Toyota Avensis 2000: Startprobleem

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 TD

Onze Avensis start slecht als de motor koud is. Meestal duurt het 5-10 seconden voordat-ie aanslaat. Eén keer heb ik er een tweede auto bij moeten halen om te voorkomen dat de accu helemaal leeg ging (minuten starten). De garage kan niets vinden, want bij warme motor start de auto meteen (1 seconde).

Gloeibougies, accu, opvoerpomp (tweedehands), distributieriem, koppakking zijn het laatste half jaar vervangen.

andreetje

Geplaatst door andreetje (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Avensis? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

jaboV (0), 17 jaar geleden

Hallo Andre

Misschien moet je een keer je compressie (laten) meten. Heeft de auto misschien heel veel KM'ers gelopen? Feit is dat vaak als een zelfontbrander, wat een diesel is, niet wil starten als het koud is er onvoldoende druk wordt opgebouwd om het (koude) mengsel te laten ontbranden.
Ik zie dat de koppaking vervangen is, is de kop ook gereviseerd tijdens deze reparatie?
Als er voldoende compressie is zou je ook nog in de richting van de startmotor, accu kunnen zoeken maar als ie mooi rond gaat met starten en hij houdt dat ook nog een poosje vol denk ik hier niet direct aan.

succes met zoeken

Gr Jaap

andreetje (0), 17 jaar geleden

Hoi JaboV

De kop is niet gereviseerd, maar die was nog goed volgens de garage. De compressie was ook goed. Het is ook zo dat wanneer de auto eenmaal start, en ik zet 'm direct weer uit, en ik start een tijdje later (motor is nog absoluut niet warm), deze direct start. Toyota's schijnen ook nauwelijks problemen met compressie te kennen.

In eerste instantie dacht ik zelf aan een probleem met de brandstof toevoer, want er is ooit per ongeluk benzine getankt in deze auto. Om die reden is de opvoerpomp in het verleden vervangen. De garage sluit uit dat het weer aan de opvoerpomp ligt.

Nico8119 (0), 17 jaar geleden

Meet eens of er wel stroom door de gloeibougies loopt tijdens het voorgloeien. Of een stukje doorzichtige slang in de brandstoftoevoer. Als je luchtbellen ziet, dan is het mis. Maar ik zou eerst naar de gloeibougies kijken.

andreetje (0), 17 jaar geleden

Er staat spanning op de gloeibougies tijdens het gloeien (ca. 12,5 volt), dus ik neem aan dat dat goed is.

Dat van die doorzichtige slang lijkt me een goede tip, ik zit alleen nog even met de praktische uitvoeribaarheid. Kan ik dat het beste bij de brandstofpomp doen? Zijn een extra koppeling en een stukje doorzichtig slang makkelijk te verkrijgen (merkonafhankelijk)?
Mocht zich daar lucht bevinden, is een soort 'diode' (waardoor de brandstof niet meer terug kan lopen) een oplossing, en zijn die ook universeel verkrijgbaar? Kan de benzine die per abuis ooit is getankt ervoor zorgen dat het brandstofsysteem niet meer luchtdicht is (bijvoorbeeld door opgeloste afdichtingen)?

Alvast bedankt voor je reactie.

Paulus8636 (0) PRO, 17 jaar geleden

Als je 12,5V op de gloeibougies meet dan heb ik zo het idee dat de gloeibougies kapot zijn en geen stroom trekken. Gloeibougies trekken flink wat stroom en meestal meet je niet meer dan 11,5V doordat er onderweg wat verloren raakt (spanningsverlies over draden, relais en zekering).

Succes,
Paul

andreetje (0), 17 jaar geleden

Je hebt gelijk. In juli 2006 zijn nog 4 nieuwe gloeibougies gemonteerd van het Duitsche merk Beru (type 0 100 226 475). De gloeibougues bleken alle 4 defect te zijn! De gemeten weerstand was ver boven de normale ca. 2 ohm (in de orde van kilo-ohms). Het viel mij op dat tijdens het gloeien geen verandering van het toerental van de aanjager merkbaar was, dus dat er inderdaad niet veel stroom verbruikt werd. Toen heb ik bij de delaer de bougies laten controleren.

Ik heb nu 4 nieuwe bougies laten monteren van HKT Corporation uit Japan, type J5712016. Ik ga er vanuit dat deze langer meegaan dan de Beru's (in 8 maanden tjd 4 kapotte bougies).

Michiel7811 (0), 17 jaar geleden

Volgens mij gemakkelijkste om even los van elkaar de bougies door te meten. Even dat metalen verdeelrekje eraf halen en de multimeter erop.

michiel

andreetje (0), 17 jaar geleden

Het lukt dan wel om de weerstand te meten, maar je ziet niet hoe de staat van de gloeibougies is. Is het niet zo dat een gloeibougie "op" kan zijn, ook als de weerstand nog goed is?

Michiel7811 (0), 17 jaar geleden

Lijkt me onwaarschijnlijk. Maar als je de weerstand (individueel) meet. Wat meet je dan?
Het mag namelijk niet meer dan een paar Ohm per bougie zijn. Anders kan zo'n bougie namelijk nooit warm worden wanneer je er een spanning van 12 Volt over zet.

Michiel

andreetje (0), 17 jaar geleden

Ik denk dat je m'n berichtje verkeerd gelezen hebt. Het startprobleem is nu opgelost omdat gisteren 4 nieuwe gloeibougies zijn gemonteerd. De oude Beru gloeibougies (van 7 maanden oud) waren alle vier defect. Nu zitten er 4 nieuwe in van het merk HKT.

Vanochtend was het vrij fris (plm. 2 graden) en de Avensis startte direct.

De Beru gloeibougies hadden alle 4 een weerstand van enkele honderden KOhms, dus die waren kapot, dat was gewoon duidelijk. Goede bougies hebben inderdaad een weerstand van plm. 2 ohm; er loopt dus ca. 6A doorheen, dus alle bougies samen verbruiken 24A.

Michiel7811 (0), 17 jaar geleden

Ok, mooi Andre.

Ik vind het wel slecht dat zulke bougies maar zo kort mee gaan. Want dat betekend dat de eerste waarschijnlijk al veel eerder dan na 7 mnd kapot was.

Groet,

Michiel

Jelle95 (0), 17 jaar geleden

4 bougies in 7 maanden????? Lijkt me wel heel snel, is er niets anders aan de hand, dat er 1 snel kapot gaat zou evt nog kunnen (maar niet mogen), maar 4 ....? Anders toch minimaal iets van garantie? Met 230dkm heb ik in dezelfde wagen uit 1998 nog de originele gloeibougies.

geertsje (0) PRO, 17 jaar geleden

Monteer alleen de orginele gloeibougie,s, waar uiteraard ook garantie opzit .Dit inverband met afbreken van deze bougies. En de enigste goede cfontrole van gloeibougies is haal ze er uit en verwarm ze met een startaccu.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Avensis of stel zelf een nieuwe vraag.