Hallo,
Ik rij sinds 08/2008 met een Toyota Prius die (door de dealer) geleverd werd met een LPG systeem van BRC (Sequence.24). De wagen heeft nu bijna 180.000 km gereden. Een controle van de kleppen werd uitgevoerd op 100.000 km. Slechts 1 van de 16 kleppen moest bijgesteld worden (ik gebruik een LPG aditief van Tunap).
Nu het probleem: een kleine week geleden hoorde ik een soort gerinkel dat van onder de motorkap vandaan kwam.
Net of er een metalen plaatje losgetrild was en ergens tussenin bleef "rinkelen".
Heb de auto dan even aan de kant gezet, maar een korte visuele kontrole leverde niets op.
Twee dagen nadien merkte ik dat de motor begon in te houden wanneer hij (op LPG) flink belast werd, tot zelf uitvallen toe als het gaspedaal diep ingedrukt bleef. De motor problemen (op LPG) gingen op enkele dagen van kwaad naar erger.
Ik heb de onderhouds historie opgevraagd en het bleek dat de gasfilter nog maar 1 maal vervangen werd (op 90.000 km).
Ik heb de gasfilter vervangen, maar het verhoopte resultaat blijft uit.
De wagen rijdt nu enkel nog op benzine (probleemloos).
Ik weet niet wat er nog aan de hand kan zijn dat maakt dat de wagen op benzine probleemloos rijd, maar niet meer op gas.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is er ooit verdamper gereviseerd? Als ik het goed heb en ik rij op lpg heeel lang zouden de membranen de euvel kunnen zijn.
180dkm op lpg vraagt om een setje nieuwe membranen of een nieuwe verdamper.De oude membranen zijn te hard geworden.
Een lpg specialist kan hier uitkomst bieden.
Door te harde membranene komt te veel gas in de motor waardoor die verzuipt en uiteindelijk afslaat.
De oorzaak van gerinkel moet nog onderzocht worden. Dat is niet op afstand te bepalen.
Een defecte verdamper lijkt me idd een mogelijkheid.
PS Geeft een verdamper een "rinkelend" geluid wanneer hij (het membraan) de geest geeft?
12 jaar
Op naar de gasboer,zit een storing in de installatie.
Volgens mij kan deze auto ook niet tegen lpg.
Ik kan me niet voorstellen dat dit door toyota gehomologeerd is.
Rinkelend geluid duid op pingelen,of een te arm mengsel,wat ik me bij dit type motor goed voor kan stellen.
Daarom mag deze motor ook niks trekken,het mengsel is dermate arm dat dit al snel tot verbrande kleppen lijd.
Dat een dealer deze auto op lpg zet is me dan ook een raadsel.
12 jaar
Als er pas bij 100k een klep gesteld moet worden dan zit het met de hardheid van de klepzetels wel goed.....
Paul,dat verbaast me ook.
Als je na gaat dat dit soort auto's i.v.m. het milieu snel op moeten warmen en daardoor licht aluminium gebruiken en ook de kleppen sluiten vaak gewoon in het aluminium.
Alleen om het harder te maken word het geanodiseerd,geen stelliet zetels zoals bij de meeste.
12 jaar
Hallo,
Ben langs geweest bij de installateur van de gasinstallatie:
Na diagnose bleek het vermogenverlies te wijten aan een slecht contact (thv de aansluitklemmen) tussen het relais die de gasinjectoren aanstuurt en sturing (computer) van de gasinstallatie. Dit slecht contact maakte dat de gasinjectoren slechts gedeeltelijk werden opengestuurd. De Prius rijd nu al weer drie weken storingsvrij, met volle vermogen en spotgoedkoop op gas!
Nu 184000 km op de teller, binnenkort (eind augustus) zal de teller 2 ton aantikken en worden de kleppen opnieuw gecontrolleerd tijdens het reguliere onderhoud. Ik verwacht geen spectaculaire slijtage gezien op 1 ton slechts 1 klep diende bijgeregeld te worden (slijtage > 0.1 mm)
Iedereen bedankt om mee te denken.
12 jaar
mooi zo...ook weer opgelost.
Bedankt voor de feedback.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Prius of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar