close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Toyota Starlet: Onregelmatig draaien

Bouwjaar: 1983, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.0 8v (2K)

Het volgende probleem doet zich voor.
Motor lijkt af en toe over te slaan en draait niet mooi rond (zowel stationair als op lagere toeren. Hoger toerental is niet merkbaar meer)
Volgende onderdelen heb ik ververvangen:
Contactpunten
Condensator
Bougies
Verdelerkap
Rotor
Bekabeling

Stationair toerental schommelt erg tussen de 650/850 toeren in.
Voor de rest zit er nieuwe olie/oliefilter/luchtfilter/brandstoffilter in.

Caburateurhuis ziet er optisch goed/schoon uit.
Verbruik is niet erg hoog.

Wie heeft een idee?

Geplaatst door

qengelberts (0)
badge

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Je hebt de rotor en verdeler vervangen maar heb je ook gecontroleerd of het boeltje op tijd staat ?

Tja toerental is afstelbaar.

daandc 0
badge

14 jaar

Ontstekingstijdstip staat goed (contacthoek/opening staat ook goed).

qengelberts 0
badge

14 jaar

Verrekt dit is een kp 60 zeker een oudje met achterwiel aandrijving als ik het goed heb .


En heb je de klepspeling gecontroleerd ?

Ik heb even voor je gekeken moet zijn bij warme motor inlaat ......0.20 uitlaat........0.30

Bij een koude motor inlaat ......0.13 uitlaat......0.23

daandc 0
badge

14 jaar

daandc de klepspeling lijkt op het eerste gezicht ook goed. Staan +/- 0.20/0.30 bij warme motor).

Maar als iemand mij de preciese methode voor het stellen van de kleppen kan aanleveren dan kan ik hier altijd nog even beter naar kijken.

qengelberts 0
badge

14 jaar

Beurtelings afstellen
De speling moet bij elke individuele klep worden afgesteld. Om een klep te kunnen stellen, moet
deze gesloten zijn en niet bijna opengaan of zojuist zijn gesloten (stand van de nokkenas). Er is
één positie waarin we zeker weten dat beide kleppen van een cilinder gesloten zijn: het bovenste
dode punt (BDP) van de zuiger aan het einde van de compressieslag, dus juist vóór het moment
waarop de bougie zal vonken.
“Tuimelen”
Het vonken van de bougie –waardoor het mengsel ontstoken wordt- doet zich bij elke cilinder 1 x
per twee omwentelingen van de krukas voor. De andere keer dat de zuiger bovenkomt, gaan de
kleppen juist dicht en open. Men noemt dit “tuimelen”. Hoe weten we nu dat we de krukas
zodanig hebben verdraaid dat de zuiger van de cilinder waarvan we de kleppen willen stellen, in
het juiste BDP staat? Hiervoor maken we gebruik van het gegeven dat de zuigers van een motor
paarsgewijs op en neer bewegen: 1 en 4 dan wel 2 en 3 staan dus tegelijkertijd in het BDP. Bij de
zescilinder geldt dit voor de cilinders 1 en 6, 2 en 5 alsmede 3 en 4. We beperken ons hier even
tot de viercilinder motoren. Als zuiger 1 in het BDP aan het einde van de compressieslag staat,
staat zuiger 4 aan het einde van de uitlaatslag. Op dat moment sluit de uitlaatklep, en gaat de
inlaatklep open. Dit is het eerder genoemde “tuimelen”. Door de krukas zodanig te verdraaien dat
de kleppen van cilinder 4 op “tuimelen” staan (te zien aan de bewegingen van de tuimelaars),
weten we 100% zeker dat de kleppen van cilinder 1 gesloten zijn. Deze kunnen nu worden
afgesteld. Omgekeerd: als we de kleppen van cilinder 1 op “tuimelen” zetten, kunnen die van
cilinder 4 worden gesteld. Hetzelfde geldt uiteraard om en om voor cilinders 2 en 3.

Hans4040 1285
badge vip badge

14 jaar

Inderdaad deze heeft achterwiel aandrijfing
Klepspeling na gekeken (bijgesteld), ook voor de zekerheid even de contacthoek/afstand laten controleren en dit staat ook goed.
Het lijkt een probleem te zijn met het bepalen van de ontstekingstijdstip (deze moet volgens mijn documentatie 10 zijn ?) waarneer deze op 10 gezet wordt loopt ie op 4 cylinders echter trekt de auto niet goed op en rijd niet harder dan een 80 km p/u waarneer ik deze op de oude stant zet trekt de auto normaal loopt wel verhoogt stationair en slaat stationair flink over (3 cylinders)

Even op een rijtje wat ik gedaan/vervangen heb:
Contactpuntjes/condensator
Verdelerkap
Rotor
Bougies
Bougiesbekabeling

Gereinigd/gecontrolleerd:
Caburateur
Co gecontrolleerd
Caburateur gereinigd
Klepspeling

--> Hans4040 onwijs bedankt voor de heldere uitleg, en het aanpassen van het bouwjaar.

qengelberts 0
badge

14 jaar

Heb je de centrifugaal en vacuumvervroeging gecontroleerd??

Ik zal morgen het werkplaats handboek erop naslaan !!

Dit motortje is voor mij een tijd geleden .

daandc 0
badge

14 jaar

Het vacuum lijkt gewoon goed te reargeren. Op het moment dat ik de verdelerkap los maak en kijk of het vervroegings gedeelte reargeerd op het moment dat er vacuum op staat reargeerd dit goed.
Top in ieder geval dat je er naar wilt kijken. (Ik zou zelf ook wel eens het handboek van de auto willen bekijken. ;-))
Ik zat vanavond nog even te denken aan de bougies zelf... (gezien ik bosch heb meegekregen en NGK er uit gehaald heb)
Is dit motorje erg gevoelig op bosch bougies?

qengelberts 0
badge

14 jaar

Weet iemand hoeveel speling er mag zitten op het asje waar de rotor op zit?
Of weet iemand waar ik nog een ontstekingshuis kan vinden?

qengelberts 0
badge

14 jaar

Hoi gengelberts ik zelf hanteer ngk of denso .

wordt hier ook geadviseerd.

Het asje mag 0.15-0.50 mm zijn Qua speling .

nippondenso

W16EPR
W16EXR-U

ngk

BPR 5ES
BPR 5EA_L
BPR 5EY

Elektrode afstand 0.8 mm

daandc 0
badge

14 jaar

Probleem zat hem in te grote speling van het verdeler huisje... deze vervangen probleem opgelost.

qengelberts 0
badge

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Starlet of stel zelf een nieuwe vraag.