Wie kan mij op weg helpen???? Ik heb de lambdasonde vervangen door imitatie NGK/NTK 4 draads uitvoering maar krijg toch weer code 21 (het betreft 'n arm mengsel motor met 1 sensor latere types hebben 2 sensors 1voor en 1 na de kat) met lambdawaarde 0.97-1.60 terwijl nomaal de waarde 0.96-1.04 is
kan het wezen dat ik 'n verkeerde lambdasonde heb gemonteerd die niet aan de waarde voldoet.
Weet iemand de juiste kleuren van de draden bij de steker van de lambdasensor en de kabelboom
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Meet je die waardes met aan of afgesloten lamdasonde? Als de ecu stuk is kan het probleem ook daar vandaan komen. Als je de zwarte draad vanaf de sonde op meet verandert de waarde dan ook? Deze ecu willen wel vaker stuk gaan en dan lijkt het of het probleem is de sonde zit maar dat hoeft niet perse.
Sytze
Hallo Sytze bedankt voor de reactie ik reageer wel even na het weekend dan heb ik wat meer tijd om het door te nemen anders mag ik in de auto gaan slapen
Zit je zo onder plak? hehehe
Hallo Sytze er zijn wel eens van die dagen dat je moeders moet vertroetelen in plaats van je auto.
Ik kon in eerste instantie niet duidelijkheid krijgen of ik het juiste type lambdasonde had gekocht ivm de afwijkende waarde (deze staan in het APK boek Reg.Perm. Eisen Blz 14) foutcode 21 is vlgs Toyota de verwarming van de Lambdasonde er staat wel 12V op 1 van de draden gemeten met fluke en met n' H1 lamp maar als ik de sonde eruit haal en het contact aan zet merk ik niet dat hij warm wordt (EGR klep is ook schoon gemaakt) voor dat ik de ECU ga vervangen (is nog al prijzig en moeilijk aan te komen) wil zeker weten dat ik alle mogelijke andere oorzaken heb gecontroleerd ik ben niet zo'n kei in electronica als iemand nog tips en trucs weet houd ik me aanbevolen
Mvrgr. AT
Zet er maar een orginele sensor in.
Omdat het hier om een lean-burn motor gaat werkt deze sensor afwijkend dan van een normale o2-sensor.
Dit is overigens ook te merken aan de prijs van deze sensor(dacht iets van 470,- euro's).
Toyota » Lambdasonde » Post #368056
Report by akoninkx
Hallo Tarabeest ik heb nog navraag gedaan bij de leverancier van de lambdasonde en deze heeft zelfs nog 'n tweede besteld bij de eerste was de doos al open geweest het type wat mij geleverd is OZA573-E1 0286 staat in de NGK/NTK referentielijst met steker 34 passend voor motor type 4A-FE en 7A-FE dit zijn beide arm mengsel motoren of heb jij daar toch 'n slechte ervaring mee???
Mvrgr . At
Bericht verplaatst door moderator. Was in rapportageafdeling voor moderatoren geplaatst.
Moderator.
[quote=tarabeest]Zet er maar een orginele sensor in.
Omdat het hier om een lean-burn motor gaat werkt deze sensor afwijkend dan van een normale o2-sensor.
Dit is overigens ook te merken aan de prijs van deze sensor(dacht iets van 470,- euro's).[/quote]
We hebben wel es vaker een discussie gehad hier waar de werking van een uni lambdasensor in twijfel werd getrokken. Tot op vandaag monteren wij WEL sondes (MECATECH) die niet orgineel zijn, en daar ondervinden we dus nooit problemen mee, ook in deze auto's. Het werk gebied verschuift idd enigzins maar dat merk je in het rijden en bij de emmisie controle niet.
Sytze
4a-fe en de 7a-fe hoeven niet perse mager mengsel motoren te zijn, dit is bij de 4a-fe alleen het geval als deze in een carina e station wagon ligt zover ik weet en de 7a-fe uit de celica is een normale motor, alleen als die in een carina e ligt is het een mager mengsel motor.
Tevens wat Sytse schrijft klopt wel maar ik denk toch dat die van een lean-burn motor iets speciaals is en dan ook niet gemaakt wordt in de after market handel.
Nee op zich is dat waar van die aftermarket. Zeg alleen dat ie er heel prima mee kan lopen en goed aan de emissie eis voldoet.
Hallo Sytze en Tarabeest ik heb jullie discussie gevolgd en ga toch eens info inwinnen over de sensor die Sytze monteerd en geen problemen geeft. Volgens mijn info zijn de 2 motoren 4A-FE en 7A-FE toch arm mengsel motoren vlgs het APK boek Regeling Permanente Eisen Blz.14 is de Lambda waarde 0.97-1.60 voor de deze motoren terwijl de normale waarde ± 0.95-1.09 is.
Mvrgr At
Klopt exact wat je schrijft! Heb je een sensor die vast zit met 2 bouten op de uitlaat? Dan moet er even een tap doorheen namelijk. Denk het haast wel. Je zou het niet verwachten maar toch hebben we prima resultaten met een mecatech sonde in deze motoren. Vergeet niet dat ik deze sondes verkoop voor 5 tientjes (4 draads).
Probeer het maar eens, als het niet werkt neem ik um zo terug. Maar dat doet ie wel.
Sytze
Je kunt het zeker proberen als het werkt heb je geluk, maar geloog me maar er zijn echt twee type's 4a-fe en 7a-fe, ik werk zelf bij toyota zodoende.
Ik wil wel graag weten of je het probleem opgelost heb met de sensor van Sytze kan ik klanten dit alternatief natuurlijk ook geven in plaats van de kleine 500,-.
Hallo Sytze en Tarabeest ik heb gezocht naar 'n garage in mijn omgeving die mij de sensor evt. kan leveren maar kan pas na het weekend ivm vrije dagen van de leverancier bericht ontvangen ( er word niet aan 'n particulier geleverd)
Mvrgr. At
Je zegt het maar.....stuur um zo op.
Orginele lambda sonde monteren is de goede oplossing .Goed en goedkoop via Ebay.de Magermix sonde.!!!!!!!!!!!!!!
Ja dat is het allerbeste.........
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Carina of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar