Beste,
Ik heb op dit moment een auto waar ik het vertrouwen een beetje in verloren ben. Deze (duitse diesel) auto heeft een probleem met de wervelkleppen en met het vliegwiel. De reparatiekosten overstijgen de 3000,-.
Toyota heeft in mijn ogen nog steeds een betrouwbaar imago en ben benieuwd waar ik op moet letten bij aankoop van een Corolla Avensis uit 2006. De duitse auto heeft zoals gezegt problemen met rookgas recirculatie (EGR klep, wervelkleppen) en van het 2 massa vliegwiel, zijn deze problemen ook te verwachten bij een Avensis Benzine of zijn er andere zaken waar ik scherp op moet zijn. Een aankoop keuring ben ik zowiezo van plan.
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Arjan
BEWERKT --> Corolla Verso moet Avensis zijn
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
wil je nou een diesel of een benzine toyota.
Als het een diesel betreft kun je dezelfde problemen krijgen wat betreft EGR en het dicht roeten van de motor.
De remschijven willen nogal eens trillen,vliegwiel komt ook nogal eens voor bij de diesel, nog niet gehoord bij de benzine uitvoering.
[quote=primera p11]wil je nou een diesel of een benzine toyota.
Als het een diesel betreft kun je dezelfde problemen krijgen wat betreft EGR en het dicht roeten van de motor.
De remschijven willen nogal eens trillen,vliegwiel komt ook nogal eens voor bij de diesel, nog niet gehoord bij de benzine uitvoering.[/quote]
Ja sorry, het staat er wat onduidelijk. In de zoektocht naar de juiste beslissing ( Repareren of Toyota of diesel Corolla of Avensis) heb ik geprobeerd dit topic aan te passn maar dat lukt alleen met de text.
Elke moderne diesel heeft dus trammelant met roetvorming in het inlaat traject, leuke uitvinding en ze moeten ook wel gezien de Euronormen maar daar heb ik nu niets aan. Dank voor je reactie, ik ben er nog niet uit. Ik rij 30000 km per jaar, het verschil tussen een benzine Avensis en een Duitse diesel kost me dan ca 360,- per jaar meer (onderhoud niet meegerekend). De Avensis moet elke 15000 km naar de garage, de diesel elke 30000 km.
Arjan
15 jaar
[quote=longdude6634]Elke moderne diesel heeft dus trammelant met roetvorming in het inlaat traject, leuke uitvinding en ze moeten ook wel gezien de Euronormen maar daar heb ik nu niets aan[/quote]
Ligt natuurlijk ook een beetje aan de rijstijl...
Klinkt tegenstrijdig, de moderne dieselmotor moet je tegenwoordig een beetje mishandelen, regelmatig eens flink op z'n staart trappen.
Dieselrijden zoals vroeger is niet meer indien de motor goed warm is, trap op met dat ding..., je voorkomt daarmee een hoop malheur.
Gr. paul
[quote=paulkelder][quote=longdude6634]Elke moderne diesel heeft dus trammelant met roetvorming in het inlaat traject, leuke uitvinding en ze moeten ook wel gezien de Euronormen maar daar heb ik nu niets aan[/quote]
Ligt natuurlijk ook een beetje aan de rijstijl...
Klinkt tegenstrijdig, de moderne dieselmotor moet je tegenwoordig een beetje mishandelen, regelmatig eens flink op z'n staart trappen.
Dieselrijden zoals vroeger is niet meer indien de motor goed warm is, trap op met dat ding..., je voorkomt daarmee een hoop malheur.
Gr. paul[/quote]
Tja ik doe mee aan het nieuwe rijden, effect = 1:20. Maar voor 3000,- kan je een hoop keer tanken.
15 jaar
Heb je al eens rondgevraagd of de reparatie ergens anders goedkoper is?
15 jaar
[quote=longdude6634]Tja ik doe mee aan het nieuwe rijden, effect = 1:20.[/quote]
Niet meer doen....., de gevolgen zijn je nu bekent, uiteindelijk heb je er niets mee verdiend.....
Gr. paul
[quote=Nico8119]Heb je al eens rondgevraagd of de reparatie ergens anders goedkoper is?[/quote]
Nico,
Ik ben bij 4 garage geweest, 2 dealers en 2 universele.
Dealer 1: gewoon mee doorrijden, economisch gezien niet interessant om te repareren (probleem vliegwiel bij hun niet bekend)
Dealer 2: probleem vliegwiel bekend, meerdere auto's gerepareerd. Kan je mee doorrijden, uiteindelijk toch reparatie noodzakelijk (2000,-)
Univer 1: kan druklager zijn, kan vliegwiel zijn zien we pas als de bak los ligt (nog geen offerte gekregen)
Univer 2: idem universele garage 1, offerte vliegwiel + koppeling + arbeid 2000,-
Als ik alles laat fixen (vliegwiel, koppeling, druklager, wervelkleppen) dan ben ik 3500,- kwijt. Als ik deze auto inruil met gebreken krijg ik er natuurlijk een stuk minder voor terug. De overweging is nu een benzine auto te kopen en misschien wat meer met de trein naar mijn werk te gaan. Ik heb een Avensis 1.8 van 2006 gezien voor 12900,- met 149000 km op de teller, tja wat kan ik daar aan verwachten.
dilemma dilemma......
15 jaar
Repareren en door knorren.
Met 30.000km per jaar is een benzine auto niet aantrekkelijk.
En de trein is een maand leuk en dan stap je weer in de auto.
15 jaar
[quote=primera p11]Repareren en door knorren.
Met 30.000km per jaar is een benzine auto niet aantrekkelijk.
En de trein is een maand leuk en dan stap je weer in de auto.[/quote]
Tja zo dacht ik er over, die wervelkleppen en EGR klep houden het wel weer 150000 km uit, maar hoe weet ik of dat vliegwiel het weer 150000 km uithoud? Ik heb overigens contact gehad met de vorige eigenaar (ik vond een kopie van zijn rijbewijs, slordig..) en hij verteld mij nog nooit problemen gehad te hebben in deze trend. Ik ben gewoon het vertrouwen een beetje kwijt, ik zal proberen minder voorzichtig te rijden hahaha
15 jaar
[quote=longdude6634]ik zal proberen minder voorzichtig te rijden hahaha[/quote]
Vergelijk het met een mens......
Minder bewegen, slip je dicht....................., je legt het loodje ;
Gr. paul
Wat en hoe je ook rijd, in nederland zijn geen bergen,geen extreem lage/hoge temperaturen.
Geen urenlang op hoge snelheid over de snelweg rijden.
Vroeg of laat gaat tie toch weer dicht zitten of versmeren.
je kunt de motor een keer doortrappen, maar als je dat in de regel niet vaak doet kun je ook je koppakking eruit blazen.
Gewoon regelmatig rijden (niet het nieuwe rijden, verziek je je auto mee)en als je de kans hebt in duitsland een keertje daar lekker doorrijden.
Maar niet van het ene op het andere moment ineens gaan trappen, word tie in de regel niet beter van.
15 jaar
[quote=paulkelder]Klinkt tegenstrijdig, de moderne dieselmotor moet je tegenwoordig een beetje mishandelen, regelmatig eens flink op z'n staart trappen.
Dieselrijden zoals vroeger is niet meer indien de motor goed warm is, trap op met dat ding..., je voorkomt daarmee een hoop malheur.[/quote]
Trappen helpt niet, dit helpt al helemaal niet voor het behoud van je spullen. Denk nou niet dat je de roetaanslag weg kunt branden door flink de auto te belasten, dit werkt alleen maar averechts. Het nieuwe rijden daarintegen werkt ook al niet. Dan maar de gulden middenweg toch?
Ik laat morgen een offerte maken om alles in 1 keer te laten vervangen, misschien krijg ik wel korting bij die garage als ik ze zo kom sponsoren. Daarnaast gaan we gewoon eens vragen wat de inruilwaarde is voor deze auto, kunnen we daarna alsnog beslissen.
Ik dank jullie allen voor het meedenken.
Arjan
15 jaar
[quote=longdude6634]Trappen helpt niet, dit helpt al helemaal niet voor het behoud van je spullen. Denk nou niet dat je de roetaanslag weg kunt branden door flink de auto te belasten, dit werkt alleen maar averechts. Het nieuwe rijden daarintegen werkt ook al niet. Dan maar de gulden middenweg toch?[/quote]
Toch vergis je je...., is goed mogelijk je staat immers niet in de praktijk.
Denk eens aan de katalysator, om maar een voorbeeld te noemen, die blaas je door rustig te tuffen echt niet schoon, laat staan leeg.....
Gr. paul
[quote=paulkelder][quote=longdude6634]Trappen helpt niet, dit helpt al helemaal niet voor het behoud van je spullen. Denk nou niet dat je de roetaanslag weg kunt branden door flink de auto te belasten, dit werkt alleen maar averechts. Het nieuwe rijden daarintegen werkt ook al niet. Dan maar de gulden middenweg toch?[/quote]
Toch vergis je je...., is goed mogelijk je staat immers niet in de praktijk.
Denk eens aan de katalysator, om maar een voorbeeld te noemen, die blaas je door rustig te tuffen echt niet schoon, laat staan leeg.....
Gr. paul[/quote]
Tja het wordt wat off topic maar ik ben er van overtuigd dat je meer roet produceerd bij hoge toerentallen, de verbranding wordt namelijk onvollediger. Kijk maar eens naar een diesel zonder roetfilter die roeten als een jekko bij flink doortrappen. Regenereren van een roetfilter gebeurd juist bij hele hoge temperaturen en bij een specifieke druk, als we met flink doortrappen deze temperaturen halen bij het roetfilter dan is regeneren volgens jou dus niet meer nodig. En waarom zit er een EGR, juist om de NOx naar beneden te krijgen en een lage NOx krijg je door de verbrandingstemperatuur naar beneden te schroeven en dat doe je door meer uitlaatgassen aan het inlaattraject toe te voeren. Dus je zit lekker in een cirkeltje.
Het enigste wat ik me voor kan stellen is dat bij flink trappen de snelheden van de gasen zo hoog worden dat ze geen gelegenheid krijgen om neer te slaan op de 925 euro kostende wervelkleppen en 190 euro kostende EGR klep (die overigens gewoon verkeerd ge-engineerd is) waardoor je langer de onderdelen schoonhoudt, maar het effect op lange termijn?
Ik laat het er maar bij, praten over een gammele Duitser hoort eigenlijk niet bij een merk als Toyota.
15 jaar
[quote=longdude6634]Ik laat het er maar bij, praten over een gammele Duitser hoort eigenlijk niet bij een merk als Toyota.[/quote]
Indien je denkt bij toyota beter te zitten kom je bedrogen uit......, ook bij dit type (Avensis) kun je je geld wel kwijt.
Menig eigenaren zijn je voorgegaan, de laatste is ook nog lang niet in zicht............
Men zegt weleens : ik ruil poep voor pis......
Gr. paul
en vooral de 2.2 diesel echt een heel slecht produkt haal je met 1 cilinder kop net 150000 km mee en met het roetfilter de ton nog niet eens. gr john
[quote=johndoornbosch]en vooral de 2.2 diesel echt een heel slecht produkt haal je met 1 cilinder kop net 150000 km mee en met het roetfilter de ton nog niet eens. gr john[/quote]
Sjonge, dan moet ik mjn mening over Toyota een beetje bijstellen. Ik snap er weinig van, kan geen enkele autofabrikant een degelijk product afleveren tegenwoordig?
15 jaar
Even hier rondneuzen kan geen kwaad :-) Kijk ook eens naar de andere Japanners. Volgens mij zijn de recente dieselmotoren van Mazda vrijwel probleemloos.
15 jaar
[quote=primera p11]Repareren en door knorren.[/quote]
Wij gaan voor dit advies, al doet het wel een beetje pijn in de portomonnee. Als iemand mijn nog wil sponsoren...ik wil best met een sticker achterop rijden ;-)
15 jaar
[quote=longdude6634]ik wil best met een sticker achterop rijden ;-)[/quote]
Heb wel een sticker voor je...
''mijn auto leeft...., hij rookt, hij zuipt en hij wipt''
Gr. paul
[quote=longdude6634]Ik snap er weinig van, kan geen enkele autofabrikant een degelijk product afleveren tegenwoordig?[/quote]
Menig autofabrikant streeft naar een waar mogelijk goedkope productie, achteraf krijgen we met z'n allen daarvan de rekening gepresenteerd.
Een heel goed voorbeeld is de suzuki swift. Dit type wordt in twee verschillende landen geproduceerd, Japan & hungary in de kwaliteit, afwerking zit een dag / nacht verschil. type JSA (Japan) is van de twee de beste..., is toch opmerkelijk!
Gr. paul
En Nico,de mazda dieselmotoren zijn ford motoren.
En ook wederom bij de mazda 6 gezeik met verstuivers en brandsofpompen, met name de eerste series hadden hier veel last van.
Kan ook niet anders, als ze er bij ford last van hebben,is dat niet over als je de motor in een ander merk legt.
Het is wel zo dat de japanners ook minder worden,maar dat komt denk ik toch door het vermengen van de merken met de europese.
En het bouwen van de auto's in andere landen,japan heeft een andere instelling kwa arbeid dan de europeanen.
Een slecht produkt blijft een slecht produkt, waar je het ook inlegt.
15 jaar
[quote=paulkelder][quote=longdude6634]Ik snap er weinig van, kan geen enkele autofabrikant een degelijk product afleveren tegenwoordig?[/quote]
Menig autofabrikant streeft naar een waar mogelijk goedkope productie, achteraf krijgen we met z'n allen daarvan de rekening gepresenteerd.
Een heel goed voorbeeld is de suzuki swift. Dit type wordt in twee verschillende landen geproduceerd, Japan & hungary in de kwaliteit, afwerking zit een dag / nacht verschil. type JSA (Japan) is van de twee de beste..., is toch opmerkelijk!
Gr. paul[/quote]
De autofabrikanten zetten de toeleveranciers danig onder druk om zo goedkoop mogelijk onderdelen te leveren, laatst heb ik de thermostaat vervangen (een compleet huis). Wat een akelig stukje aluminium was dat zeg, slecht gegoten en met plastic aansluitnippels brrrr.
15 jaar
Mijn huidige auto is gerepareerd en rijdt weer super. Dank voor alle commentaar en opmerkingen op dit topic. Ik heb wat foto's gemaakt van de koppeling, vliegwiel en inlaatmanifold voor de geinteresseerden. Deze staan op mijn site, onder "menu". Oorzaak van het geratel was in ieder geval van het 2 massa vliegwiel, dit geluid is nu weg.
Gr. Arjan
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Corolla of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar