Toyota Corolla: Pingel/stotterprobleem 89-er Corolla E9 GT-i Twin Cam 16

Bouwjaar: 2004

k heb sinds een half jaar een Corolla E-9 Gt-i uit 1989. Heerlijke auto, volledig gerestaureerd'/overgespoten etc....
Sinds kort heb ik echter het volgende probleem:

Bij het optrekken vanuit stilstand en bij belasting (bergop) houdt het blok enorm in en dreigt zelfs af te slaan. Met de koppeling is dit nog enigzins op te vangen, maar ik hou 'm amper aan de praat. Vreemd genoeg gebeurt dit niet altijd. Zowel bij koud als bij warm weer gebeurt dit.

Daarnaast pingelt het blok soms bij stevig acceleren en bij bergop rijden.

Ook gebeurt het dat het stationair toerental spontaan terugvalt naar 500-600 tpm. 1000 tpm (warme motor) is standaard bij een 4-AGE blok.

Het vreemde (of niet!) is dat ik zojuist terugkom van vakantie in Italie en dat ik 4000 km (op het genoemde na) probleemloos gereden heb........... Verbruik netjes 1 lieter op 13-15 km, kruissnelheid 160 ook geen probleem........ Alle sprima.

Ik heb recentelijk vervangen:
Bougies, Bougiekabels, Verdelerkap, Rotor, Luchtfilter.
Uitlaat en labda-sonde zijn origineel Toyota en in goede staat.
Heeft iemand enig idee wat het probleem zou kunnen veroorzaken.



Rene 4AGE

Geplaatst door Rene 4AGE (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Corolla? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

Japan (0), 19 jaar geleden

Heb je auto al laten uitlezen op foutcodes? Ook al gedacht dat je vuile brandstof hebt getankt?? Zou best kunnen, aangezien je in Italië geen probleem hebt gehad en je dus propere brandstof zult getankt hebben. Ik zou ook brandstoffilter nazien, en zonodig vervangen.

Rene 4AGE (0), 19 jaar geleden

In Italie wel degelijk problemen gehad. Maar als de auto een maal rijd (lees=niet optrekken/accelereren) is er niets aan de hand....
Brandstoffilter ga ik in ieder geval vervangen. Bedankt zover.

Japan (0), 19 jaar geleden

heb je originele bougies gebruikt van Denso of NGK ??

Rene 4AGE (0), 19 jaar geleden

Ik heb NGK bougies gebruikt.
Het lijkt wel of de ontsteking soms geheel wegvalt.
Maar soms loopt ie prima.
Vraag me ook af waarom ie soms pingelt.


Rene 4AGE (0), 19 jaar geleden

Heb daarstraks de auto eens goed warm gereden (lange rit) en toen pakte ie al aanmerkelijk beter op....
Ik hoorde laatst iemand over een stationairklep. Kan dat een oorzaak zijn? Ook zou er volgens sommigen iets met het TRS (Throttle Response System) kunnen zijn.
Probleem blijft dus.

Japan (0), 19 jaar geleden

ik zou al is proberen met bougies van Denso, en originele bougiekabels

Rene 4AGE (0), 19 jaar geleden

Met slechte bougies zou ie toch altijd slecht moeten lopen?

Japan (0), 19 jaar geleden

dat is niet altijd gezegd, heb vroeger carina II gehad, en die haperde en pingelde enorm, er zat toen een miniscuul scheurtje in de bougiekabels, dus bij toyota kan je beter ALLES origineel kopen. Veel van die piraat onderdelen deugen niet.

Rene 4AGE (0), 19 jaar geleden

Ik heb NGK bougies geplaatst, een imi kabelset en een nieuwe verdelerkap. De problemen die zich nu voordoen, zijn exact hetzelfde als met de oude onderdelen. Enige wat er nu dus ook nog gebeurt, is dat de motor (als ie een tijd stationair draait) rond de 500 tpm gaat lopen. Slaat dus bijna af. Nogmaals, niet altijd.
Het lijkt met optrekken soms of de motor zich verslikt. Constant belast bij 3000+ toeren (bijvoorbeeld snelweg)is er NIETS aan de hand. Wat raad je aan.....?

Japan (0), 19 jaar geleden

heb je al nagekeken of hij ergens valse lucht aanzuigt?? Heb je hem al laten uitlezen op foutcodes?? Als er geen foutcodes in het motormanagement zitten, kan het om iets heel stoms gaan. Ik zou alvast ook injectoren laten uitmeten !!

Rene 4AGE (0), 19 jaar geleden

Ik zal dit z.s.m. laten doen. Bedankt!

Japan (0), 19 jaar geleden

en René, al een oplossing gevonden?

Rene 4AGE (0), 19 jaar geleden

Ik laat 'm volgende week vrijdag door een monteur (kennis) nalopen.

Hij checkt in ieder geval de injectoren en de ontsteking.

Ook leest hij 'm uit op evt. foutcodes.

Ik hou je op de hoogte!

Rene 4AGE (0), 19 jaar geleden

Ik heb m vandaag opgehaald bij de monteur.

Hij loopt weer perfect!!!!

Oorzaak van alle problemen was een sterk vervuilde gasklep en een scheurtje in de aanzuigslang.

Tevens heeft de monteur een plaatje gemonteerd bij het punt waar de uitlaatgassen weer de inlaat ingaan. Dit gaat volgens hem voor een groot deel de vervuiling van de gasklep tegen.

Bedankt voor alle tips!

Japan (0), 19 jaar geleden

ben blij dat mijn tips toch een beetje geholpen hebben, je kan weer van jaren rijplezier genieten nu.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Corolla of stel zelf een nieuwe vraag.