Toyota Paseo: remblokken achterzijde remmen niet op hele schijf

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1500i 5E-FE - 16v

Bij mij Paseo (model met de schijfremmen voor en achter) wordt er maar op de helft van de remschijf geremd aan de achterzijde, zowel links als rechts .
Gezien vanaf de wielnaaf is de remschijf blank tot de helft , en de bovenste helft heeft roest aanslag doordat de remblokken op dit gedeelte
niet remmen .

begin dit jaar zijn alle rem schijven (rondom) vervangen incl. remblokken , remvloeistof ,remslangen, handrem kabel , revisie van de zuigers en vervangen
van de wiellagers .
Aangezien dit geen goedkope reparatie was ben ik bang dat ik straks weer nieuwe remschijven en blokken moet kopen.
2 weken geleden heb ik de glijbussen (van de remklauwen) en de glij vlakken van de remblokken gereinigd en van kopervet voorzien ,
en de schijven ontdaan van roest , echter het probleem blijft en de schijven hebben alweer voor de helft roest aanslag.

De remmen lopen niet aan en komen dus goed vrij , ook na gebruik van de handrem.
De blokken zitten recht in de remklauw en de schijven zijn recht en (nog) niet bol of hol (dit is gecontroleerd).

maar toch pakken de remblokken niet de hele remschijf aan de achterzijde.

Aangezien het gedeelte van de remschijf waar de blokken niet op remmen steeds meer roest aanslag krijgt , wil ik dit graag opgelost hebben ,
voordat ik straks weer nieuwe schijven moet kopen en/of problemen krijg bij de APK.
De werking van de handrem is ondanks dit goed , de wielen staan echt vast als je de handrem gebruikt.

alle tips zijn welkom.

gr. limbra

limbra

Geplaatst door limbra (315) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Paseo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

claxon (0), 12 jaar geleden

Bij volvo doet men het drastisch,nwe klauwen.Ik denk dat je handrem op de klauw zit.Inwendig in de klauw zit een stangetje met een O-ring.Er springt daar lucht in bij de remolie.Na ontluchten remt hij goed.Na X maal remmen of handremmen zit er een luchtbelletje in.
Revisie bestaat ook.

limbra (315), 12 jaar geleden

Zat er ook al aan te denken om de rem klauwen te demonteren en te reviseren (ondanks dat revisie nog geen jaar geleden is)
Tevens laat ik dan de rem schijven afdraaien want ze hebben nu toch al een voelbaar verschil op het rem vlak .
De Remblokken hebben nog een goede dikte maar ik zal ze nader inspecteren en indien nodig alsnog vervangen .

gr. limbra

claxon (0), 12 jaar geleden

Zijn dat remklauwen met een handremkabel aan?De hendel moet steeds naar O gaan bij het afzetten handrem.Anders schuift de piston niet op bij slijtage blokken.Bij het plaatsen blokje op piston letten op de tanden,verdikking zodat de piston niet kan rond draaien.
Zit daar een lastafhankelijke remdrukregelaar op aan de achteras.?Mss springt daar lucht binnen.

limbra (315), 12 jaar geleden

Aangezien ik geen overdekte klus ruimte heb en het weer te wisselvallig is , heb ik de auto naar de garage gebracht om de achter remmen te laten repareren.
Want langer er mee door rijden zorgt alleen maar voor grotere remschijf schade en dus ook hogere kosten.

bedankt voor de tips

gr. limbra

limbra (315), 12 jaar geleden

ff een update / oplossing. de paseo is terug van de garage ,
De remmen zijn gerepareerd , bij navraag zei de monteur dat het aan de remzuigers in de remklauwen lag,
op de een of andere manier drukten deze de remblokken niet recht tegen de rem schijf ,
waardoor er dus maar op de helft van de schijf geremd werd.

De schijven zijn afgedraaid , de remblokken zijn vervangen en de zuigers zijn hersteld.
En niet te vergeten het mechanisme van de handrem bij de rem klauwen , de veer met de hevel ging ook iets te stroef ,
kwam door het veelvuldig reinigen van de velgen met een hoge druk spuit volgens de monteur.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Paseo of stel zelf een nieuwe vraag.