close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Toyota Corolla: slecht lopen na breuk distrubutie tandwiel

Bouwjaar: 1974, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 2t-b

Ik heb een toyota corolla uit 1974 welke voorzien is van een 1600 2t-b celica blok dat is getuned dmv andere nokkenassen, zuigers, webers en de hele hebben en houwen wat er bij hoort. Nu is pas geleden het tandwiel van de drijfstang doormidden gebroken, nota bene terwijl de auto verkocht was en opweg was naar t postkantoor om over te schrijven.

Ik heb de ketting en tandwielen vervangen door een exemplaar van eenzelfde soort motorblok dat ik in de garage had liggen.Alles duidenlijk gemarkeerd:
[img]http://i175.photobucket.com/albums/w150/...[/img]
zodat fouten maken eigenlijk niet kon.

Zuiger nummer 3 en desbetreffende inlaatklep hebben tikkertje gespeeld, wat resulteerde in een kromme stoterstang. Klep en zuiger zijn op het blote oog onbeschadigt, compressie test geeft verder ook geen afwijking ten opzichte van de andere cilinders. Na alles gemonteerd te hebben, de stoterstang is vervangen door een ander exemplaar,de koppaking vervangen en de ontsteking is gesteld op 10graden BDP. (volgens boekje, en degiene die het blok gebouwd heeft) maar de auto start op 1 cilinder en de rest komt er soms met pijn en moeite bij. ALs alle cilinders mee doen stotterd hij bij gasgeven, (valt bijna stil) en blijft hangen na gas terug, en het meest vreemde (hoewel ik niet weet in hoeverre dit normaal is) dat bij lage toerentallen er ook spetters benzine aan de verkeerde kant van de 40er webers carburatuers naarbuiten komen. De uitlaat ploft ook behoorlijk veel.

Bougies, bougiekabels en verdelerkap zijn vervangen, maar start nog altijd op slechts 1 cilinder. De webers zijn gisteren helemaal gecontroleerd, maar alle sproeiers ed zijn open, vlotter hangt niet vast, benzine pomp doet zijn werk naar behoren. Wel heb ik gemerkt dat de rembekrachtiger het maar 1 keer doet. na de 2e keer werkt de bekrachtiger niet. Dit alles doet mij vermoeden een vacuum lek te hebben ergens. Tussen de webers in inlaat spruitstuk heb ik nieuwe pakkingen gemonteerd, tussen inlaatspruitstuk en cilinderkop (nog) niet omdat daarvoor de cilinderkop er (weer) af moet. Boven de pakweg 3000 toeren trekt de auto ouderwets hard, dan komen alle 120 Pk wel los, tussen de 1000 en 3000 toeren hapert hij behoorlijk. ZIjn er methodes om te controleren of er ergens een vacuum lek zit zonder de cilinder kop weer te moeten verwijderen om de inlaat pakking te controleren? En zijn er nog eventueel andere problemen waar ik eventueel nog niet aangedacht heb? Ik dacht best een en ander van motoren af te weten, maar sta nu toch wel voor een raadsel, omdat de motor voorheen wel fatsoenlijk liep en de carburatuers, inlaat spruitstuk en cilinderkop niet van mekaar af zijn geweest terwijl de cilinderkop van de motor gedemonteerd was. de auto staat inmiddels van eind december stil zonder echt vorderingen gemaakt te hebben. Wie o wie helpt mij verder.

Geplaatst door

Sjnekko (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

wat je kunt doen is tijdens dat de motor draait met remmenreiniger overal langs de pakkingen spuiten,als hij reageert heb je ergens een lek,maar dit lijkt wel of je distributie niet goed staat

Van de remmenreiniger ga ik zeker proberen, verkeerd staan van de distrubutie kan ik me bijna niet voorstellen, de tandwielen zijn goed gemarkeerd geworden, (zie foto) en belangrijker, de tandwielen zijn tijdens het overzetten van het ene motorblok naar het andere niet van de ketting losgeweest. bovendien rijdt de auto boven de 3000 toeren als voorheen. Hij trekt goed en hard zonder morren of stoten.

Sjnekko 0

16 jaar

klep die niet goed sluit
dat zie je al bij de kelk die benzine terug spuugt

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

Op wat voor een kosten moet ik rekenen om de kleppen door een bedrijf te lanten vervangen als ik de kop los daarnaar toe breng, eventueel inclusief de vervangende onderdelen? (ik heb nog 2 cilinderkoppen liggen, 1 gescheurde (ooit eens heet gelopen) met versterkte klepveren en bewerkte kleppen, en een orginele, maar met een slecht sluitende uitlaatklep. (ligt al minimaal 20 jaar in de garage, en heeft volgens mij eens iets zwaars opgelegen waardoor 1 uitlaat klep niet meer fatsoenlijk sluit. Het liefst wil ik uitenraard de versterkte klepveren gaan gebruiken.

Sjnekko 0

16 jaar

reken op € 15 per klep
dan is schuren en slijen inbegrepen

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

heb je kompressie al gemeten nadat de motor gelopen hebt, ik heb het idee dat er 1 of meerder kleppen krom zijn.

Tinus11473 0

16 jaar

Hoi,

Als ik je foto zo bekijk denk ik dat het wel mogelijk is dat het kleine tandwiel 360 graden gedraaid zit.
Hoewel het dat waarschijnlijk niet is want dan loopt de motor volgens mij niet.
Het kleine tandwiel draait 2 keer als de grote 1 keer rond is geweest.

Kortom met alleen het aftekenen van de tandwielen ben je er eigenlijk nog niet.
Als je de krukas of de nokkenas niet verdraaid hebt dan moet het goed gaan.

Ik denk ook dat de kleppen van de andere drie cilinders niet ongeschonden uit de strijd zijn gekomen.

Wim

wim1 0

16 jaar

Ik neem aan dat je bedoelt dat de krukas 360 graden is verdraaid, en niet t kleine tandwiel voor monteren. Als je krukas 360 gedraaid staat, is dat probleem op te lossen door je ontsteking 180 graden te draaien. Of denk ik nu wat krom?
Kruk as en nokkenas zijn wel degelijk ten opzicht van mekaar verdraaid geworden, omdat het tijdens het rijden is gebeurt. Zelf begin ik ook steeds meer te vrezen voor mijn kleppenspel.

Sjnekko 0

16 jaar

Ik neem aan dat je de ontsteking er niet uit heb gehaald, dus daar hoef je niet aan te twijfelen.
Als je de 1e zuiger boven in hebt staan en de kleppen van de 4e cilinder op tuimelen staat dan staat de dis. goed en de rotor 10 gr. naar de 1e bougiekabel staan.
Maar ik denk nog steeds aan een aangetikte klep of kleppen, meet de compressie meten is weten.
Martin

Tinus11473 0

16 jaar

Zaterdag de kop gedemonteerd en geconcludeerd dat de uitlaat klep van de 4e cilinder niet fatsoenlijk sloot. de rest lijkt het wel overleeft te hebben wat goed zou kunnen, want de inlaatklep van de 3e cilinder en de uitlaat klep van de 4e cilinder zijn tegenlijkertijd open, terwijl de cilinder 1 en cilinder 2 ontsteking en compressie slag zitten. en de slecht sluitende klep van de 4e en de kromme stoterstang van de 3e bewijzen dat wel. Stond de nokkenas iig snel genoeg stil op verdere schade te voorkomen.

Sjnekko 0

16 jaar

Eeen kromme klep dus succes met de revisie

Tinus11473 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Corolla of stel zelf een nieuwe vraag.