Toyota Corolla: Schokken bij gas los / gas geven bij relatief laag aantal toeren

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1600 VVT-I

Hallo allemaal,

Ik heb vorig jaar april een Corolla uit 2003 gekocht met maar 37000 km op de teller. Sinds de aanschaf eigenlijk totaal geen problemen gehad, maar sinds een maand of twee lijkt het alsof de auto bij lage toerentallen licht schokt als ik gas los laat, hetzelfde gebeurt als ik weer gas geef. Met name in de stad en in de file heb ik daar last van, als het toerental zo rond de 2000 zit. De eerste versnelling gebruik ik eigenlijk alleen voor optrekken, maar als ik daar een stukje in rijd dan is datzelfde probleem nog veel erger, bij een beetje gas los begint de auto flink te schokken.

De motor loopt op zich perfect, als ik in neutraal van 2000 tpm gas los laat dan loopt het toerental netjes geleidelijk terug, als ik gas bij geef loopt het weer netjes op. Bij de dealer hebben ze het probleem niet kunnen achterhalen, laatst nog een flinke onderhoudsbeurt laten uitvoeren en daar zijn motorisch geen problemen uit gekomen.

De auto heeft alle onderhoudsbeurten netjes op tijd gehad, de kilometerstand is nu iets meer dan 57000.

Heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn en of dit eenvoudig op te lossen is? Ik heb namelijk nog garantie tot april van dit jaar.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

valejossi

Geplaatst door valejossi (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Corolla? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

primera p11 (0), 15 jaar geleden

Gasklephuis gereinigd?.
Bougiekabels in orde?.

GreenPrimera (0), 15 jaar geleden

ValeJossi, heb je het probleem al op kunnen lossen?? Ik heb namelijk het zelfde probleem met mijn 2003 Corolla 1.4 VVT-i. De ene dag is het erger dan de andere, en heel af en toe rijdt ie gewoon weer super. Ik heb het probleem al sinds de ankoop bij +/- 52000km. Niemand schijnt hier iets aan te kunnen doen. In de garage lezen ze de ECU uit en als er geen foutcodes zijn is volgens hen alles ok.
Hoe de auto gaat lopen lijkt al te worden bepaald bij het starten. Je merkt bij het wegrijden dan vaak al of de auto lekker gaat lopen of niet. Als de auto zo'n dag heeft dat ie schokt, lijkt dit ook gepaard te gaan met vermogensverlies en souplesse van de motor. Zelfs de wegligging lijkt er door te worden aangetast (iets dat de stuurbekrachtiging niet goed wordt aangestuurd of zo??), maar iedereen zegt dat dat tussen mijn oren moet zitten?
Het stomme is dat ik dit zefde probleem ook al had bij mijn vorige auto, een 2 liter Primera uit 1999. Ik begin een beetje te geloven dat dit een probleem is van veel "moderne" auto's met al die electronica erin tegenwordig. Ik heb bij de Primera echt van alles geprobeerd o.a.

bougies
bougiekabels
verdeler
benzinepomp
luchtfilter
liters en liters injectiereiniger
gaskleppositiesensor
lambdasensor
klopsensor
gasklephuis laten nakijken (niet verontreinigd)
IAACV laten reinigen

Het heeft me dus bergen met geld gekost en ik heb niks kunnen oplossen. Ik dacht nu bij mijn Corolla aan misschien een fout in de ECU, maar als ik dan lees dat het bij jou er pas later ingeslopen is lijkt me dat dus niet, want anders had het er wel vanaf het begin geweest.
Ik heb nu de luchtmassameter laten reinigen, maar dat heeft ook niks geholpen.

ValeJossi, misschien kunnen we contact houden en samen proberen het e.a.a. op te lossen??

primera p11 (0), 15 jaar geleden

De enigste remedie is gasklephuis vervangen.

GreenPrimera (0), 14 jaar geleden

Primera P11. waarom ben je hier zo stellig over? Zouden het bijvoorbeeld niet de injectoren kunnen zijn, of iets mechanisch?
Heb je deze problemen wel eens eerder aan de hand gehad en zijn deze toen opgelost door het vervangen van het gasklephuis? Ik heb het geld er graag voor over, als ik maar zeker weet dat het de remedie is. Ik ben een beetje bang om 500 of meer euro's uit te geven en daarna og steeds dezelfde problemen te hebben.

Groet,

GP

primera p11 (0), 14 jaar geleden

Je kunt nog een paar zaken proberen.
Het is waarschijnlijk minder erg als je de airco uitschakelt en eventuele andere stroomverbruikers.
Het heeft te maken met het terugregelen van het toerental.
Met het gas los moet het toerental op gevangen worden vanaf zo een 12 a 1500 omwentelingen.
En daarna moet tie rustig terug geregeld worden tot een 800 omwentelingen.
Verbruikers zoals een airco trekken heel veel vermogen weg, waarop het mm reageert door het toerental te verhogen.
Als dit gebeurt tijdens het terug regelen voelt dit als een schok.
Als de airco aangestuurd word en je laat het gas los heeft het toerental door het vermogen wat gevraagd word op dat moment de neiging om heel snel te zakken naar stationnair.
Stationnair word ook gegeregeld via een omloop kanaal en een stappenmotor.
Is de stappen motor nou vervuild of de gasklep gaat zwaar door vervuiling krijg je ook dat verschijnsel.
Immers de fijntuning is weg doordat de klep vervuild is en zwaar gaat.
Maar net zo goed kan de stappenmotor kapot zijn waardoor dit optreed.
Het feit dat als je stilstaat en dan gas geeft functioneert alles normaal.
De gasklep krijgt tijdens het rijden ook info van diverse sensoren.
Daarbij word op snelheid het bij het intrappen van de koppeling het toerental niet direct naar stationnair terug gestuurd maar word het even vast gehouden op 1500 omwentelingen om bijv het schakelen te vergemakkelijken.
Als daarom al die sensoren goed zijn en de info komt ook aan bij het gasklephuis en mm en gasklephuis is schoon en in de basisstand gezet en je hebt nog dit schokken zou ik gaan voor een nieuw gaskelphuis.
Het verhaal van Greenprimera kan ik beamen wat betreft de nissan, ik had precies hetzelfde bij mijn primera.
Ik heb er niks aan gedaan want dit kwam je regelmatig tegen op div forums.
Het had destijds ook met de emissie eisen te maken, het toerental werd langer vastgehouden om de uitstoot te beperken.
Als tie dan terug ging naar stationnair dan liet tie als het ware het toerental in een keer vallen naar stationnair, met als gevolg de flinke schok die je dan voelde.

primera p11 (0), 14 jaar geleden

Dudepower,is dat de lmm?.

valejossi (0), 14 jaar geleden

Inmiddels is het probleem bij mij minder dan voorheen, maar het is absoluut nog niet weg. Ik heb het gasklephuis schoon laten maken en de bougiekabels zijn gecheckt, maar dit was niet het probleem. Het gasklephuis was zo goed als schoon en met de bougiekabels was ook niets aan de hand.

Wat GreenPrimera zegt geldt ook wel voor mij, de ene rit gaat alles stukken beter dan de andere en dat merk je eigenlijk al direct bij het starten en wegrijden. En dat vind ik zo vreemd. Als er inderdaad een kapotte sensor of iets dergelijks zou zijn, dan zou het probleem toch altijd aanwezig moeten zijn en zelfs erger worden. Maar dat is dus niet zo.

Ik vind het net als GreenPrimera geen probleem om mijn auto nog eens naar de garage te brengen, maar elke keer kost me dat weer minimaal 100 euro en het probleem is er tot nu toe niet mee opgelost. Zou het toch iets met het motormanagement te maken kunnen hebben?

Ik merk trouwens dat het schokken met bijvoorbeeld airco aan juist minder is. De motor zakt dan minder abrupt in toerental waardoor het dan eigenlijk best meevalt.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Corolla of stel zelf een nieuwe vraag.