Enkele weken geleden is mijn auto bij de dealer geweest ivm het lopen op 3 cilinders. Toen is de cilinderkop er af gegaan en een inlaatklep van cilinder 1 vervangen. Hiervóór waren de bougies (dure iridium bougies die 100.000 km mee moeten gaan) al vervangen en de injectoren grondig gereinigd, zonder resultaat. Ook voor dit alles was de bediening van de EGR hersteld waardoor de auto boven de 3000 ineens wel graag dooraccelereerde.
Echter, sinds de kop los is geweest heb ik regelmatig dat ik bij accelereren op de snelweg in de vijfde versnelling een auto heb die niet wil, hij schokt dan en pas als je echt diep het gas intrapt, wil de auto wel accelereren. Ook soms bij gewoon optrekken in de lagere versnellingen lijkt het alsof de auto zich verslikt. Het probleem is echter dat het niet continue is en dat, zoals te verwachten, het niet is als de dealer er een rondje mee rijdt. Die wijt het dus aan het Leanburn effect.
Een ander effect wat optreedt is bijvoorbeeld bij gas los laten de auto eerst een halve tot hele seconde 'normaal' reageert (lichtelijk vertragen) en dan nog een paar keer licht naschokt. Ook dit is niet continue maar de ene rit wel en de andere niet. Verder draait ie soms 100 toeren hoger stationair dan andere keren. Ook lijkt het alsof het gas dieper ingetrapt moet worden voor hetzelfde effect als vroeger. Wat ik me tot nu toe kan bedenken zijn: Gasklepsensor, injectoren en/of bougiekabels.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Lamdasonde is die al gecontroleerd?
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Avensis of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar