De ventilator op de radiator van mijn D4D Avensis slaat niet aan als de temperatuur oploopt bij bvb aanschuiven in de file (als de buitentemperatuur warm is). Even de kachel binnen opzetten verhelpt dit probleem meteen, maar zo hoort het natuurlijk niet.
Ik heb intussen het thermocontact onderaan de radiator ontdekt: als ik hier de stekker uittrek en deze doorverbindt (met contact op aan), dan springt de ventilator niet aan. Als ik 12V DC op de ventilator zet, draait deze dapper rond. De relais die de ventilator aanstuurt, is ook goed, en als ik zelf de relais speel (12V DC doorverbind), dan slaat de fan ook aan.
Het thermocontact uittesten heeft momenteel dus geen zin, want zelfs als dit zou werken, dan nog draait de fan niet.
Vraag: hoort er op 1 van de 2 draden onderaan het thermocontact spanning te staan?
Stuurt die draad dan rechtstreeks de relais voor de fan aan, of gaat dit signaal via de ECU naar de relais? En zit er, behalve de drie zware zekeringen die in de buurt van de relais zitten, ook nog een zekering die de stuurdraad moet beveiligen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb het dan maar zelf verder uitgedokterd. De draden aan het thermocontact zitten normaal zonder spanning. Op 1 ervan hoort de massa aangesloten te zijn. Was hier niet het geval. De stuurdraad gaat niet rechtstreeks naar de ventilatorrelais, maar via wat tussenstations en kleurwijzigingen. Daardoor kon ik hem niet doormeten, wegens onvindbaar via kleur. De kleuren van het laatste bouwjaar komen niet overeen met de gevonden schemas. Tot daar de theorie.
Opvallend was dat ik geen enkele van de twee draden kon doormeten tot aan het relais. Bleek uiteindelijk dat ze alletwee op dezelfde plaats in hun plastic beschermslangetje gewoon doorgebroken waren, niet geschuurd of gebrand, gewoon alsof ze met een mes waren doorgesneden.
Oorzaak: Toyota heeft hier een blunder gemaakt in de geleiding van de kabels, ze vertrekken aan een vast punt (radiator) en moeten naar een ander vast punt (relaiskast), dus zou dit moeten kunnen zonder ergens te bewegen, maar ze hebben de kabel onderweg aan een rubberen slang vastgeklemd, vlak bij de motor. En daar beweegt de hele zaak constant, met een breuk vlak voor de klem tot gevolg.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Avensis of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar