Toyota Celica: Piepende en schurende geluiden tijdens het rijden.

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld

Beste mensen,

ik heb een toyota celica t20, ik heb weinig verstand van autotechniek, en schijnbaar de garage waar ik langs ben geweest ook, iig missen zij de ervaring of kennis die ik nodig heb. Dus hoop ik hier een beter antwoord te kunnen krijgen.

Ik ervaar tijdens het rijden (voornamelijk na een half uurtje) wanneer de remmen zijn opgewarmd en dus waarschijnlijk uitgezet zijn, piepende geluiden en uiteindelijk zelfs schurende geluiden. Ik heb maanden terug al de remklauw of zuiger rechtsvoor laten repareren deze, zeiden ze bij de garage bleef vast zitten en ging niet goed terug. Deze werd na het rijden ook echt gloeiend heet en was te ruiken in de auto en zwarte roet aanslag op de velgen. Dit was opgelost na het schoonmaken van de cilinder/zuiger van de betreffende remklauw.

Alles leek een tijdje goed te zijn, maar nu heb ik dus weer een soort gelijk probleem alleen lijkt het nu van rechtsachter te komen(dit is natuurlijk redelijk moeilijk te horen wanneer je aan het rijden bent). Wel ben ik erachter dat wanneer de piepende en schurende geluiden ontstaan en ik de handrem heel iets aantrek, de geluiden ineens even veranderen of zelfs even ophouden. Ook moet ik wanneer ik de auto op een helling parkeer de handrem heel hard aantrekken voor dat deze effect heeft. Dit leek mij voor een auto monteur een makkelijk vast te stellen en op te lossen probleem. In mijn ogen lijkt dit dus iets met de afstelling van de handrem te maken te hebben. Maargoed, ik weer naar de garage, de boel open gehaald en er werd mij verteld dat de remschoenen vervangen moesten worden deze waren helemaal op, dit was trouwens voor mijzelf ook zichtbaar er zat bijna niks meer op. dit zou mij inclusief montage zo'n 175 euro kosten, is dan het probleem met de geluiden opgelost?..jajaja dan is dat zeker opgelost zeiden ze. Ik heb ze ook duidelijk hetzelfde verhaal verteld en zelfs nog gevraagd of ze ook even naar de handrem konden kijken, aangezien ik zelf dus denk dat dat er iig ook iets mee te maken had. Uiteindelijk akkoord gegaan en de beide klauwen achter zijn vervangen inclusief een nieuwe apk. Alles zou goed zijn, een paar dagen later de auto opgehaald en het geluid was even weg maar na een tijdje rijden ( 20 minuten) gewoon weer terug, en zelf nog eerder en erger dan dat het daarvoor was. Weer opgebeld, nou breng maar weer langs dan gaan we even kijken...nee konden niks vinden of horen alles was goed, toen heb ik ze voorgesteld een stuk te rijden zodat ze het zelf konden horen.. nee konden echt niks horen. Lekker iritant dus alsof er niks aan de hand is terwijl er toch duidelijk iets niet goed zit, vooral de schurende geluiden zijn echt niet iets om te negeren. Ben ik uiteindelijk eerst zelf even de auto gaan opwarmen en de monteur erbij in de auto zodat hij het eindelijk zelf kon horen... en ook het verschil laten horen nadat de handrem iets word aangetrokken tijdens het piepende schurende geluid. Nee nu wist hij het zeker , nu was het ineens toch de handrem die opnieuw moest worden bijgesteld....Na al dat geouwehoer om het zo maar te zeggen heb ik natuurlijk weinig vertrouwen over in de kennis en kunde van de beste garage. Iemand die hier wel meteen een goede of betere conclusie uit kan trekken? Behalve het feit dat het erop lijkt ik maar eens naar een andere garage moet overstappen.

bij voorbaat dank.

siman

Geplaatst door siman (0) , lid sinds 4 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Celica? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

kaleido 1 (1620) PRO, 4 jaar geleden

Raakt de ankerplaat waar de remsegmenten op zitten niet de remtrommel? Roestvorming wil dit best veroorzaken in combinatie met wat wiellager speling.

siman (0), 4 jaar geleden

[quote=kaleido 1]Raakt de ankerplaat waar de remsegmenten op zitten niet de remtrommel? Roestvorming wil dit best veroorzaken in combinatie met wat wiellager speling.[/quote]
Bedankt voor je reactie, ik zou het niet weten, aangezien ik zelf niet genoeg van autotechniek weet, wel was de behuizing rondom de rem behoorlijk roestig en kapot, het meest aparte vindt ik dat het geluid dus veranderd en even verdwijnt wanneer de handrem een klein beetje aan getrokken wordt. Die garage zei dus na meerijden en het eindelijk zelf horen ook dat de handrem opnieuw moest worden afgesteld. Kan dit ook kloppen of is er volgens u toch echt iets anders aan de hand?

siman (0), 4 jaar geleden

[quote=kaleido 1]Raakt de ankerplaat waar de remsegmenten op zitten niet de remtrommel? Roestvorming wil dit best veroorzaken in combinatie met wat wiellager speling.[/quote]

Ik heb er nog eens over na gedacht, de remschoenen zijn vervangen omdat de plaatjes daarop helemaal versleten waren, er zat bijna niks meer op dat was ook goed te zien, is dat misschien wat u bedoeld, en dit komt dus misschien door wiellager speling omdat het wiel misschien iets wiebelt? De auto rolt ook niet weg op een helling dus er lijkt constant ergens iets vast te zitten, als ik op een hele grote helling sta rolt hij wel en moet ik de handrem echt volledig omhoog trekken wil deze echt effect hebben.

kaleido 1 (1620) PRO, 4 jaar geleden

Er loopt duidelijk iets aan , de auto moet zelfs op een kleine helling al weg rollen als alles goed vrij loopt.
Als er speling op je wiellager zit en de boel loopt daardoor aan , als je de handrem er op trekt komt de boel recht op te staan en loopt er niets meer aan , ik zou toch nog eens rondom het remsysteem goed nalopen op gangbaarheid en speling.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Celica of stel zelf een nieuwe vraag.