close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Toyota Landcruiser 1993: startonderbreker Ford Scorpio motor (2.9i V6 12v EFI)

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.9, Motorinhoud (cc): 2900

Hallo!
Ik ben in het bezit van een Toyota Landcruiser FJ40 met als kloppend hart een Ford Scorpio 2.9i V6 12v EFI motor met automaat uit '93/'94.
Sinds ruim een week wil de motor niet meer starten. Geen onbekend probleem want dat wilde hij wel vaker niet. Maar dan opeens weer wél na na een paar keer stug volhouden. Onderweg hield hij er ook wel eens mee op. Maar startte dan toch wel weer. En altijd was er een flikkering in de controleverlichting en een klikje bij het indrukken van de zender van de startonderbreker.
Op een gegeven moment, nadat er de vorige dag een nieuwe verdeelkap, rotor en bougiekabels waren geplaatst en er ook nog mee gereden is startte hij 's morgens niet meer. Accuspanning op ruim 12, toch voor de zekerheid nog een dag opgeladen. Benzinemotor draait bij de startpogingen, maar dat is alles. Op gas hoor ik de relais van de kleppen voor en bij de tank allemaal gaan. Maar ook hier geen startmotorgeluid. En de flikkering van de controlelampjes en het klikje van de startonderbreker is niet aanwezig.
ANWB-thuisservice constateert na mijn verhaal aangehoord te hebben en nadat de startonderbreker is opengeschroefd een verkleurd soldeerpuntje van een eindtrap. Zou zomaar kunnen dat de startonderbreker dus stuk is.
Een andere kan ik wel bestellen, maar dan moet de zender worden ingelezen bij de dealer. Dit klinkt misschien alsof ik er verstand van heb, maar het tegenovergestelde is waar. Alle kennis die ik hier neer pen heb ik via anderen. Een automaat, en zeker deze 4x4 ga je niet voor je lol een kilometer of twintig slepen.
Overbruggen is dan ook volgens mij (lees: anderen) de enige goedkope, (want een autoambulance huren kan ook altijd nog) oplossing om uit het probleem te raken. Maar . . . wie vertelt mij welke draden (elf bruine met kleur-en lettercodes) er moeten worden overbrugd? Niet de Ford-dealer uit de omgeving. Die hebben deze gegevens niet in de computer staan, zeggen ze.

Wie kan mij helpen? Het hoeft van mij niet per sé openbaar via dit forum want dat zou illegaliteit in de hand werken. Natuurlijk zal ik wel melden of het gelukt is! Of niet . . .

De startonderbreker is origineel Ford, weliswaar door Bosch gemaakt, met het Fordnummer: 94BB 19A366 AA, VIM 125 12 volt en bijbehorende zender BZT G108511D. Het Boschnummer is 9 330 065 125.

[url=http://postimage.org/image/4badcea0r/][img]http://s9.postimage.org/4badcea0r/Starto...[/img][/url]


[url=http://postimage.org/image/vasn6qf7p/][img]http://s2.postimage.org/vasn6qf7p/Starto...[/img][/url]

Geplaatst door

Zoefsuki (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

[b]Dit topic is door moderator verplaatst; Stond in de verkeerde rubriek.[/b]

Hans4040 1285
badge vip badge

11 jaar

Hallo Hans4040!
Zou hij in het Ford topic mogen blijven staan? Het probleem is niet gerelateerd aan de Toyota maar aan de motor! Da's een Ford!
Ik hoop op je begrip!
Hartelijk dank
Fred de Haas

Zoefsuki 0

11 jaar

Topic is inmiddels aangepast.

Moderator Problemcar

P. Kelder 0
badge

11 jaar

Bedankt!!!!

Zoefsuki 0

11 jaar

Topic voor de derde keer aangepast...1x verplaatst naar de juiste rubriek en 2x de titel aangepast.
Zo moet het wel lukken...

mvg.
Moderator Problemcar.

Hans4040 1285
badge vip badge

11 jaar

De hamvraag:origineel(af-fabriek),of origineel later ingebouwd?
In dat laatste geval kan je gemakkelijk de bruine draden volgen tot ze een onderbreking maken in de originele draadboom.
Als het een af-fabrieksding is staan er (waarschijnlijk) op setjes van 2 draden dezelfde nummers,in dat geval dien je de draden met de zelfde nummers met elkaar door te verbinden,voor de zekerheid wel even afzekeren met 15-20 ampere...
Is dit niet het geval zou ik eens bellen met een auto-elektro-specialist.

Hoi Dirk!
Volgens mij is het later origineel ingebouwd. In de informatie die ik tot nu toe heb verzameld staat nergens op een schema de immobiliser genoemd. Wél het PATS systeem. Maar dat werkt met in de sleutels ingebouwde zenders dacht ik.
Ik heb drie draden met een getapete las gevonden. Eén verbindt een stel gele draden en twee draden een zwarte dunne draad met het kastje.
Ik heb de foto van de stekker en de bijbehorende kleurtjes en letters in een document gezet. Kan ik niet op het forum krijgen omdat het een worddocument is. Mail het je wel ff. Misschien kun je er wat mee . . .

Zoefsuki 0

11 jaar

Kan je het kastje niet openmaken?? En dat er relais op de printplaat zitten en deze doorlust??

Postie 0
badge

11 jaar

Bedankt voor je reactie!
Het kastje kan inderdaad open, zoals de ANWB-man al gedaan heeft. Maar waar zou ik de doorluspunten moeten vinden? Er zitten twee (qua maat verschillende) zwarte kastjes op. Die zitten beiden met twee punten op de printplaat vast. Een puntje zag er verdacht verkleurd uit en heb ik opnieuw trachten te solderen, maar dat zal wel niet veel uithalen. Het werkt in ieder geval nog niet.
Zal morgen wel even een foto posten van de printplaat. Moet nu ff weg en daarna vroeg pitten. Morgen vroeg op . . .

Zoefsuki 0

11 jaar

al morgen ff in de mailbox kijken,eerst maar ff avond houden,maar later ingebouwd houdt in dat je setjes van 2 draden hebt, een startonderbreker is niks meer dan het woord al zegt;hij onderbreekt de draden die nodig zijn om te starten...
Voorbeeld;er gaat een plus naar je brandstofpomp, deze wordt doorgeknipt en aan de kant van de plus gesoldeerd aan de startonderbreker,de kant van de pomp wordt gesoldeerd aan de andere draad van de startonderbreker(vandaar de setjes van 2 draden).
Als je nu dus de draden terug volgt tot aan de originele draad van de pomp,kan je deze weer in de originele staat (weer aan elkaar solderen dus)
terug brengen,dan is de onderbreking niet meer van toepassing..
Startmotor,brandstofpomp en ontsteking...

Ik heb je mail gezien en ik schat in dat je pin 1 en 9 doorverbinden moet(wel ff zekeren)
en pin5 en 14(de 2 zwarte draadjes) ook ff zekeren..

Maar de rest van de draden gaat naar????

Zo, het lek is boven. De onderbroken draden gevonden en gebrugd met zekeringen. Het was afgelopen dinsdag eindelijk mooi genoeg om de kap weer eens open te gooien. Maat Ruud kwam onverwacht langs en samen hadden we het probleem binnen een uurtje gevonden.

Heb veel hulpmails gehad van Dirk en Sven. Heb ze al bedankt, maar wil dit via die forum ook ong even doen.

Mannen Bedankt!!!!


Kan een slotje op.

Zoefsuki 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Land Cruiser of stel zelf een nieuwe vraag.