Hallo,
Mijn auto is weer voor APK geweest, en alles was goed behalve de uitstoot...
Kwik-fit komt er niet uit wat het probleem is, en ze hebben van alles geprobeerd....
Ze hebben gezocht naar valse lucht etc maar dat zit nergens...
Mijn CO is 0,65 en mag 0,50 zijn hoorde ik.
Andere dingen die ze opvielen waren dat er veel onverbrande uitlaatgassen waren...
En een hoge carterdruk!
Nou zal ik zo de auto weer ophalen, en dan moet ik maar kijken, iemand enig idee waar dit aan kan liggen aangezien de carterdruk en onverbrande uitlaatgassen...
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wat zijn "onverbrande uitlaatgassen"?
Ik ken onverbrande brandstof (HC) of gedeeltijk verbrand mengsel (CO), maar die laatste is niet schrikbarend hoog.
Heb je de andere getallen van de test ook? CO2, HC, O2 en lambda getal.
De eerste vraag is werkt je lambdasonde nog wel goed? Zeker omdat die er uitgeknald is in een niet te ver verleden.
De volgende is of er compressie gemeten is, vanwege de hoge carterdruk.
Zouden ze misschien de verkeerde eisen hebben aangehouden?
12 jaar
Ik heb geen flauw idee, heb net de auto opgehaald.
Aan de telefoon zeiden ze dat de Lambda waarschijnlijk nog goed was...
En ze hebben verder alles gecontroleerd op vacuumlekken...
Heb dus net de auto opgehaald, en hij rijdt voor geen meter......
Hij ploft uit de uitlaat, hij houd in onder het rijden, de kachel word niet eens warm......
Ik heb de pest in eerlijk gezegd.......
Edit: Ze hadden een paar Vacuumslangen los gelaten...Dus gelukkig loopt hij nou weer normaal en kachel werkt weer!!!
Voor de rest klopt het wel dat mijn auto uit 1990 0,50 CO mag hebben ?
Overigens na 16.000 km verbruikt hij nog geen druppel olie, of koelvloeistof.....
Nou ben ik wel benieuwd hoe ik de carterdruk naar beneden krijg, onder mijn vacuumregelaar zit zo'n ding op het blok met 2 dikke slangen zoiets: [img]http://www.motorsloop.com/images/kawasak...[/img]
Ik weet niet of ik daar iets aan kan veranderen ? Die slangen zitten in ieder geval niet vol....
Of moet ik die carterdruk tog ergens anders vinden in een andere slang of iets dergelijks ?
12 jaar
Slangen los laten zitten is slordig. Misschien is het beter om niet meer naar de kwik-fit te gaan. Wij hebben zelf oudere auto's en die brengen we voor APK naar 'Ahmed'. Die zien over het algemeen vaker oudere auto's en zijn handig in het slim oplossen van problemen.
12 jaar
Jaawis hebben ze de auto wel warm gedraaid want jouw auto is een u9 ( kijk maar in je papieren ) Deze fout wordt vaker gemaakt .
Dit omdat je sonde pas goed gaat werken als de motor op tempratuur is dit wordt ook aangegeven in de werkplaats handboeken .
Kan ook een simpel lekje in de uitlaat zijn waardoor de sonde aangeeft aan de ecu zuurstof!
De ecu doet de boel dan verrijken.
Ja ze zeiden dat ze hem aardig warm hebben gereden, want ze zijn er nog mee te rijden geweest, er zit geen enkelle lekage in de uitlaat, en verder ook niet in het vacuumsysteem...
Ze zijn er een paar uur mee bezig geweest....
Ze hebben zelfs nog geprobeerd hem valse lucht te geven omdat dit er ook invloed op kan hebben....Maar ook toen nog te hoog...
Het is jammer dat ik hier nergens zelf de uitstoot meten kan, en heb geen idee wat dit bij een garage kost....
Ik snap ook niet dat die 0,16 nou zoveel uitmaakt...
Hij heeft hier twee week achter huis gestaan, heb dat kleine stukje naar de keuring in versnelling 2 gereden om de boel een beetje schoon te blazen maar heeft niks geholpen...
12 jaar
rij er eens een goed stuk mee hoog in toeren dan nog eens meten, er zijn nu eenmaal eisen waaraan de auto moet voldoen
Heb al een flink stuk in versnelling 2/3 gereden, circa 100 km dus daar kan het niet aan liggen, bleef steeds op de 6000 toeren....
12 jaar
hallo Jaawis,
ik lees in het begin van het topic dat je lambda eruit is geknald geweest ?????
zit daar niet nog ergens een kleine lekkage toevallig ?
en idd, een ander keuringsstation wil nog wel eens uitkomst bieden qua foefjes..
ben niet zo'n grote fan van kwik fit.. krijg nog weleens wat onnodige afkeuringen van hen binnen.....
injectorreiniger in de tank wil ook nog wel eens helpen.
succes
Nee de lambda is geheel dicht, er zitten nergens lekkages in het uitlaatsysteem en ook geen pakking of dergelijk.
De lambda is eruit geknald toen eens, en heb die er weer met een nieuwe hittebestendige pakking erop gezet.
Volgens kwik-fit moest ik het probleem zoeken in de Carterdruk....
Ik heb gekeken naar die slang die van kleppendeksel naar inlaatspruitstuk gaat, maar die is brandschoon....
Kan ik verder ook nog ergens kijken of iets verstopt zit ?
12 jaar
Helpt het mij ook om de EGR er af te pakken ?
Ik heb deze op mijn auto....
Wellicht dat schoonmaken iets helpt....
[img]http://images.wrenchead.com/smartpages/p...[/img]
12 jaar
Ga eerst naar een andere garage en laat ze daar de uitlaatgassen meten.
12 jaar
Als kenner willen we ook de overige gassen graag zien ,dus CO , CO2 , %O2 En delen HC in promilen .
Dit zegt veel meer dan alleen CO hoog. Groeten.
Helaas heb ik die gegevens niet.
Morgen gaat hij weer voor de APK..
Wat ik me afvroeg is of mijn auto (21 jaar dus) alleen gemeten moet worden bij stationair of ook met 2500/3000 toeren ?
Morgen blijf ik er zelf even bij dus weet ik ook even hoe en wat...
Heb zojuist me Gasklephuispakking even vervangen want die vertrouwde ik ook niet echt, en het viel me op dat die schroef op het gasklephuis het stationair het meeste regelt, omdat die schroef tegen de gashendel aandrukte...
Volgens mij moet die weer terug en dan met die luchtschroef stationair regelen toch ?
Wellicht dat het hier aan ligt..
12 jaar
Bouwjaar 1990 is alleen stationair meten voor de APK.
Om storingen te zoeken is de meting bij 2500 toeren wel handig om die er bij te hebben.
Voor de APK is het lambda getal niet van belang - voor storing zoeken wel. Dus ik zou die ook opschrijven.
Is de katalysator niet gewoon leeg.
Dit omdat er gereden is met verdwenen lambada sensor.
Als lambda getal goed is en Co% rond half% dan werkt de kat niet meer volgens mij.
Lijkt me sterk omdat mijn uitlaat aan het eind geen rond gat heeft, maar een aantal kleinere gaatjes (Sportuitlaatje waarschijnlijk), dus dan had het wel aardig moeten rammellen...
Heb toen maar circa 5 km gereden toen de lambda eraf was...
Maar hoe kan ik de boel het best stationair afstellen, alleen met die luchtschroef ? of tog die schroef die tegen dat ding aanzit waar de gaskabel inzit ? En zo langzaam mogelijk ? Lijkt mij dat hij dan ook minder uitstoot heeft, of zie ik dat verkeerd..
Bedankt!!!!
12 jaar
Heb even een foto gemaakt van gasklephuis, hoop dat iemand me vertellen kan hoe ik het stationair het beste en het zuinigst regelen kan, of dat nou met schroef 1 of 2 is...
Hopelijk is er iemand die reageren kan, bedankt
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/21/carbma.jpg/" target="_blank" rel="nofollow">http://imageshack.us/photo/my-images/21/...][img]http://img21.imageshack.us/img21/1841/ca...[/img][/url]
Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]
12 jaar
Schroef 1 is een omloopschroef (stationair regeling) !!! Schroef 2 is de gasklepaanslag . Deze stsaat zover opgeschroefd dat de klep niet in het gasklephuis klem gaat staan als je het gas los laat . Met de motor uit is het nauwelijks voelbaar . Met een 0,5 bar onderdruk is dat het wel. Ook de potmeter aan de andere kant van de gasklepas is daar gevoelig voor . Aan dat 6mm moertje kan je al zien dat deze vaak behandeld is. Na het afstellen een lik verf er op. Succes.
Bedankt voor je uitleg,
Ik ben door de keuring heen, mijn CO uitstoot schomelde tussen 0,2 en 0,3...
Dus ik kan weer een jaartje vooruit....
Verder ben ik zeer tevreden over Kwik-fit, dit was de derde keer voor herkeuring, en hoefde weer niks te betalen...
Dus maar éénmalig 20 euro....
De reden dat mijn CO eerst te hoog was is me ook bekend, er zit blijkbaar ergens een scheur bij uitlaat spruitstuk ofzoiets, ergens voor.... (Dit hadden ze de vorige keer dichtgesmeerd) want eerst was mijn CO 6,7
Dus binnenkort maar eens kijken of ik de boel lassen kan...
Mijn Lambdawaarde was nou 1000 ofzo
En verder was mijn auto in uitstekende staat aan de onderkant, geen roestbende etc zeiden ze er nog bij, wat wel veel voorkomt met autos van deze leeftijd, ze kon in ieder geval nergens door heen prikken...
12 jaar
[quote=Punt]Schroef 1 is een omloopschroef (stationair regeling) !!! Schroef 2 is de gasklepaanslag . Deze stsaat zover opgeschroefd dat de klep niet in het gasklephuis klem gaat staan als je het gas los laat . Met de motor uit is het nauwelijks voelbaar . Met een 0,5 bar onderdruk is dat het wel. Ook de potmeter aan de andere kant van de gasklepas is daar gevoelig voor . Aan dat 6mm moertje kan je al zien dat deze vaak behandeld is. Na het afstellen een lik verf er op. Succes.[/quote]
Die schroef 2 staat trouwens zo dat hij hem net raakt, maar niet dat hij de gasklep open houd, eerst stond die hele schroef er bijna tegen aan...
Heb voor de APK die stationairschroef bijna compleet terug gedraaid, deze stond zowat 10 slagen open...
En nou ongeveer 1 slag, vreemd genoeg gaat de motor niet uit als ik hem compleet dichtdraai, dus ik heb ergens nog valse lucht blijkbaar..
Maar ben blij dat hij door de APK heen is. Had voorheen ook dat de auto erg trilde aan het stuur als ik boven de 100 kwam, nou met nieuwe banden etc, rijdt hij weer als nieuw...
12 jaar
Top... Groeten.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Celica of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar