Beste forum gebruiker,
Sinds woensdag kreeg ik een probleem met mijn Toyota Paseo. De Paseo heeft 135000km gelopen.
De auto ging moeilijker schakelen en bij het achteruit zetten hoorde je het geluid van het bekende 'tandjes poetsen'.
Ik ben zelf auto monteur en heb het probleem even bekeken in de garage. De koppeling zit heel erg laag. De koppeling grijpt ook heel erg snel aan. Er zit een stelmechanisme op maar die valt niet meer naar boven te stellen omdat hij gewoon naar beneden wordt gedrukt. Er zit geen beweging in om hem op te stellen.
Het gaat om een hydraulische koppeling.
Ook heb ik een koppelings proef gedaan en de koppeling deed het perfect. Hij slipte niet. Er is ook geen gepiep/gekraak of andere gekkigheid te horen/voelen.
Toen heb ik de hulpkoppelings cilinder bekeken of hij lekte maar ik zag geen spoort van lekkage. Ik heb ook achter het rubbertje gekeken.
Ook heb ik de hydraulische koppelingscilinder proef gedaan. De auto in zijn 1 zetten met draaiende motor en dan de koppeling in trappen. Na een tijdje moet hij iets voorruit rollen als de koppelingscilinder lek is. De hulpkoppelingscilinder heb ik ook 2 keer ontlucht maar geen resultaat.
Alvast bedankt voor jullie medewerking, Stephan
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
zit er geen verstel mogelijkheid op de koppelingscxilinder bij het pedaal bij een corrola kon je dar de boel bij stellen.
groetjes jan.
Ja die heb ik alleen die kan niet versteld worden omdat die gewoon vast zit.
Het staat ook hierboven vermeld.
13 jaar
nou dan durf ik niet tezeggen wat je volgende stap zal moeten zijn.
groetjes jan.
Ik heb de koppeling vervangen.
Ik zag helemaal niks aan de oude koppeling.
Van de week maak ik de auto af.
13 jaar
nou bebenieuwd hoe het is als hij af is.
groetjes jan.
De koppeling is vervangen.
Het probleem dat hij niet goed ontkoppelde is weg. Ik kan nu ook gewoon in ze achteruit zonder tandjes te poetsen. Het schakelen gaat ook soepel ipv heel erg zwaar.
Maar mijn koppelings pedaal staat nog steeds laag. Ook grijpt de koppeling direct aan.
13 jaar
nou dan zal het zo moeten blijven want je hebt geen stel mogelijkheid zoals je zelf schreef.
groetjes jan.
Die heb ik wel maar die kan niet verder gesteld worden.
13 jaar
[quote=stephan777]Ja die heb ik alleen die kan niet versteld worden omdat die gewoon vast zit.[/quote]
Dan moet je deze zien los te maken, en afstellen? OF is dit te simpel gezegd.?
[quote=Ralf_Jensen][quote=stephan777]Ja die heb ik alleen die kan niet versteld worden omdat die gewoon vast zit.[/quote]
Dan moet je deze zien los te maken, en afstellen? OF is dit te simpel gezegd.?[/quote]
Dit is inderdaad te simpel gezegt.
De moer is gewoon gangbaar. Maar het pedaal wordt naar beneden getrokken door de cilinder.
Er staat dus gewoon spanning op. Ik wil graag aan de moer draaien maar dat gaat niet omdat het pedaal onder spanning staat.
13 jaar
als de beide koppelings cylinders (aan het schutbord en op de bak) niet lekken kun je door bij het koppelingspedaal de borg moer los te maken op het stiftje wat de koppelingcylinder in gaat de stift wat uit of in draaien.
de koppeling is hiermee enigzins af te stellen probeer maar eens.
succes
[quote=patriekske]als de beide koppelings cylinders (aan het schutbord en op de bak) niet lekken kun je door bij het koppelingspedaal de borg moer los te maken op het stiftje wat de koppelingcylinder in gaat de stift wat uit of in draaien.
de koppeling is hiermee enigzins af te stellen probeer maar eens.
succes[/quote]
Zoals ik al eerder had vermeld in dit topic valt dat mechanisme niet te stellen omdat die vast zit.
13 jaar
[quote=stephan777]Er staat dus gewoon spanning op. Ik wil graag aan de moer draaien maar dat gaat niet omdat het pedaal onder spanning staat.[/quote]
Jij bent zelf automonteur; dan maak je het toch zo dat die spanning er tijdelijk af is, zodat je dit kunt stellen.??!!??
Controleer ook, ofdat de gaffel niet verbogen of gescheurd is.
[quote=Ralf_Jensen][quote=stephan777]Er staat dus gewoon spanning op. Ik wil graag aan de moer draaien maar dat gaat niet omdat het pedaal onder spanning staat.[/quote]
Jij bent zelf automonteur; dan maak je het toch zo dat die spanning er tijdelijk af is, zodat je dit kunt stellen.??!!??
Controleer ook, ofdat de gaffel niet verbogen of gescheurd is.[/quote]
Dat klopt alleen normaal hoort er niet zoveel spanning op te staan. En zo ver ik kon zien was er niks krom.
13 jaar
misschien moeilijk om iets te beoordelen wat ik niet gezien heb maar is die hoofdkoppelingscylinder (aan het schutbord) niet gewoon kapot?
als jij je koppeling vervangen hebt en de cylinder bij de bak lekt niet dan blijft er weinig anders over vrees ik.
zeker gezien het feit dat er aardig wat spanning op staat.
Na ongeveer 150km te hebben gereden met de nieuwe koppeling heb ik het gevoel dat de koppeling iets later aanpakt dan hij eerst deed.
Kan een koppeling zich iets op gaan stellen uit zichzelf?
13 jaar
heb dat nog niet meegemaakt maar als het beter wordt dan het was zou ik het persoonlijk nog even aankijken alvorens iets met die koppelingscylinder te gaan doen.
1500km later:
Auto rijdt nog steeds perfect.
Koppeling staat nog steeds laag maar daar leer je mee omgaan.
13 jaar
nou dan ben je er aan gewent en is het geen probleem met toch?
groetjes jan.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Paseo of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar