede naam en probeerd dit ook goed te houden .

Kijk maar naar de terugroep actie,s (gaspedaal) bij de helft van de auto,s was het niet nodig en puur uit voorzorg .

Jij hebt ook de pech dat je door een waardeloze dealer wordt geholpen .

Maar er zijn ook merkdealers die wel voor hun klanten klaarstaan .


Wat betreft de sensor kijk eens of dit een orginele lambda sensor is want uit ervaring weet ik dat een imitatie niet accedeert bij een toyota .

En vergewis je er eens van of ze deze niet bij de bedrading gesoldeerd hebben want dit mag niet omdat een sonde ademt via de bedrading .

Maar lees m eerst eens uit zoals oldford aangeeft .


Je kun zelf overwegen om een simpel stand alone readertje aan te schaffen voor 60 euro heb je er al een om pxxx code,s te lezen en te wissen .

Die heb je met een storing al terug verdient.

Rrrrobert (0), 13 jaar geleden

Hallo luitjes. Allemaal bedankt voor jullie reacties. Inmiddels heeft de auto een onderhoudsbeurt + apk ondergaan en het lampje brandt niet meer. Uit de vele gesprekken met monteurs (zelf heb ik er niet zo veel verstand van) begrijp ik dat echt alles uit de kast is gehaald en geen mogelijkheid onbenut is gelaten om het probleem met de sensoren op te lossen. En ja, er worden uitsluitend originele sensoren van Toyota gemonteerd. Andere merken worden niet door het systeem geaccepteerd.
Ben ook al naar andere auto’s gaan kijken maar ik ben toch bang dat ik te veel verknocht ben aan deze wagen. Hij rijdt fijn en ik kan het halve hockeyteam van mijn dochter er in meenemen. Jammer dat ie niet meer wordt gebouwd. En jammer dat ik met een waardeloze dealer heb te maken.
De groeten allemaal
Robbert

Mischa333 (0), 11 jaar geleden

Daan,
Wij hebben een 2e hands Toyota avensis verso 2002 gekocht en daarmee naar Frankrijk geweest. daarna is het storingslampje gaan branden. uit laten lezen;diagnose luchtsensor. Ik heb me laten vertellen dat de E10 benzine het probleem zou zijn.
Jij adviseert om het gasklephuis te reinigen. kan iedere garage dat en is het veel werk? En is daarmee dan het probleem verholpen of moet dan toch ook die sensor nog vervangen worden?

daandc (0) PRO, 11 jaar geleden

Hoeveel heeft de advensis gelopen ?

Vervang sowieso de sensor maar deze is inderdaad door het tanken met e10 naar de haaien gegaan .

Ik had laatst ook 2 auto's die allebei op doorreis in frankrijk getankt hadden .

Daarna de sensor vervangen en code's gewist probleem verholpen .

Maar let op ga als je de mil wilt resetten doormiddel met de accupolen loshalen want dan je kan door de vervuiling die aanwezig is het stationair stellertje vast gaan zitten .

En je leerwaarden raak je kwijt .

Mischa333 (0), 11 jaar geleden

hij heeft precies 100.000 km gelopen. Ik heb inderdaad de accupolen losgehaald. lampje was toen uit maar is vrijwel meteen weer gaan branden. moet ik dus toch de sensor vervangen. ik zag op internet een sensor voor 100,- euro maar er wordt veel gewaarshuwd dat het echt alleen origineel Toyota mag zijn. heb jij daar een mening over? en wat is het stationairstellertje? ik dacht dat dat allemaal automatisch gaat. Moet wel zeggen dat ie inderdaad veel toeren maakt bij stationair draaien als de motor koud is en ook dat het toerental dan op en neergaat. bij de garage hadden ze gezegd dat dat over zou gaan omdat ie dat moet 'leren' ze hadden er namelijk een andere accu ingezet. Dit is inderdaad flink afgenomen en nu ik de polen heb losgehad toch niet meer zo erg als eerst.

daandc (0) PRO, 11 jaar geleden

Ten eerste: ja alleen een orginele lambdasensor gebruiken .

Met een imitatie dan ben over een maand of 2 weer aan de beurt .

Juist het resetten met de accupool wordt sterk afgeraden ik heb laatst ook een advensis gehad waarvan de auto hierdoor beroerd stationair loopt .

Dit komt omdat de ecu zelflerend is om op langere termijn in te spelen op inwendige vervuiling van de motor .( longfueltrim )

De stationairsteller zit op het gasklephuis geschroeft met kruiskopschoefjes deze regelt de omlooplucht tbv het stationairtoerental .

Er zit een connector met 3 draden op .

Wees wel even voorzichting mocht je de steller los willen halen gebruik een goede passende kruiskopschroevendraaier anders draai je ze gauw verrot .

gerdu (0), 11 jaar geleden

hallo allemaal,
ik heb een aversis 1.8 vvti combi uit 2001 met 190.000 km. ook bij mij ging het lampje branden van het motormanagement. uit laten lezen bij de garage en diagnose: lambda sensor 1 bank 1 defect en gat in de uitlaat. dat laatste was wel te lassen maar het eerste moest snel verholpen worden om te voorkomen dat de kat eraan zou gaan. nieuwe lambda sensor kost 300 euro.
Aangezien het een auto uit 2001 betreft gevraagd of het goedkoper kan. originele onderdelen zijn essentieel, dus op basis van OEM nummer en merk Denso (origineel toyota(?)) zelf via internet een nieuwe besteld en deze door toyota laten monteren. 100 euro uitgespaard. maar, na ongeveer 10km opnieuw het lampje aan. weer naar de garage; de nieuwe sensor is stuk, zelfde storing.
Toen was het advies, en hier de kern van mijn verhaal, eerst de uitlaat repareren, want met een gat erin kan het lucht aanzuigen en dat levert valse waarden door de sensor. dus mijn eerste reactie was; had dat meteen gezegd! want heb ik nu een goede sensor vervangen door een nieuwe en blijkt het probleem de uitlaat?
Maar goed, afspraak gemaakt voor het lassen van de uitlaat. na 1,5 uur kreeg ik te horen dat er niets gelast was en dat er twee gaten geconstateerd zijn, 1 is te lassen, de andere niet want in een flexibel onderdeel van de uitlaat. dit laatste onderdeel vervangen; 600 euro...
Na discussie over 1. waarom het vinden van 2 gaten in de uitlaat zo lang moet duren en 2. waarom niet direct het advies gegeven is om eerst de uitlaat aan te pakken, toch een beetje pissig huiswaarts. op de terugweg ontdekt dat het dekseltje van de zekeringenbak in het dashboard, links onder het stuur, eraf was dus deze weer teruggeplaatst.
ik ben een leek wat betreft autotechniek, laat ik dat voorop stellen. maar nu heb ik 30km gereden en het lampje brand (nog) NIET!

graag zou ik jullie mening horen over:
-is er een verband tussen een lekkende uitlaat en de lambda sensor? kortom, ben ik terecht boos en achterdochtig dat de sensor voor niets is vervangen?
-is het mogelijk dat het lampje motormanagement iets met de zekeringen van doen heeft? waarom heb ik nu (nog) geen melding en waarom kijk je naar zekeringen als je een gat in de uitlaat wil verhelpen?
-volgens een medewerker van toyota wil het juiste OEM nummer in combinatie met het merk Denso niet altijd zeggen dat je op hetzelfde onderdeel uitkomt dan wanneer toyota deze bestelt. kortom, heb ik dan toch niet een origineel onderdeel aangeschaft?

ik ben heel benieuwd naar jullie reacties, want ik weet echt niet zo goed wat ik met deze situatie aan moet!
alvast bedankt!
chris

daandc (0) PRO, 11 jaar geleden

Ik heb het al vaker meegemaakt je moet echt een orginele halen bij de dealer want anders ben je zo weer aan de beurt .

En elke keer weer zijn er toch mensen ondanks waarschuwingen dat toch een imi of dergelijks kopen .

Wat betreft je uitlaat ja een gat betekend valse lucht dus een storing want de motorsturing wil ingrijpen door het mengsel te verijken .

Maar dit kun je bij een universeel laten repareren want flexibele stukken zijn verkrijgbaar in de handel en deze willen dit nog wel eens voor je doen .

Bij sommige dealers verkopen ze liever een hele uitlaat of de jongens die daar lopen kunnen niet lassen want dan kunnen er een hoop niet meer .

Wat betreft je zekeringen om de storing te wissen hebben ze waarschijnlijk de ecu zekering 15 amp er voor een 10 sec uitgehaald .

Maar is wel knullig want ze hebben een tester/uitleestool liggen.

Maar er zijn ook dealer's waar je nog wel fatsoenlijk/kundig geholpen wordt.

kaleido 1 (1705) PRO, 11 jaar geleden

Gerdu even een eigen topic openen , deze laten verplaatsen !

gerdu (0), 11 jaar geleden

excuus, ben nieuw met forums...
ik heb een nieuw onderwerp aangemaakt.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Avensis of stel zelf een nieuwe vraag.