Beste gelukkige en minder gelukkige autobezitters,
Ik wil komend weekend mijn D-riempje vervangen. Nu heb ik geen pneumatisch of elektrisch hamerslagsleutels. Ik heb wel een handmatige, zo eentje waar je met de hamer achterop tikt en die dan een slag maakt. Ik vraag me af of ik risico loop iets te beschadigen aan de krukas. Deze zit in glijlagers volgens mij. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
Verder vroeg ik mij af of iemand een handig truukje weet om bij het stellen van kleppen aan een toyota de stoterbussen naar beneden te drukken. Ik heb het weleens met een schroevendraaier gedaan maar dit gaat niet echt heel ideaal.
Groetjes,
Michiel
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ooit een riem vervangen? anders zou ik er niet aan beginnen!!!!
mvg.jan
Hoi Jan,
Dankjewel voor je reactie. Ik zou uit ervaring hetzelfde zeggen.
Heb bij mijn Carina2, de vorige auto, de riem enkele keren vervangen. Hierbij na vele pogingen naar garage gegaan om de bout met pneumatisch hamersleutel los te draaien. Ze hebben er toen 2!!! doppen op kapotgedraaid waarna deze bij de derde dop los ging. Het zou echter 'maar' 195Nm moeten zijn. Dus ongeveer 60-80kg op een sleutel. Dit moet kunnen zou ik zeggen.
Ik ga het proberen met de handslagdopschroevendraaier. Als dit niet lukt zet ik hem goed op de rem en in de 1 en probeer ik het met de sleutel. Als dat zelfs niet gaat zet ik de sleutel er vast op en start ik hem. Ik overweeg ook een tooltje te maken met 2 uitstekende bouten die ik in de openingen van het riemwiel zet. Dit zou theoretisch moeten kunnen, practisch......Waarschijnlijk lukt het niet het wiel te blokkeren met een oude multiriem. Wat denk je?
Als laatste redmiddel kan ik altijd nog naar de garage gaan om toch met de pneumatisch sleutel het ding los te krijgen.
Wat vind je ervan?
Groetjes,
Michiel
19 jaar
HEM STARTEN MET EEN SLEUTEL ER OP ZOU IK NOOIT DOEN!!!!!!! en dat wil ook niet want dan draait hij nog vaster dan hij zit.
je kunt het beste een goed passende sleutel er op zetten in de vernelling zetten en op de handrem, en dan met de hamer los tikken.
mvg. jan
Sorry Jan, bij ons draaien de motoren rechtsom. gr. Rene
19 jaar
Ja Jan, Ik denk ook dat dit het veiligste is. Het truukje met de sleutel en starten ben ik ook niet zo'n fan van. Ik ga het es proberen. Dankjewel.
Michiel
19 jaar
GOED PASSENDE RINGSLEUTEL EROP ZETTEN, AUTOKRIK ONDER DE ANDERE KANT ZETTEN EN DE AUTO OPKRIKKEN EN LATEN STAAN.
AUTO OP HANDREM EN MOTOR IN ZIJN EEN.
MEESTAL KOMT DE MOER ZO LOS,DOOR HET GEWICHT VAN DE AUTO ZELF.
GR LUIS
Heb ooit een keer ook de bout erg vast gehad, zelf met een luchtsleutel wou die niet los..
Toeen een goed passende sleutel erop gezet en bougied eruit en dan starten, je start echt een microseconde.. dus zo erg kan het niet zo... beter van niet maar ja het moet ook los.
Natuurlijk wel ff de draairichting controleren zodat niet juist vaster komt maar dat spreekt voorzich...
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Corolla of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar